Hvorfor blir ølet blir mørkt etter flasking?

Vis vedlegget 34652
Test nr2. Regner med dere ser hva som er hva.. men fortsatt ikke helt til å stole på siden flasken var litt low fill.. skal teste med en imorgen som er litt bedre fylt

Ikke det dugg overraskende egentlig. Jeg er lat, hvor lenge siden er det fra tapping nå?

Veldig bra opplegg forresten. Dette er jo elementært, men da får jeg ikke lyst til å splitte en batch selv for å bekrefte direkte A mot B, som jeg tenkte på å gjøre.

Hva var teknikken post fermentering, og under flaskefylling? CC, og så flaskefylling? Ikke krausen eller speise, eller tilsatt fersk gjær?

Er jo et greit bevis på at det er null vits i å stille opp i den nye NEIPA klassen hvis man ikke har fat. Den klassen pusher vel kanskje o2-grensene til det maksimale. Og med tanke på at man har større mulighet for å evakuere o2 fra en beholder, med riktig utstyr, enn det kommersielle bryggerier har, så kan man jo bare tenke seg hvordan en fersk kommersiell NEIPA skal smake.
 
Sist redigert:
Er ca 2.5 uke siden den ble tappet på flaske.
Gjæret på fermentasaurus, første 19l på fat, resten på flaske. overført til flaske via Beergun (delvis karbonert) tilsatt et karboneringsdrops.
Uten at jeg vet, så tror jeg det like mye er temperatur, som oksygen som har voldtatt flaskeversjonen
 
Aha. Ja temperatur er jo en dreper det og. Mener fortsatt bestemt at man ikke kan flaskekarbonere mye humle for optimalt resultat.
 
Aha. Ja temperatur er jo en dreper det og. Mener fortsatt bestemt at man ikke kan flaskekarbonere mye humle for optimalt resultat.
Enig. Var litt det jeg ville frem til med dette.. nå er jo ikke alt Utstyr/forhold optimalt hos meg, men over den gjennomsnittlige flaskekarbonerer vil jeg tro. Men føler dette iallefall gir en liten pekepinn på det med humle å temp/oksygen
 
Ja, har jo sagt dette i noen år, men fortsatt så er det komisk at noen prøver å si at jeg tar feil, dette gjelder helst andre forum.
 
Hehe.. er jo godt å ha rett da :) skal teste en ny imorgen å se om det muligens er en tappefeil, men så forskjell på første flasken etter en uke, så tror det skal være bedre en tappestav uansett
 
Hehe.. er jo godt å ha rett da :) skal teste en ny imorgen å se om det muligens er en tappefeil, men så forskjell på første flasken etter en uke, så tror det skal være bedre en tappestav uansett

Siden du brukte BG så tror jeg du faktisk kan gjøre det bedre. Bruk mye mer co2 enn det du tror du må.

Jeg testet en del selv for et par år siden, men da var ikke resultatet like forskjellig, men det var på "vanlige" IPA'er. Testet med purging stått varmt, purging stått kaldere, purging stått kaldt, no purge med de samme temp-parameterne etc. Flaskekarbonert varmt, flaskekarbonert kaldere etc. Nesten hele shebangen. De uten purging ble jo råtne nesten med en gang dog.
 
Jo, enig at bg ikke er optimalt, men bedre en den gjennomsnittlige flaskeksrbonerer med tappestang, liker jeg å tro ;) uansett har jeg hatt stort hell med å fylle ferdigkarbonert øl på flaske med Beergun å rett i kjøleskap etterpå.
 
Jo, enig at bg ikke er optimalt, men bedre en den gjennomsnittlige flaskeksrbonerer med tappestang, liker jeg å tro ;) uansett har jeg hatt stort hell med å fylle ferdigkarbonert øl på flaske med Beergun å rett i kjøleskap etterpå.

Jeg testet jo dette med bl.a en Beer Gun. Derfor jeg mente at jeg tror du kan gjøre bedre, men det var som sagt med vanlig IPA, ikke NEIPA, så kanskje jeg tar feil.

Et seminar fra årets NHC om TPO fant ut at med BG så kan man få lavere TPO enn hos et kommersielt bryggeri .Forelesningen ble holdt av Andy mitchell og Robert Hall fra New Belgium, så tipper at dataene deres ikke er helt på trynet.
 
Jeg har også opplevd at en kølsch ble betydelig mørkere av å stå i bøtta et par uker. Der var fylt ett fat fra ei bøtte. Så ble 4-5 liter stående igjen i bøtta ca to tre uker. Den var mye mørkere og havnet i sluket. Det er et øl som ikke har spesielt mye humle. Hørte en podkast her om dagen med Kjetil Jikuin der han sa at de flyttet øl på nøgne ø bare med luft, men de passet på at det var gjær tilstede. Han mente gjæra spiste opp oksygenet.

https://forum.norbrygg.no/threads/hva-har-skjedd-med-denne-kolschen.34177/#post-361438
 
Glemte å ta bilde idag, ølet ble slått ut etter en liten sup.. ble veldig usikker på om jeg skal gidde å bruke denne metoden på milkstouten min. Satser helder på å sette nitro på alt tror jeg
 
Jeg har også opplevd at en kølsch ble betydelig mørkere av å stå i bøtta et par uker. Der var fylt ett fat fra ei bøtte. Så ble 4-5 liter stående igjen i bøtta ca to tre uker. Den var mye mørkere og havnet i sluket. Det er et øl som ikke har spesielt mye humle. Hørte en podkast her om dagen med Kjetil Jikuin der han sa at de flyttet øl på nøgne ø bare med luft, men de passet på at det var gjær tilstede. Han mente gjæra spiste opp oksygenet.

https://forum.norbrygg.no/threads/hva-har-skjedd-med-denne-kolschen.34177/#post-361438

Det der er jo et ekstremt tilfelle av hva som skjer med cask ale, der du slipper inn luft i fatet etter hvert som du tapper. Om ikke alt går med den dagen du åpner, er det visst temmelig merkbart dagen etter. Det ble snakket en del om dette i vestkastepisoden om engelsk øl (#14), som forøvrig er særs hørbar.
 
Brygget en ink and dagger i februar. Den ble betydlig mørkere etter flasking. Humlekarakteren har også avtatt betydelig nå. Men hàr bare et par flasker igjen. Har oppfattet at humlerike øl lettere blir oksydert. Hva kommer dette av?
 
Brygget en ink and dagger i februar. Den ble betydlig mørkere etter flasking. Humlekarakteren har også avtatt betydelig nå. Men hàr bare et par flasker igjen. Har oppfattet at humlerike øl lettere blir oksydert. Hva kommer dette av?

Du har fått tilført oxygen under flasking.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du har fått tilført oxygen under flasking.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja antagelig, men vi gjør det akkurat slik vi gjør med alle øl. Stikker om og tilsetter sukkerlake, og flasker deretter fra omstikkingskaret. Har ikke opplevd det samme med andre øl vi har laget. Dette ølet ble også tørrhumlet kanskje noe sent. Kan det ha hatt noe å si? Ma får jo luft inn i dunken ved tørrhumling. Når jeg tenker etter så har det vært litt individuelle forskjeller på flaskene. Vi brygget 75 liter fordelt på 3 bøtter. Kan således ha vært problem med en av disse.
 
Ja antagelig, men vi gjør det akkurat slik vi gjør med alle øl. Stikker om og tilsetter sukkerlake, og flasker deretter fra omstikkingskaret. Har ikke opplevd det samme med andre øl vi har laget. Dette ølet ble også tørrhumlet kanskje noe sent. Kan det ha hatt noe å si? Ma får jo luft inn i dunken ved tørrhumling. Når jeg tenker etter så har det vært litt individuelle forskjeller på flaskene. Vi brygget 75 liter fordelt på 3 bøtter. Kan således ha vært problem med en av disse.

Kan ha med mengde med gjær du får med i karet / flaske. Kor kjapt flaske karboneringen skjer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Øl med m
Brygget en ink and dagger i februar. Den ble betydlig mørkere etter flasking. Humlekarakteren har også avtatt betydelig nå. Men hàr bare et par flasker igjen. Har oppfattet at humlerike øl lettere blir oksydert. Hva kommer dette av?
Øl med mye havre er mer utsatt for farge endring ifm oksidasjon....
 
Øl med m

Øl med mye havre er mer utsatt for farge endring ifm oksidasjon....
Leste i en eller annen tråd på et engelsk forum at det kunne ha med jernet i havren å gjøre? Der snakket de også om å tilsette humle i mesken for å "fjerne/omdanne" dette. Reagerte med noen stoffer i humla og ble "felt ut"? Husker ikke helt hvordan det hadde seg...
 
Tilbake
Topp