Hvorfor stresse med jevn temperatur i mesken?

Sikkert litt tidlig å si noe tverrsikkert om det, men 30 minutter er den tida Palmer anbefaler ekstraktbryggere å la spesialmaltet trekke - så da mener han vel at det ikke er noen grunn til å holde på lenger.

Den Brown Ale'n (nord-engelsk) jeg drakk i dag var det i alle fall ikke noen mangel på maltsmak i. Det er faktisk første gangen jeg har vært fornøyd med det jeg har brygga av den øltypen.

Det der tullet til Gordon Strong dreiv jeg med ei stund, og det fungerte dårlig. Dette var ikke på noen måte sånn.

Aha. Artig hvis du går litt inn for å se hvis det blir noen forskjell, i maltdepartementet først og fremst. Nei det gordon-strong trikset var jo helt på jordet.
 
Fint med placebo. Det termometeret der kan ikke kalibreres engang..

Tempen var sikkert 77.7 :p
Jeg tror jeg har minst 4-5 slike termometre. De kommer gjerne med dårlige batterier. Det kan skille så mye som 2-3 grader mellom dem ved måling på samme sted, og det er sikkert derfor de er så billige.

Likevel er de kjekke fordi kabelen er lang og sensoren tåler mye (vanntett og tåler kokende vann). Bruker dem for å måle temperatur (!) i rommet for karbonering, på utsiden av bøttene under gjæring (det er variasjonen fra dag til dag som er viktig for meg, ikke den eksakte temperaturen) og i bøtta når jeg overfører fra Grainfather til fermenteringsbøtte via CFC for å kunne styre noenlunde fornuftig pitch temp.

Brukte dem også under mesking da jeg brygget BIAB, men der har Grainfather tatt over den jobben.
 
Sist redigert:
Hørte på brülosophy-podcast mens jeg kjølte ned dagens brygg. Nr 159: Impact of mash temperature on English Porter. (Lenke til xbeerimentet det refereres til : Mash Temperature: Low Vs. High In An English Porter | exBEERiment Results!)

Interessant episode. Her klarte man (dvs. eksperimentatoren, ikke noe panel pga. coronaen) å skille mellom de to ølene. Kanskje ikke så rart når man sammenligna øl meska på henholdsvis 64 og 73 grader, og vi veit at gjærbarheten synker med 4% for hver grad over 68 grader. Ingen mesker på 73 grader (tror jeg, da), men det hender jeg beveger meg opp på 70/71, og jeg synes det hadde vært mer interessant om de hadde valgt det som den høye temperaturen. Men likevel; en hørbar episode med en god del refleksjoner det var verdt å få med seg.






Impact Of Mash Temperature On English Porter

 
Tilbake
Topp