hydrometer og cold crashing

Hei.
har kun brygget ett par ganger før, så er relativt ny i gamet. jeg har kjøpt inn en brewmart mexican hos europris og laget den sammen med en slik pose med 50/50 spraymalt/druesukker.

Det står at forventet FG er 0002-0006. Jeg målte OG til 0042 og nå etter 4 dager gjæring målte jeg til 0998. syntes det var merkelig. Kan dette være normalt eller burde jeg bytte ut hydrometeret mitt? det er også kjøpt på europris

jeg har lyst til å få minst mulig bunnslam i ølet mitt. Har lest litt om cold crashing. Nå har ikke jeg noen fryser, men kan jeg med fordel sette karet i kjelleren i en uke(ca 10 grader) for å få mindre bunnslam. og burde jeg da stikke om til ett annet kar, for så å la det ligge i kjelleren en stund?

Takk til de som gidder å svare:)

Hva slags gjær brukte du? Jeg har lest at siden alkohol er lettere enn vann, så kan full utgjæring faktisk gi ferdig brygg som totalt er lettere enn vann og altså FG under 1000. Det blir i så fall et veldig tørt øl (ikke noe sødme i smaken).

Hva slags gjær brukte du? Jeg har lest at siden alkohol er lettere enn vann, så kan full utgjæring faktisk gi ferdig brygg som totalt er lettere enn vann og altså FG under 1000. Det blir i så fall et veldig tørt øl (ikke noe sødme i smaken).
nå vet jeg ikke hvilke gjær det var, men brukte den som fulgte med pakken. Det var også en samme type pose med noe pulver som skulle settes i sammen med gjæren.

Det var vel enzymer tenker jeg. Grei måte å tørke ut ølet fullstendig på. Tipper det er knusktørt.

Poenget med å måle FG er i hovedsak å finne tidspunktet hvor du trygt kan flaske. Det høres ut som om det er helt trygt å flaske ølet ditt.

Ble det godt, da?

Det var vel enzymer tenker jeg. Grei måte å tørke ut ølet fullstendig på. Tipper det er knusktørt.

Poenget med å måle FG er i hovedsak å finne tidspunktet hvor du trygt kan flaske. Det høres ut som om det er helt trygt å flaske ølet ditt.

Ble det godt, da?

njaa, tror nok jeg går tilbake til å brygge pale ales og lignende. Vørteren smaker ok, ganske tørt ja.
Kan jeg virkelig flaske allerede? Er jo bare gått 5 dager. Leste ett sted at ølet brukte noen dager etter gjæring til å kvitte seg med diverse bismaker(?) jeg har alltid latt vørteren stå i 14 dager ish jeg, for å være på den sikre siden

har sittet å tenkt litt på dette med bunnfall nå og laget meg en teori jeg kunne tenkt bekreftet/avkreftet. jeg har en stor glassbeholder som er lufttett. Vil det være mulig å korbonere ølet i denne beholderen for så å overføre forsiktig til flasker via hevert for å unngå bunnfall? Jeg har ikke funnet noen andre tråder der dette er snakket om, men samtidig ser jeg ikke hvorfor det ikke skulle fungere.

Du vil miste masse co2 i overføringen med mindre du gjør det i et lukket system. Så dvs at du må overkarbonere på glassbeholderen, og da mister du fort litt kontroll med mindre du har prøvd deg frem noen ganger. Da har det noe å si hvordan du overfører og temperatur i rommet og på øl/flaske. Er det ikke likt fra gang til gang får du forskjellig resultat.

Dersom glassbeholderen er av type vindunk så er den ikke beregnet for å holde på trykk...det blir katastrofe om du prøver....

Tilbake
Topp