Hydrometer

Marius K.

Norbrygg-medlem
Etter kok tar jeg ut en skvett fra krana etter at vørteren er nedkjølt for å gjøre avlesning med hydrometer. Får alltid med en del trub da, og ølet i målebegeret er veldig grumsete. Man ser det flyter partikler rundt. Vil de påvirke avlesningen?

Nei. Egenvekten på vørteren påvirkes ikke av dette. Bobler som fester seg på hydrometeret og temp påvirker målingen.

Jeg opplever det innimellom vrient å lese av hydrometeret, siden vørteren/ølet «stiger» litt opp langs målestaven, slik at forskjellen mellom høyeste og laveste punkt er ganske betydelig. Flere som opplever det samme?

På mitt hydrometer fra europris står det at man skal lese av på toppen der vørteren har krype opp. Så det er nok litt forskjellig fra hydrometer til hydrometer.

Da må jeg beklage hvis jeg kommer med vranglære. Kan en moderator fjerne innlegget mitt? Vi vil ikke ha skylda for en haug med feilberegna maltmengder, mesketider, skyllevanssvolumer, alkoholnivåer osv. Konsekvensene er fryktelige.
For alle de som har mista bruksanvisningen til hydrometeret sitt, kan jeg kanskje driste meg til å anbefale å sjekke hydrometeret i vann. Det kan (med alle mulige forbehold) gi en pekepinn på hvor du skal lese av. Husk da også på at det ikke må være noen elementer i forsøket som påvirker overflatespenningen. Science is tough, and unforgiving.

Da må jeg beklage hvis jeg kommer med vranglære. Kan en moderator fjerne innlegget mitt? Vi vil ikke ha skylda for en haug med feilberegna maltmengder, mesketider, skyllevanssvolumer, alkoholnivåer osv. Konsekvensene er fryktelige.
For alle de som har mista bruksanvisningen til hydrometeret sitt, kan jeg kanskje driste meg til å anbefale å sjekke hydrometeret i vann. Det kan (med alle mulige forbehold) gi en pekepinn på hvor du skal lese av. Husk da også på at det ikke må være noen elementer i forsøket som påvirker overflatespenningen. Science is tough, and unforgiving.

Du har ingen grunn til å beklage deg, det finnes også hydrometer hvor man leser av på overflaten og skal se bort fra toppen ;)

Begge deler er brukt. Men selv om man måler i vann så kan et dårlig hydrometer vise feil og da vet man egentlig like lite.

Uansett er det jo egentlig ikke så farlig om man leser av der vesken "strekker seg til" eller der flaten er, så lenge man er konsekvent og gjør det på samme måte fra gang til gang

Ikke alkohol-messig sett nei, men mtp sukker innholdet
Nå er det jo ikke snakk om større variabel en 1 -2 gravities (evt. ‰) uansett

Og igjen litt på siden, men ..

Jeg fikk nettop 2 av 3 hydrometre av laboratoriekvalitet jeg kjøpte hos Northern Brewer og fikk transportert til landet av en kompis. Det ene overlevde ikke transporten over dammen, men før jeg bestiller fra dem igjen, er det noen som vet om man kan få noe tilsvarende det her i Norge?

Lenke, igjen.

Jeg brukte 1.000 til 1.070 varianten i går, og det var helt topp i forhold til de jeg har fra før fra Bryggsjæl, som jeg synes det er noe mikk å jobbe med siden jeg alltid må korrigere masse i alle retninger.

Og igjen litt på siden, men ..

Jeg fikk nettop 2 av 3 hydrometre av laboratoriekvalitet jeg kjøpte hos Northern Brewer og fikk transportert til landet av en kompis. Det ene overlevde ikke transporten over dammen, men før jeg bestiller fra dem igjen, er det noen som vet om man kan få noe tilsvarende det her i Norge?

Lenke, igjen.

Jeg brukte 1.000 til 1.070 varianten i går, og det var helt topp i forhold til de jeg har fra før fra Bryggsjæl, som jeg synes det er noe mikk å jobbe med siden jeg alltid må korrigere masse i alle retninger.

Ikke i norge, men dette koster $9 i frakt (i likhet med de andre de har der og). Kalibrert mot en standard, lettleselig og bra. Har to selv og knekker de kjøper jeg uten tvil akkurat det samme igjen.

Begge deler er brukt. Men selv om man måler i vann så kan et dårlig hydrometer vise feil og da vet man egentlig like lite.

Det er vel egentlig slik man kalibrerer et dårlig hydrometer: Mål i kokt og avkjølt vann, og i 12 plato sukkerløsning for å fiksere skalaen.

På mitt hydrometer fra europris står det at man skal lese av på toppen der vørteren har krype opp. Så det er nok litt forskjellig fra hydrometer til hydrometer.

På Europrishydrometere står det også at man ikke skal flaske øl med FG over 1.006...

HK

Takk Miguel! Da har jeg litt mer å velge i. Prisen er omtrent den samme, så jeg får se hva jeg gjør.

Tilbake
Topp