Slik skal det gjøres
Vis vedlegget 13485
Nei. Egenvekten på vørteren påvirkes ikke av dette.
Da må jeg beklage hvis jeg kommer med vranglære. Kan en moderator fjerne innlegget mitt? Vi vil ikke ha skylda for en haug med feilberegna maltmengder, mesketider, skyllevanssvolumer, alkoholnivåer osv. Konsekvensene er fryktelige.
For alle de som har mista bruksanvisningen til hydrometeret sitt, kan jeg kanskje driste meg til å anbefale å sjekke hydrometeret i vann. Det kan (med alle mulige forbehold) gi en pekepinn på hvor du skal lese av. Husk da også på at det ikke må være noen elementer i forsøket som påvirker overflatespenningen. Science is tough, and unforgiving.
Og igjen litt på siden, men ..
Jeg fikk nettop 2 av 3 hydrometre av laboratoriekvalitet jeg kjøpte hos Northern Brewer og fikk transportert til landet av en kompis. Det ene overlevde ikke transporten over dammen, men før jeg bestiller fra dem igjen, er det noen som vet om man kan få noe tilsvarende det her i Norge?
Lenke, igjen.
Jeg brukte 1.000 til 1.070 varianten i går, og det var helt topp i forhold til de jeg har fra før fra Bryggsjæl, som jeg synes det er noe mikk å jobbe med siden jeg alltid må korrigere masse i alle retninger.
Begge deler er brukt. Men selv om man måler i vann så kan et dårlig hydrometer vise feil og da vet man egentlig like lite.
På mitt hydrometer fra europris står det at man skal lese av på toppen der vørteren har krype opp. Så det er nok litt forskjellig fra hydrometer til hydrometer.