I alle dager! (lager)

Skulle sjekke FG på en batch amerikansk pilsner for etpar dager siden. Merkelige greier!
Etter 3 ukers gjæring fant jeg et tykt seigt lokk av tilsynelatende frisk gjær oppå ølet. Ølet var tåkete av gjær, men smakte friskt og fint. Ølet har gått fra 1.050 til bare 1.025 på 3 uker. WTF?

Denne regnet jeg med ville gjære ferdig på rekordtid, første gang jeg bruker ren O₂ og greier. I stedet okkuperer den gjæringsfryseren i månedsvis..

Oppskrift:
47% Maris Otter Malt
42% Pilsner
8.5% Flaked Corn
1.7% Dextrose

Mesket 90 min på 64 grader, kokt 90 min, oksygenert med ren O₂ og 0,5 mikron brusestein mer enn lenge nok*, pitchet alt for mye** frisk slurry av WLP800. Pitchet gjær på 16 grader, gjæret på 10 - 13 grader (økende over 3 uker). Gjæring startet etter noen timer, ploppet jevnt og fint (men sjeldent) hele veien.

* mer enn lenge nok: 1-2 min med 1-5 l pr min
** alt for mye : ca halvparten av slurry fra en 50 liters batch tsjekkisk pils, kanskje litt mer. Ikke vasket, ca 2 uker gammel, stått i kjøleskap.

Edit: prøven som har stått 2 dager på køkkenbenken er nå nede på 1.008..
 
Uten at jeg kan påberope meg noensomhelst kompetanse på området heller jeg mot to hypoteser:

1. overpitching: Synes å huske at jeg har lest at overpitching kan gjøre gjæren "lat".

2. oppdrift: slurryen hadde høy oppdrift og fløt opp på toppen av vørteren, Gjæra har jobba ovenfra, og er avhengig av at utgjæret og ugjæret vørter blandes (osmose?) for å ha mer å jobbe med. Dette vil da etter min hypotese kunne resultere i et brukbart øl, men det vil ta laaaaaaaaaaang tid. Faren er da at tiden vil bidra til at gjæra som ligger på toppen vil bli ødelagt, og du vil få råtten gjær i ølet.

Løsning:
Uansett hva som er kilden til problemet, ville jeg aller først forsøkt å røre gjæra tilbake inn i ølet. så sjekke SG etter en dag eller to. Hvis fremdeles ingen endring, ville jeg skrudd opp varmen litt.
 
+ at du sannsynligvis har hatt altfor høy O2-konsentrasjon i starten av gjæringen. Med ren O2 må man være litt forsiktig, det blir lett for mye.
 
For mye av det gode er kanskje ikke så bra, mao.
(Når jeg tenker meg om ble det kanskje litt mye på bryggeren også den dagen)

Men hva skjer hvis man har for høy O2-konsentrasjon? Ville trodd at det resulterte i omtrent det samme som overpitching?

Jeg rørte forresten ikke inn gjæra fra toppen, skummet av det meste med en øse. Ble ca 1 - 1,5 liter tjukk "slurry" som gikk rett i vasken. Skvælpa godt på dunken etterpå for å blande inn mest mulig. Og nå plopper den videre der ute..
 
Tilbake
Topp