IKEA flasker

Det har vel vært diskutert tidligere her etter det jeg kan huske, og anbefales vel ikke pga:

- Tynt glass, fare for flaskebomber
- Ikke beregnet for væske under trykk (mulig for lekkasje i kork, evt forrige punkt)
- Klart glass

Det har vel vært diskutert tidligere her etter det jeg kan huske, og anbefales vel ikke pga:

- Tynt glass, fare for flaskebomber
- Ikke beregnet for væske under trykk (mulig for lekkasje i kork, evt forrige punkt)
- Klart glass
Ok, da får jeg heller styre unna disse. Dumt, her såg jeg muligheten til 30L ekstra lagringskapasitet!

Ja, vi har vært gjennom det før, men det var vel ikke akkurat det som var konklusjonen.

Jeg har brukt dem til villgjæra ingefærøl som hadde mye mer trykk enn de fleste vanlige øltyper, uten noe problem. Av ca 10 flasker sprakk ingen, og glasset virker ikke noe tynnere enn vanlige 0,5-flasker osv, men det kan jeg jo ikke si 100% sikkert siden ingen av dem har knust hittil...

Jeg har heller ikke hatt problemer med at mine lakk, men det var det noen andre som hadde hatt, lurer på om det var litt eldre flasker med en annen pakning? Jeg lurer også på om pakningen på mine flasker begynner å bli dårligere nå, og det virker ikke som den er laget for å kunne byttes ut, men kanskje det går å bytte hele korken... Hm, må sjekkes!

Du kan jo kjøre en liten test - rehydrer en pakke tørrgjær og bland ut i 30L vann, og sleng oppi en litt overdrevet mengde sukkerlake, tapp på flaskene og sett et sikkert sted.

Vips så får du testa det skikkelig :)

jeg har derimot slutta å bruke dem etterhvert fordi jeg syns det ble upraktisk med så store flasker til alt annet enn når jeg hadde gjester osv.

Har gjort det nokre gonger, då eg har 10 sånne flasker. Har ikkje hatt problemer av noko slag. Har karbonert både stout, pale ale og wit på sånne. Eg har òg tappa frå fat over på desse og hatt med på fest. Fungerer supert :)

Da kjøer jeg på og prøver disse IKEA flaskene. Alternativet er å bruke plastflasker fordi jeg har liten kapasitet på flasker. Har to brygg på 20L som er snart klar for flasking. Da sliter jeg med kun 40-50 stk. 0,5L flasker :)

Det er en Belgisk Wit jeg tenker å slenge på disse IKEA flaskene. IPAen slenger jeg på skikkelige flasker, det er den jeg har størst tru på.

Stikk på den lokale matsjappa og kjøp 2-3 kasser med 0.33 pant. Evt. drikk mer håndtverksøl fra butikk og pol for å samle flere flasker ;)

Jeg har aldri hatt problemer med dårlig glass, men de pakningene flaskene kom med var dårlige, så jeg fikk kjøpt noen nye og bedre noen etter et par tilfeller med ukarbonert øl. Dette var noen år siden, mulig at de som er i handelen nå har bedre pakninger.

Forøvrig så er en det en god kilde til flasker å besøke puber som selger flaskeøl; de sitter gjerne igjen med masse flasker etter en kveld og vil bare være takknemlig for at du hjelper dem med å bli kvitt "rasket".

Jeg har kjøpt 30stk KORKEN flasker til forskjellige øl og kjørt 2 batcher med øl på i hvert fall 12stk. Jeg har ikke opplevd noen problemer. Karbonerer godt og ingen lekkasjer av noe slag. Opplevde nettopp min første flaskebombe med flaske fra Jernia. Kostet 49 og fremsto som mer solid (trodde jeg), men ølet slo ut et stort hull i glasset på ene siden.

Fordeler:
Pris - 19kr flasken
Rask tapping pga av store flasker og enkel korking
Rask rengjøring etter bruk og enkelt å se gjennom klart glass
Enkel karbonering med "drops". 3stk Coopers passer 1 liter.
Klart glass gir bedre følelse for om ølet er blitt klart eller ikke.

Ulemper:
1 liter er i overkant stor øl for hverdagshygge. Pleier derfor å flaske ca. halvparten av ølet i 0,375, 0,5 og og 0,75 flasker.
Klart glass er uheldig om du ikke kan oppbevare ølet mørkt. Ikke et problem for meg.

Et lite tips - på de flaskene jeg har går det ikke å bytte ut gummien på korken - ihvertfall ikke enkelt, men i går kveld testet jeg om patentkorkene man får hos fex bryggselv passer, og det gjør de :) da skal korkene byttes ut hos meg, for gummien på korkene de kom med ser ut til å ha blitt litt morken

Jeg kjøpte ekstrapakninger til patentflasker hos Vestbrygg og skiftet på IKEA flasken. Den som var på holdt ikke på trykket.
Etter skifte har jeg ikke hatt problem med trykkfall. Jeg lagrer mitt øl i en kjølekrok så lys er ikke noe problem jeg trenger å tenke på.
Om du har lagring i ett lyst rom så er dette kanskje noe som må vurderes ? Kan ikke tenke meg at det er ett problem på såkalte sommerøl og IPA/APA da disse har kort levetid hehe. Men juleølet som jeg brygger for lagring over 1,5 -3 år vil jeg nok ikke tappe over på slike flasker men beholde de på fat til de skal fortæres.

Tilbake
Topp