Ikke tegn til stormgjæring

Hei. Jeg holder på å brygge 11 liter IPA etter Ægir sin oppskrift. Første brygg!
Hovedpoenget: Det plopper ikke noen ting i gjærlåsen selv etter 50 timer.

Tilleggsinfo for å sette diagnose på problemet:
Mesking og koking ble tatt i to omganger - da min kamerat sin 20 liters-kjele slettes ikke var 20 liter, men 8. Dette tok dermed lengre tid enn planlagt.
Vi trodde ikke nedkjølingen fungerte pga termometeret ble ødelagt og viste for høye grader. Etter en lang kveld/natt gikk vi derfor å la oss og tenkte at
den fikk justere seg selv i løpet av natten til romtemperatur, 20 grader, som var målet. Den sto da uten lokk eller plastfolie på.

Dagen etterpå fant vi ut at denne var 20 grader, og jeg hev oppi gjæren. WhiteLabs flytende gjær, det sto uten på pakken at en hel skulle brukes til 5 gallons med øl.
Vi hadde jo knapt 2,5 gallons og planlagte derfor å ta halve, det vil si, det endte opp med cirka 75% av gjæren.

Da en kamerat av meg hadde lokkene mine gikk denne en hel dag uten lokk m/gjærlås, men en slapp plastfolie over.
Fikk hentet lokkene etter jobb og montert gjærlås. Nå hører jeg/ser jeg at det suser nedi der og bobler litt, men det er ikke noe liv i gjæringslåsen. Ikke noen plopping!

Håper på hjelp :) Uansett kjekt å være i gang, håper bare jeg ikke har ødelagt første batchen min til og med :)
 
Høres ut som det var litt dårlig planlagt?:) Gjærlåsen er ikke til å stole på, bøtta kan leke mange plasser. La den stå i 14 dager du. så måle du SG
 
Det mest kritiske dere gjorde feil var vel å la vørteren stå over natta uten lokk, det er nærmest å be om infeksjon... Dessuten burde dere ha avkjølt den så raskt som mulig selv om dere ikke hadde termometer, siden rask avkjøling hjelper til å skille ut proteiner
 
Da vil jeg tro det er tilfelle at bøtten lekker andre plasser, ettersom jeg ser at det småkoker litt nedi der.
Edit: Den ble nok kjølt ned relativt raskt! Men vi kunne ikke se det pga termometeret.
Ja, trodde i utgangspunktet ting var godt planlagt, men glemte at kameraten hadde lokkene - også røk termometeret :)

Vi får se hva som skjer etter 14 dager! :)

Det er også et slags hvitt lag nederst og et brunere lag øverst.
Takk for svar!
 
Man skiller ut endel proteiner ved treg nedkjøling. Men proteinene som forårsaker kjøletåke (tåkete øl) disse trenger rask nedkjøling for å skilles ut av vørteren. Man får også ved treg nedkjøling mindre kontroll på humle aroma/bitterhet som evt blir liggende igjen i gryta samt man øker faren for infeksjoner.

Det hjelper ikke å unngå infeksjoner ved å la den stå over natten uten lokk  ;)

Det at det ikke plopper i gjærlåsen tror jeg ikke kommer av at den har blitt kjølt uten lokk, mulig at gjæringskaret ikke er helt tett. Har dere skum på toppen av vørteren?

Målte dere OG på brygget? Om jeg antar at det hadde en OG på 1.060 på 11 liter og at gjæren er 3 uker gammel skulle dere hatt 2 rør (mr. malty anbefaler 1,5) Bruk denne kalkulatoren http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Er dere heldige og har unngått infeksjoner kan det fortsatt bli øl av det, har dere fått en form for infeksjon får vi håpe det er av riktig villgjær slik at den fortsatt blir god (men sur)
 
Det er skum oppå, ja.
To rør? Er ikke det litt rart når det står at en hel var nok til 5 gallons utenpå?
Skal jeg hive i resten av gjæren jeg har når jeg tørrhumler, da?
 
Jokke123 skrev:
Det er skum oppå, ja.
To rør? Er ikke det litt rart når det står at en hel var nok til 5 gallons utenpå?
Skal jeg hive i resten av gjæren jeg har når jeg tørrhumler, da?

Tror ikke du skal følge det som står på flaska  ;) Det gjelder vel ved standard vørter og når gjæren er blodfersk i beste fall. Målte du OG på vørteren før du satte den til gjæring? Dere har nok uansett hatt for lite gjær oppi.
 
Nei, jeg gjorde ikke dette.
Okei, sto ikke spesifisert i oppskriften så jeg regnet med jeg bare skulle følge anvisningen :)
Da har jeg lært det.

Bør jeg hive resten av gjæren oppi snarest?
 
Jeg tror jeg bare ville latt den stå. Så får dere ta brygget som et eksperiment  ;)

Bruk mr.malty kalkulatoren neste gang slik at dere får riktig gjærmengde og ikke underpitcher gjær.
 
Det skal vi gjøre :)
Takk for gode svar. Skal heller ikke hive gjæring i når jeg uansett åpner karet for å hive i resten av humlepellets?
 
Tilbake
Topp