Imperial IPA sluttet å gjære, trenger hjelp...

Jarlemann

Norbrygg-medlem
Jeg er i ferd med å gjære ut en Imperial IPA som hadde en OG på 1.085 (  :skitbra: ) og brukte en vanlig ale-tørrgjær. For tre dager siden sjekket jeg den, og da var den, som ventet, på 1.030. Men i dag er den fortsatt på 1.030..? Den har nå stått i to uker, og jeg er redd for at den rett og slett har stoppet. Den har stått i 21-22 °C hele tiden. har jeg brukt for "slapp" gjær? Den er jo "nesten" i mål, jeg vil ha den ned til ca FG 1.020.
Er det noen som kunne hjelpe med dette tro? :help:
På forhånd takk!
 
Mesteparten av malten er spraymalt, det var første gang jeg mesket, og da kun 1kg ved 66 °C, resten da spraymalt. Jeg brukte 1 pakke som ikke var for gammel (vet ikke når den skulle gått ut, har kasta pakka).
 
Da vil det sansynligvis være en sammenheng med bruk av spraymalt og muligens for lite/gammel gjær, uten at jeg noen gang har brygget med spraymalt og er noen ekspert på det.

Tips til brygging av imperial IPA og å få den til å gjære lenger ned, er å meske ganske lavt. Dvs ikke mer en 65 grader. I tillegg kan det være smart å bruke en del sukker(farin), 5-6%. Dette sikrer god utgjæring. IPA/imperial IPA med mye humle kan godt være ganske tørr. Jeg lager selv en del imperial IPA og de gjærer ned til 1011-1012 fra OG 1080-1085. Disse blir jeg som regel meget fornøyd med  :)

Hvor mange liter er batchen din på? 
 
Interessant! Det blir nok siste gang jeg bruker hovedsaklig spraymalt, fikk dilla på mesking  :yes: Batchen min er på 21L, er det mulig å få den til å starte gjæringa igjen, den blir vel litt søt som den er nå?
 
Du kan selvfølgelig prøve å tilsette en pakke til. Da ville jeg evnt rehydrert gjæren først. tilsett og rist/virvle det forsiktig inn.. Det er mulig det er for sent, men det skader ikke å prøve.

Hvis du har mulighet så er mesking med malt veldig morsomt, og du kan styre dette med smak og eksperimentering i mye større grad  :) Hvilket utstyr har du forøvrig?
 
Jeg har en 35l kjele med tapper som jeg mesket en kilo med, men er det anbefalt å meske til en full batch med den? Jeg har ingen kjøleboks som det virker som de fleste bruker. Ellers har jeg mølle, kjølecoil og det jeg trenger ellers for et ekstraktbrygg. Corneliusfat uten co2-flaske :bank2: det er det neste å skaffe, lurer forøvrig på om det går an å bruke paintball-flasker? Den har en slags pin-kobling..

Jeg får prøve å gjære på nytt og håpe det gjør susen  :)
 
En god kjøleboks er uansett en god innvestering. F.eks en Igloo kjøleboks på 34 liter fra seasea på Kolsås til kr 495. Sett f.eks et kobbermanifold i bunnen av denne, bor hull til tappekran, sett på tappekran, kjøp noen silikonslanger... og vips kan du brygge fullt ut :) Da ser ser det ut ellers som du har det du trenger av utstyr  :ilike:
Se forøvrig denne tråden ang meskesystem med Igloo kjøleboks:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3801.0.html Fine bilder nederst på side 1

Om du kan bruke paintball-flasker vet jeg ikke. men sikkert noen her inne som kan svare på det..

Lykke til
 
Med Og på 1,085 og 21 liter treng du 17g(=to pakkar) tørrgjær om produksjonsdatoen er i dag, noko den ikkje er... Det spørst om du ikkje har brukt litt lite. Det er også stor forskjel på typane. Om du brukte tilstrekkeleg meg gjær, feks. US-05 burde den gjæra ned mot 1,015-1,017 om forholda ellers var OK. (oksygen i vørter, temp osv.)

Du har jo alt du treng bortsett frå kjøleboks til få hundringsar, for all-grain. Berre å køyre på!
 
Det er ikke uten videre slik at ekstrakt gjærer dårlig ut, men det er noe som spesielt gjelder for mørkere ekstrakter. Jeg ville begynt å lete etter andre problemer enn bruken av ekstrakt som sådan, selv om mye amber-ekstrakt kan ha hatt en del å si. Jeg vet ikke hvilken gjær du har brukt (S-04, for eksempel, gjærer ikke spesielt langt ned), men mengden gjær er også viktig. En pose tørrgjær er nok litt i underkant på et såpass sterkt brygg, spesielt om den ikke er rehydrert.
 
Skal du tilsette med gjær, så ta det pent. Jeg ville ikke ristet mye oksygen inn i dunken nå. Oksydering er noe dritt bokstavelig talt
 
Takk for alle gode innlegg! Etter å ha tilsatt enda en pakke rehydrert tørrgjær, vil den ikke lenger ned enn 1.030  :noway: Burde jeg bare gi opp og flaske og fate nå?  :jaha:
 
Da kan du nok trygt flaske/fate. Brygget kan nok bli noe søtt.. men kan likevel bli drikkelig. Hvilken alk% havnet du på?
Det man lærer utrolig mye av i ølbrygging er prøving og feiling.. Så ang imperial IPA, hvis du følger de råd som ble gitt tidligere i denne tråden vil du no få et helt annet resultat neste gang. Da kan du jo sammenligne med det du får nå..
Så ingen panikk.. have a homebrew.. and brew some more   :skitbra:
 
Tilbake
Topp