Imperial Stout med "norsk" vri

Miguel

Norbrygg-medlem
Tenkte å brygge en Birger Eriksen. For de som ikke vet det var dette mannen som var befalshavende på Oscarsborg festning 9. April 1940.

Det skal være en slags hyllestøl så den må stå i stil til mannen. Første tanke er at den skal være kruttsterk, staut, kompromissløs, og like svart som oslofjorden var natt til 9. april. Men kunne tenke meg å ha en norsk vri på det hele, det er her jeg ikke vet hva som er norskt, heh.

Forslag?

Gahr skrev:
Tran! :)

Litt mer seriøst: Einer og krekling?

Haha. Bare hive en torsk oppi kokekjelen og kalle det en dag?

Einer og krekling hørtes ikke dumt ut. Jeg aner jo ikke hvordan noe av dette smaker, men det kan passe?

Miguel skrev:
Gahr skrev:

Einer og krekling hørtes ikke dumt ut. Jeg aner jo ikke hvordan noe av dette smaker, men det kan passe?
Einer har jo en forhistorie i Norge når det gjelder øl. Og Haandbryggeriet sin Norwegian Wood har einer, og den smaker meget godt.

Aleksander87 skrev:
Miguel skrev:
Gahr skrev:

Einer har jo en forhistorie i Norge når det gjelder øl. Og Haandbryggeriet sin Norwegian Wood har einer, og den smaker meget godt.

Aha. Da skal jeg ser hvis jeg finner ei slik flaske og smake.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Kjoygard skrev:
Eriksen var Nordlending, så tyttebær kunne kanskje vært en idé?

Tyttebær? Hørtes først snålt ut men artig ide. Få litt av det syrlige ut av de hadde kanskje ikke vært dumt. Må sette meg mer inn i oppskriften først.

Tenkte å bruke oppskriften til Kate the Great som base for denne. Satans kompleks greie, 11 typer malt. kanskje jeg skipper noe av det hvis jeg får anbefalinger om det.

Tenkte også å hive oppi noen eiketerninger eller lignende, dette må jeg forske litt på, noe som simulerer kruttrøyk hadde vært bra :)

Jeg kan poste oppskriften jeg tenkte å bryne meg på:

When we brew a batch of Kate we use 77% Pale malt, 2% Crystal 45, 1% Caramel 120, 1% Chocolate malt,1% Black malt, 3% Carafa DH# 3 (Weyerman),3.5% Wheat malt 3.5% Flaked Barley, 2% Roasted malt,3.5% Special B, 2.5% Aromatic. We dough in at 166 to stabilize the mash at 149 degrees F. Saccrification rest for 45 min. or until conversion occurs. Vorlauff (recirculate) 'til clarified and run off. Collect about 1/3rd of your wort and sparge to collect 6.5 gals (for a 5 gal. yield) at 26 degrees Plato or 1.104 degrees Specific Gravity. Yea it's big.... but we like it like that!! (So you are going to need to use your mash tun efficiency to figure out how many pounds of malt you are going to need in total. But to tell you the truth when you get to this thick of a mash your efficiency is going to drop 3-4%).

Boil the wort for 5 mins. for the hot break and then add your bittering hops for 75 mins. We bitter at 38 IBUs with Magnum, 10 IBUs with Styrian Golding and 15 IBUs with Perle. This is the bittering addition. We add a flavor addition for 15 mins with Centennial for 2 IBUS. Our final addition of Palisade, Styrian Golding and Willamette account for about 3 more IBUs at whirlpool. Cool wort and pitch a good amount of White labs WLP 001 or Wyeast 1056 and ferment til it is done. Put into conditioning for about 5 or 6 months and you'll have an amazing imperial stout.

Tilbake
Topp