Imperial Stout på speidel

Er i planleggingsfasen for å brygge en imperial stout på en speidel 20. Ser på YouTube at ligger en filmsnutt der det brygges en imperial stout med OG på 1.096 uten tilsettning av spraymalt. Selv har jeg alltid trodd at for å oppnå såpass høy OG på speidelen trengs det dobbelmesking eller spraymalt, men spørsmålet etter å ha sett denne filmen er om det kan gjøres såpass enkelt?
Link til filmsnutt: http://www.youtube.com/watch?v=qCKR6EXb0oM
 
Se på oppskriften, hun tilsetter 0,7 kilo med rørsukker(juks), som her for så vidt gjør samme nytte som spraymalt. Legg også mere til at hun bruker 22 liter vann, men ender opp med 14 L øl, så det kokes nok inn en del. Så ja, det kan gjøres så enkelt, men så sitter du igjen med 14 L i stedet for 20L, og kanskje litt tynnere øl enn om du hadde brukt spraymalt eller dobbelmesket.
 
Ja når jeg ser nøyere på det skjønner jeg hva du mener. Er fristende å prøve å se hvordan resultatet blir. Skulle man prøvd seg med skylling og spraymalt hvor mye kan man måtte regne med å måtte tilføre?
 
Sitter også å ser på denne. Har lagt inn i Beersmith, men sliter med å finne EBC på det som i oppskriften kalles "Smoked Malt"
Ser ut som IBU ender på ca 120, noe som virker høyt for en ImpStout

Sp. 1) Noen som vet noe om den malttypen (EBC / IBU) for "Smoked Malt" ? Evt et substitutt. Den som ligger i Beersmith har nesten ikke farge :)
Sp. 2) Hvor mye EBC / IBU bidrar Espressoen med?


Håper noen har svar på dette. Alternativt kom med gode oppskrifter på en ImpStout som funker på Speidel. Ble litt inspirert til å ha noe til neste mørketid setter inn  :brygging:
 
Meget fornøyd med denne, gjæret i 14 dager på 20c, stukket om til betterbottle og tilsatt 38g med cognacmarinerte french medium toast eiketerninger, ca 2dl cognac som også ble med i sekundær karet, lagret på eik i ca 6uker, tappet på flasker med 6g sukker pr liter og lagret i ca 4-5 måneder.

 
Mesker inn med 25l, Løfter maltrør og skyller med X antall liter til jeg får ønsket preboil volum.
 
Tilbake
Topp