Temperaturer i Speidel 20+ under mesk og kok

Tideman

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg lurer på hvordan dere opplever temperaturer i deres Speidel.

Jeg opplever at det varierer litt. Jeg satte opp ett program som følger:
50, 64, 66, 77 og 102 grader. Fylte 25 liter rent vann. Brukte ikke malt i denne testen. målte temperaturer er målt med thermapen.

innstilt 50 viser 50 i display, jeg målte 49,9 til 49,2
innstilt 64 viser 64 i display, jeg målte 63,9 til 63,2
innstilt 66 viser 66 i display, jeg målte 65,9 til 65,2
innstilt 77 viser 77 i display, jeg målte 77,2 til 76,6
innstilt 102 viser ikke over 99 i displayet, Jeg har da stilt +1 i menyens mulighet for å justere temperatur, så hvis jeg ikke justerte den ville vist temperatur vært 98 grader. Jeg målte 99 til 99,2 grader med 25 liter vann, og et tykt håndkle for å isolere litt. Vannet fikk dermed ikke god kok. Mulig rommet var litt kaldt med 13 grader. Håndklede utgjorde ingen forskjell. Er det slik at en er nødt å isolere BM for å få bedre temperaturer?

Ved siste brygging klarte jeg med kokehetten på å oppnå 99,5 grad og rullende men litt svak kok. Var svak avdamp.

Har en liten video fra testen med vann.
 
Jeg synes også at min Speidel 20+ gir litt lav temp og dermed litt dårlig kok. Spurte Petit om dette og de mente at man bare måtte justere koken ved hjelp av lokket.
 
Jeg fikk ikke min til å koke. fikk heldigvis levert skiten tilbake etter masse frem og tilbake. en bryggemaskin som ikke klarer kok er jo ikke egnet til å brygge med.
 
Isolasjon hjelper jo ganske mye, men den bør jo kunne koke i vanlig romtemp. Justere med lokk fungerer også, men da må man også justere avdamping og det er ikke sikkert den havner der hvor man vil hvis man er nødt til å bruke lokk.

Men ut fra videoen, så ville jeg sagt at sånn kan det ikke være.
 
Tilbake
Topp