Ang. høy FG:
jeg hadde samme problem med årets juleøl. Jeg pitchet for lite gjær og ristet ikke godt nok. Etter 20 dager hadde ting begynt å roe seg, men SG var på latterlige 1.054. Jeg laget en stor starter, dekanterte, og brukte slurryen fra denne i en liten starter (under en liter) som jeg pitchet ved høy aktivitet.
På to uker gikk SG ned til 1.039. På det tidspunktet satt jeg temperaturen opp noen grader og rørte rundt med en ren sleiv. Dette gjentok jeg ca en gang i uka. Et par grader opp+røre rundt. For noen dager siden var temp i rommet 24 grader, SG 1.031, og jeg tilsatte en pose S-05. Nå (3 dager senere) er SG nede på 1.027, og romtemperaturen på 24 grader. Jeg vet ikke hvor mye nytte S05-posen egentlig har gjort (kanskje SG ville falt like mye uten), men jeg tenkte at det ikke kunne skade. Det har tatt sin tid, men jeg tror jeg har klart å "redde" en ødelagt øl. Selv om det har tatt 2 måneder, og den absolutt ikke ble klar til jul!
Et triks for å få FG ned er å tilsette rent sukker. Rent sukker konverteres 100% til alkohol, som har SG 0.8. På den måten kan du lure FG nedover ved å tilsette sukker.
Noen mener også at i det gjæren våkner til liv for å spise sukkeret, så spiser den også litt av den ugjærbare malten, men da tror jeg rett og slett de har misforstått konsekvensen av at alkohol har lavere SG enn vann. Men noen ganger kan alkoholsmak hjelpe med å balansere overdreven sødme, så det er ikke nødvendigvis en dårlig idé.
Ang. karbonering:
noen liker å tilsette fersk gjær før karbonering. Bruker du da en gjær som er mer agressiv enn den originale vil du få overkarbonerte flasker, siden karboneringsgjæren begynner å spise av originalmalten. Tilsett noe som er likt eller slappere (lavere forventet attenuation) enn det du brukte opprinnelig.
Denne siden er fin til å regne ut sukkermengde: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/