Imperial Stout -SG stoppet på 1.030

Jeg har brukt den gjæren, F2 het den visst. Genialt. Har trøbbel med karbonering av saison med frøken565 (wlp565)

F2 fikser CO2en heretter.
 
Knut Inge skrev:
Jeg har brukt den gjæren, F2 het den visst. Genialt. Har trøbbel med karbonering av saison med frøken565 (wlp565)

F2 fikser CO2en heretter.

Brukte du den på øl som du allerede hadde flasket, men som ikke karbonerte? I så fall - hvordan porsjonerte du den og tilsatte flaskene? Er temmelig nybegynner, og har lyst til å prøve meg på en imperial stout snart, men har hørt om mange (som trådstarter), som sliter med karbonering av disse...
 
Neida, fortsatt ingen tegn til kullsyre
Spørsmålet er da om jeg ikke skal snu meg rundt imorgen å slenge flaskene over en aktiv starter med 007?
 
loebrygg skrev:
Neida, fortsatt ingen tegn til kullsyre
Spørsmålet er da om jeg ikke skal snu meg rundt imorgen å slenge flaskene over en aktiv starter med 007?
Hadde samme problem på en stout gjæret med WLP007 - 3 uker, null og niks karbonering. Ikke antydning en gang. Prøvde å sette flaskene varmere, og å snu litt på dem i blant, uten hell. Så vidt jeg har skjønt er dette ikke så ukjent med WLP007, så hvis du går for å tilsette gjær så prøv en annen... :) Jeg åpnet etter hvert flaskene og tilsatte litt US-05 i hver. En uke eller to etter det var det litt kullsyre å spore.  Jeg vet ikke om det skyldes tilsatt US-05, eller bare ekstra tid, men finner det muligens ut - jeg lot 1 flaske være urørt. Hvis den fortsatt ikke har kullsyre når jeg åpner den, har jeg i hvert fall svaret.
 
Ang. høy FG:
jeg hadde samme problem med årets juleøl. Jeg pitchet for lite gjær og ristet ikke godt nok. Etter 20 dager hadde ting begynt å roe seg, men SG var på latterlige 1.054. Jeg laget en stor starter, dekanterte, og brukte slurryen fra denne i en liten starter (under en liter) som jeg pitchet ved høy aktivitet.

På to uker gikk SG ned til 1.039. På det tidspunktet satt jeg temperaturen opp noen grader og rørte rundt med en ren sleiv. Dette gjentok jeg ca en gang i uka. Et par grader opp+røre rundt. For noen dager siden var temp i rommet 24 grader, SG 1.031, og jeg tilsatte en pose S-05. Nå (3 dager senere) er SG nede på 1.027, og romtemperaturen på 24 grader. Jeg vet ikke hvor mye nytte S05-posen egentlig har gjort (kanskje SG ville falt like mye uten), men jeg tenkte at det ikke kunne skade. Det har tatt sin tid, men jeg tror jeg har klart å "redde" en ødelagt øl. Selv om det har tatt 2 måneder, og den absolutt ikke ble klar til jul!

Et triks for å få FG ned er å tilsette rent sukker. Rent sukker konverteres 100% til alkohol, som har SG 0.8. På den måten kan du lure FG nedover ved å tilsette sukker.
Noen mener også at i det gjæren våkner til liv for å spise sukkeret, så spiser den også litt av den ugjærbare malten, men da tror jeg rett og slett de har misforstått konsekvensen av at alkohol har lavere SG enn vann. Men noen ganger kan alkoholsmak hjelpe med å balansere overdreven sødme, så det er ikke nødvendigvis en dårlig idé.

Ang. karbonering:
noen liker å tilsette fersk gjær før karbonering. Bruker du da en gjær som er mer agressiv enn den originale vil du få overkarbonerte flasker, siden karboneringsgjæren begynner å spise av originalmalten. Tilsett noe som er likt eller slappere (lavere forventet attenuation) enn det du brukte opprinnelig.
Denne siden er fin til å regne ut sukkermengde: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
 
007 kan jobbe enormt sakte, det beste du gjør er å bare smøre deg  med tålmodighet. Når jeg karbonerer imperial stouts, pleier jeg heller å karbonere kunstig.
 
Tror du ikke da jeg våkna idag og skulle åpne første flaska for å helle over startern,
så var det det kullsyre der

Vel da snudde jeg meg rundt og mesker nå i skrivende stund en enkel 4-korn stout mens jeg drikker den ene flaska Columbus Stout, namm  :biersmile:
resten lar jeg like gjerne stå i romtemp ett par ukers tid til, bare for sikkerhets skyld
før jeg nok en gang bærer dem ned i kjellern
 
Jeg pleier også å la flaskene stå et par uker ekstra i romtemperatur for sikkerhets skyld.

Det kan jo også være at ikke alle flaskene blir tette? Vi har et prosjekt på gang nå der vi merker alle flasker uten kullsyre med en X på undersiden. Vi bruker veldig mange forskjellige typer (alt vi kommer over som kan festes kapsel på). Så langt er jeg helt sikker på at flaskene fra Lade gård med twist-off skjelden blir tette (ikke så rart), men det er også en del upantbare 0.33-flasker hvorav mange av dem ser klin like ut, men har små forskjeller i tuten. Her er det påfallende mange døde flasker.

Alle pantbare 0.33-ølflasker vi har prøvd er godkjent, og flasker fra håndbryggeriet og nøgne ø er også alltid tette.
 
Tilbake
Topp