Imperial Stout -SG stoppet på 1.030

Viss du ønsker at den skal gjære litt mer ut ville jeg bare slengt i en pakke safale 05.
Dette er vell litt en smak sak.... Viss du syntes den smakte godt nå så kan man jo bare flaske det.
 
T Jacobsen skrev:
Viss du ønsker at den skal gjære litt mer ut ville jeg bare slengt i en pakke Safale 05.
Dette er vell litt en smak sak.... Viss du syntes den smakte godt nå så kan man jo bare flaske det.

du mener altså at det er OK med tørrgjær?
 
T Jacobsen skrev:
Viss du ønsker at den skal gjære litt mer ut ville jeg bare slengt i en pakke Safale 05.
Dette er vell litt en smak sak.... Viss du syntes den smakte godt nå så kan man jo bare flaske det.

Jeg vil fraråde å blande gjærtyper egentlig av egen erfaring. Jeg prøvde meg på dette en stund på 3 brygg både med wlp007 og wlp002 for å få raskere karbonering (ikke for å få lavere fg). Bryggene ble raskt karbonert, men etter et par måneder fikk jeg øl/skum som "koker over" når jeg åpner korken på samtlige av disse 3 bryggene. Ølet smaker godt, men er skikkelig skarpt karbonert. Mulig at dette blir anderledes når man pitcher direkte i karet, men wlp007 er jo en liten rakker som stort sett spiser seg gjennom det gjærbare sukkeret.


[/quote]
loebrygg skrev:
Begynte på 1.090 da, det blir jo bare 7,5 -8%
hadde tenkt meg litt høyere

Bare og bare, det er jo ikke så helt verst. Det viktigste er at den smaker godt  ;) Den beste Imperial Stouten jeg har laget hadde en fg på 1.027

Hvis jeg var deg og du får stabile målinger over flere dager tyder det på at gjæren har spist det den kan, jeg ville flasket  ;)
 
13F imperial stout har øvre FG på 1.030, så det er neppe noko stor katastrofe. Spesielt ikkje om du har humla nok til å ta av for framtredande søtsmak.
 
Hei, er forholdsvis fersk innen bryggeverden, men brygget en imp stout hvor fg endte på 30. Dette pga at batteriet på tempmåleren var dårlig, og gav feil måling under mesking. Lot bryggeprosessen gå som vanlig, og flasket etter 14 dager. Øllet ble godt, og får neppe stå ifred. OG var 84. Så ta det med ro, det blir øl allikevel  :)
 
Har nå åpnet de to første flaskene etter 2 1/2 uke og
står nå ovenfor et nytt problem, det er absolut null kulsyre

So what to do now?

Får det smaker jo så godt
 
Regner med at sukker ble tilsatt rett før flasking eller i flaska. Hvor mye ? Er korkene tette ?

Det kan hende at sukkeret er ujevnt fordelt i vørteren og at noen flasker er karbonert mindre en andre, men merkelig at det er helt uten co2.....
 
En sukkerbit (2g) per flaske
ja, vet det ikke er mye, men jeg liker ikke for mye kulsyre, funker alltid og
det er jo snakk om en stout

så det er ikke det det er snakk om, om det ikke er spisbart sukker tilstede eller om det er ujevnt fordelt,
men det er absolut null skum, ikke fizz engang. Så det er vel gjæren det står på?
 
Sett en flaske på badegulvet noen dager og prøv igjen.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Jørn Hammerud skrev:
Du bør vel være forsiktig med for mye risting, slik at du unngår oksidasjon.

Vil ikke mesteparten av luften i gjæringsksret være blitt erstattet med CO2 etter to ukers gjæring eller tar jeg feil?
 
Er det mye gjær i bunnen av flaskene?
Det kan hjelpe å snu flaskene på hodet og la de stå en ukes tid til.
Har vært borti lavkarbonerte stouts som trenger mer enn 2-3 uker for å få futt.
 
Har nå prøvd å vende den oppned et par ganger og satt den varmere på badet ved 20 -22 grader i 5 dager,
men fredeles helt flat  :jaha:
 
Uten å ha den minste peiling. Tappe på fat og tvangskarbonere med co2 ?
Regner med at jeg kommer til å oppleve noe slikt en gang, og kjekt med en nødplan.
 
Har samme problemstilling med en impy stout. Jeg skal gi den noen uker til, etter det vil jeg prøve Fermentis sin flaskemodningsgjær. Har målt SG i de ølene jeg har åpnet, og den har tilsvart FG pluss tilsatt karboneringssukker. Kan dog være tålmodighet er den beste vei. Hadde samme problemet med en Old Ale som var gjæret på WY1968, tok veeeldig lang tid før den var ferdig karbonert.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp