India Pale Lager

Kjetil S

Norbrygg-medlem
Noen som har prøvd seg på noe slikt? En lager som er humlet som en amerikansk IPA, altså. Gjerne rundt OG 1,065 og 60 til 100 IBU.

Saken er den at jeg har en del gjærslurry av w34/70 og pilsnermalt, ingen alternativer. Assortert krystallmalt og svartmalt. I tillegg har jeg omtrent et halvt kilo hver av Chinook, Cascade og Columbus (og litt Northdown). Opprinnelig tenkte jeg på Chinook all the way, men kanskje det blir litt for barskt, så jeg begynner å helle til Cascade rundt 20 – 10 minutter.

Høres spennende ut. En helt clean lager uten estere og sødme med 100 IBU og tørrhumlet med chinook  :skitbra:

Sødme får du sikkert nok av, men det blir garantert en noe annen opplevelse enn en typisk IPA, om enn ikke nødvendigvis markant forskjell. BrewDog 77 Lager er en lager med amerikansk humle. sjekk ut den for å få en pekepinn på hva du kan forvente (Selv om 77 Lager er langt mer lik en APA enn en IPA, med OG på 46, 4,9 % alk. og 35 IBU).

Fra spøk til alvor. W34/70 er en utmerket gjær å bruke til APA som Gahr sier. Men til en AIPA bør du kaskje øke mesketempen eventuelt tilsette crystalmalt for å øke sødmen slik at den balanserer med bitterheten. W34/70 tørr eller flytene kan med fordel i en slik sitvasjon gjæres på Ca 15C. Dette vil gi mere estere som balanserer bedre den kraftige bitterheten. Som bitterhumle ville jeg brukt chinook forde smaken fra denne er veldig dominerende som aroma. Ellers høres det veldig fornuftig ut å bruke cascade som aroma, med litt columbus som tørrhumling. Men dette er smak og behag.

Å tørrhumle en lager med Chinook var en spøk, men jo mere jeg tenker på det jo mere har jeg lyst til å prøve.

Noe slikt (brygges i kveld):

Indigo Pale Lager

23 liter, OG 1,063
5,5 kg pilsnermalt
0,5 kg cara 30 EBC
0,2 kg hvetemalt

50 g Chinook 75 min
50 g Cascade 30 min
50 g Cascade 15 min
50 g Cascade 0 min
50 g Columbus 0 min
50 g Columbus tørrhumle
50 g Chinook tørrhumle

350 gram humleblomst burde være nok, siden det jo bare er et eksperiment.

Gjærkake av W34/70, gjæres på 10 °C.

Prøvde meg på ett liknende eksperiment like før jul, men hadde en annen innfalsvinkel.
Tok da utgangspunkt i historien bak IPA og tenkte:

Hva hvis habsburgerriket (Pilsens opphav, nå i Tsjekkia) hadde vært imperialister i India i stedefor England.

I følge myten ble IPA brygget for å i møtekomme de lange transportetappene fra England til India.
Ølet ble da gjort lysere, kraftigere humlet og mer alkoholholdig for å unngå at ølet skulle bli "bedervet".
(Historien reknes som "humbug i Hamburg" blandt noen, mens andre synes den er så tett opp til sannheten man kan komme.)  :jaha:

Så: hvis man tar utgangspunkt i en pils er det kanskje ikke ett poeng å gjøre den særlig lysere, men det som kan gjøres er
å humle den kraftigere, med eksempelvis saaz og øke alkoholmengden en del.

Imperial (Pale) Pils, ca 50L

I den oppskriften jeg lagde benyttet jeg bare saaz humle.
IBU=60 (I følge Tinseth)
250g saaz til aroma/smak ved avslutning av koking.

Muntons light maltekstrakt => OG = 1.065
(FG endte på 1.020, betydelig for høyt for en pils, men det er vel straffen for å benytte ekstrakt,
tror likevell resultatet blir OK ettersom det er litt mer alkohol og humle her enn i en standard pils).

Wyeast 2007 Pils, gjæring ved ca 10 C.

Ølet er nå flasket og venter på lysere tider.
Ettersom transporttid fra habsburgerriket til India på den tiden er ukjent for meg antar jeg tre til fire måneder,
så får vente noen uker til endelig konklusjon.

NB! Lykke til med brygget Kjetil S !!!!!

Du kan vel smake litt nå kan du ikke?? Og kanskje gi oss andre en pekepinn over hvordan det gikk? Syntes dette var et spennende prosjekt :)

Jeg får sende inn en søknad om dispensasjon til fruen, vi venter barn, så jeg er "sympati-tørrlagt" for tiden.

Søknaden ble innvilget, så nå sitter jeg her å smaker på min halvmodne India (pale) pilsen.
Smaker faktisk veldig bra.....tror den ekstra sødmen kommer godt med.
Bli spennende å se hvordan dette ølet blir når det har vært lagret kaldt og godt i noen måneder.

Jeg brukte hele gjærkaken fra en bayer brygget en måned i forveien på dette ølet, men det er fremdeles nesten ingen synlig gjæringsaktivitet. Det kan komme av at det forrige ølet (m/ gjær) sto ganske lenge i romtemperatur (flere ukers diacetylrast), eller at gjæren fikk seg et sjokk da jeg satte den kaldt like etter å ha tappet om bayeren. Da sto gjæren i det forrige gjæringskaret med ca en cm øl over seg i litt under 10 grader i vel en uke før den ble brukt.

Uansett virker det som om dette eksperimentet ikke blir til noe.

Huhu, nå gjærer det faktisk. Lengste lægg-periode jeg har opplevd; det skal bli spennende å se om det blir til noe drikkbart.

Kjetil S skrev:
brygget en måned i forveien ...flere ukers diacetylrast....litt under 10 grader i vel en uke før den ble brukt.
Litt vanskelig å legge sammen den totale alderen på slurryen her, men det virker som det har gått ganske lenge fra ferdig gjæringsaktivitet til pitching i nytt brygg og da er vel viabiliteten sunket ganske betraktelig.

Bra at det bobler!

Hm, tror sannelig jeg må prøve meg på en krysning av APA og pilsner. Jeg skal humle med Cascade som i en heftig APA, og bruke Urquel-gjæra jeg har til overs etter en saazner jeg brygget nylig. Tenker å kjøre en blanding av pilsmalt og Maris Otter, med kanskje en liten porsjon CaraMunich som jeg må få brukt til noe...

Takk for inspirasjon!

Flasket i dag. 16 liter etter at humleblomstene hadde fått sitt, OG 1.011. Kjentes ikke ut som om det var noe galt med den, men kanskje mindre sitrus enn jeg hadde regnet med. Får se hvordan den blir om et par uker.

Smaker på nå. Den vil nok tjene på et par uker mer på flaske, men er allerede drikkbar, foreløpig litt underkarbonert. Mesteparten av skummet falt fort, men en ring langs glasset ser ut til å følge ølet hele veien ned, i tillegg til en tynn film av skum som dekker mesteparten av overflaten. Smak og aroma er kanskje mer sitronskall enn grapefrukt, med litt grønne blader i. Mulig at bortfallet av esterne fra gjæringen endrer smaksbalansen en smule.

En grei IPA, men ikke noe helt spesielt. Humlesmaken er såpass robust at ølet ikke er direkte lettdrikkelig (smaken henger leeenge i munnen), selv om det virker ganske lett. Sødmen er akkurat passe.

Mitt tips: ikke noen gjenoppfinnelse av kruttet, bare en IPA med en ørliten vri.

Har prøvd min India (pale) pilzen etter nesten 4 måneders lagring, føler meg klar for en endelig konklusjon.

Ølet har ett etter min oppfatning ett mer IPA preg enn pils selv om saaz preget er fremtredende og ølet har en litt renere (mindre ester fremtreden) smaksprofil og har ett hint av diacetyl.
Restsødme, alkohol, bitterhet og mengde humlearoma peker mer i retning av en sær utgave av en IPA.
Ølet er for OK balansert og smaker greit nok, men hvis noen hadde servert meg denne ølen og kalt den IPA hadde jeg mest sansynlig blitt skuffet.
Var greit å ha utført eksperimentet, men må si at jeg har brygget bedre pils og bedre IPA tidligere og har hatt bedre smaksopplevelser med disse enn denne varianten.

Må også påpeke at at denne India Pale Pilsen ble brygget med Muntons maltekstrakt. Har brygget ett par ale med samme ekstrakt tidligere og kjenner at smaksprofilene har en klar fellesnevner, så kan hende at en "all grain" variant hadde gidd ett mer interessant resultat.

Hei

Tar opp igjen tråden på denne. Jeg prøver meg på en IPL og har jobbet etter oppskrift som er oppgitt nedenfor. Noen tanker rundt gjæringsprosessen? Skal jeg benytte samme gjæringskar, eller tappe over i nytt gjæringskar midtveis?

2,6 kg Pilsnermalt
0,8 kg Viennamalt
0,8 kg CaraHell
0,8 kg Hvetemalt

Meskeprosess: totalt 90min
Trinn 1: 57grader
Trinn 2: 67grader
Trinn 3: 77grader

Humle
28gram Centennial brukt som bitterhumle (60min)
28gram Galaxy bitterhumle (30min)
14gram Cascade, Smak og aromahumle (10min)
14gram Galaxy, smak og aromahumle (5min)

Gjær
2.stk Safalger w34/70 tørrgjær (undergjær), hydrert m/ vann og pitchet i vørter ved 20grader

Vørter
OG 1,045

Gjæringsprosess:
12grader 7dager
10grader 21dager

For å få den litt mer "India", ville jeg ha gasset på med mer humle sent i kokingen!

Tilbake
Topp