Finn Berger
Moderator
Jeg skal teste brygging på 80-liters kjele snart. Så langt har jeg kokt maks 56 liter på caso-plata mi, men nå går jeg opp til et kokevolum på 67 liter. Og jeg har begynt å tenke på hvor grensa går for hva plata tåler av vekt. Jeg kan mekke en enkel løsning med å sette kjelen på ei treramme som er litt høyere enn plata. Diameteren på kjelen er så stor at det skal gå. Så kan jeg sette plata på ei tynn elastisk matte som kjelen kan trykke den ned i. Da blir det minimalt press på plata.
Men er det nødvendig? Det så ut til å gå greit med 10 liter mindre, men det var altså det med at det ett eller annet sted må gå ei grense.
Et annet spørsmål er om 3500 watt er nok? Jeg innbiller meg at det skal gå, men bør jeg anskaffe en dyppvarmer for å få litt mer fart på det?
Men er det nødvendig? Det så ut til å gå greit med 10 liter mindre, men det var altså det med at det ett eller annet sted må gå ei grense.
Et annet spørsmål er om 3500 watt er nok? Jeg innbiller meg at det skal gå, men bør jeg anskaffe en dyppvarmer for å få litt mer fart på det?
Sist redigert: