Jeg trenger tips til skum holdbarhet på pilsen.
Siste batch har av en eller annen grunn «brus-skum», altså at det forsvinner fort..
@Finn Berger, kan jeg tilsette litt cara pils eller lignende for bedre holdbarhet?
Hvor mye?

Jeg bruker brülosophy trikset ved å cold crashe gradvis over 3 dager..
Men dette hjalp ikke på denne batchen.
‘Siste batch…’
Jeg har fulgt serien din med butikkpils.
Tenker at dersom det kun er siste batch du har hatt trøbbel med, bør du bare ta det slaget på kinnet å se fremover :)
Kun dersom problemet vedvarer, må du gjøre endringer

Jeg trenger tips til skum holdbarhet på pilsen.
Siste batch har av en eller annen grunn «brus-skum», altså at det forsvinner fort..
@Finn Berger, kan jeg tilsette litt cara pils eller lignende for bedre holdbarhet?
Hvor mye?

Jeg bruker brülosophy trikset ved å cold crashe gradvis over 3 dager..
Men dette hjalp ikke på denne batchen.
Noe som kunne forklare at noe sånt plutselig skjer, er at du har fått noe olje av ett eller annet slag i brygget. Kanskje ikke så sannsynlig, men det var nå en tanke som slo meg:).

Værste jeg hår opplevd ang. dårlig skumfasthet var da jeg tok i bruk en ny kokekjele uten å rengjøre den først
Var som å drikke humlebrus

Sist redigert:
men hvorfor har industripils oftere dårlig skumfasthet enn hjemmebrygg
Har det noe å gjøre med filtrering eller forhastet produksjon å gjøre... :rolleyes:

Noe som kunne forklare at noe sånt plutselig skjer, er at du har fått noe olje av ett eller annet slag i brygget. Kanskje ikke så sannsynlig, men det var nå en tanke som slo meg:).
Jeg forandrer jo oppskriften litt hver gang. Tok en skikkelig rengjøringsrunde nå. Rengjorde alle tippelinjer og vasket ølglassene i PBW på 80 grader i 20 min, for deretter å skylle og lufttørke dem.

Tror nok at dette hadde litt effekt, men tror rett og slett at det generelt gir lite holdbart skum på denne oppskriften.

Her har det gått ca.5-7 minutter, og som dere ser er det ikke all verdens skum. Men det er det kanskje ikke på de kommersielle Industripilsene heller!?
image.jpg

men hvorfor har industripils oftere dårlig skumfasthet enn hjemmebrygg
Har det noe å gjøre med filtrering eller forhastet produksjon å gjøre... :rolleyes:
Av en eller annen grunn, virker det som om dette kun skjedde på siste batch. Denne ble trykkgjæret, ikke veldig høyt trykk (0,6bar).
De tidligere bryggene har blitt gjæret ordinært.
Men ellers er det meste likt.

Blir en batch til snart, da jeg skal trykkgjære igjen. Litt kjappere nedkjøling (cold crash) enn sist. Brukte faktisk nesten en uke. Skal prøve å cold crashe på halve tiden og se om dette utgjør forskjell. Litt rart om dette har noe å si, men hvem vet..

Tilbake
Topp