Der gikk det 50 min. God og lærerik podcast. Takk Finn.Skum er noe jeg ikke skal late som jeg har så mye greie på. Men det har denne karen:
Der gikk det 50 min. God og lærerik podcast. Takk Finn.Skum er noe jeg ikke skal late som jeg har så mye greie på. Men det har denne karen:
‘Siste batch…’Jeg trenger tips til skum holdbarhet på pilsen.
Siste batch har av en eller annen grunn «brus-skum», altså at det forsvinner fort..
@Finn Berger, kan jeg tilsette litt cara pils eller lignende for bedre holdbarhet?
Hvor mye?
Jeg bruker brülosophy trikset ved å cold crashe gradvis over 3 dager..
Men dette hjalp ikke på denne batchen.
Noe som kunne forklare at noe sånt plutselig skjer, er at du har fått noe olje av ett eller annet slag i brygget. Kanskje ikke så sannsynlig, men det var nå en tanke som slo megJeg trenger tips til skum holdbarhet på pilsen.
Siste batch har av en eller annen grunn «brus-skum», altså at det forsvinner fort..
@Finn Berger, kan jeg tilsette litt cara pils eller lignende for bedre holdbarhet?
Hvor mye?
Jeg bruker brülosophy trikset ved å cold crashe gradvis over 3 dager..
Men dette hjalp ikke på denne batchen.
Jeg forandrer jo oppskriften litt hver gang. Tok en skikkelig rengjøringsrunde nå. Rengjorde alle tippelinjer og vasket ølglassene i PBW på 80 grader i 20 min, for deretter å skylle og lufttørke dem.Noe som kunne forklare at noe sånt plutselig skjer, er at du har fått noe olje av ett eller annet slag i brygget. Kanskje ikke så sannsynlig, men det var nå en tanke som slo meg.
Av en eller annen grunn, virker det som om dette kun skjedde på siste batch. Denne ble trykkgjæret, ikke veldig høyt trykk (0,6bar).men hvorfor har industripils oftere dårlig skumfasthet enn hjemmebrygg
Har det noe å gjøre med filtrering eller forhastet produksjon å gjøre...![]()
Gjør du noen kompenserende tiltak for å få mer fylde?Har et sideprosjekt fra industripilsen gående nå, der jeg prøver gradvis å senke alkoholprosenten på pilsen. Har en mindre batch stående til gjæring som antas å bli en lettøl (ca.3%). Blir spennende å smake om den smaker pils eller «vann».
Litt mindre malt enn på 4,5% pils, men ikke mye.Gjør du noen kompenserende tiltak for å få mer fylde?
Mesker høyere for dårligereutgjæring, vannjusteringstiltak osv?
1.010 virker lavt når du mesker på 74%. Da skal gjærbarheta være nokså kraftig redusert. Hva er OG?Litt mindre malt enn på 4,5% pils, men ikke mye.
Mesket på 74 grader. Dette skal ifølge beregningene gi en FG på 1.010
1.0331.010 virker lavt når du mesker på 74%. Da skal gjærbarheta være nokså kraftig redusert. Hva er OG?
1.033
OK, det gir 69% utgjæring, så det virker ikke veldig urimelig.Brukte W34/70
Denne batchen ble tatt på sparket og W34/70 var eneste lager gjær som jeg hadde.OK, det gir 69% utgjæring, så det virker ikke veldig urimelig.
34/70 gir jo relativt høy utgjæring, har du vurdert andre?
Ser det begynner og komme en del gjærstammer som blir spennende å prøve. Blir nok å teste disse etter hvert.Jeg har en APA på 0,5% på gjæring nå, men der brukes det mange triks for å få fylde og sødme (maltodekstrin, mindre basebalt og basemalt med mer smak, skyhøy mesketemperatur, gjær som ikke spiser maltotriose, glyserol, vannjustering, pH justering da lite gjæring ikke drar pH langt nok ned osv).
Spent på resultatet, spesielt siden jeg også har brygget "samme" øl vanlig som 5,2% samtidig for å kunne sammenligne direkte![]()
Så vidt jeg kan forstå, prøver du å brygge et øl med usmak (industripilssmak), men uten alkoholDenne batchen ble tatt på sparket og W34/70 var eneste lager gjær som jeg hadde.
Vurderer andre typer selvsagt, men dette er første forsøk. Vi får se om resultatet blir så bra som jeg håper, deretter får jeg vurdere de neste stegene.
Målet er jo å lage en tilnærmet alkoholfri pils.
Viktig å sette seg «høye mål»![]()