Infeksjon i Hvetøl?

Geir Ove

Dommer
Har noen spørmål rundt dette med Hveteøl og infeksjon. Min 4 brygg med hveteøl var lovende med tanke på lukt under gjæring frem til dag 7. Når jeg nå skulle tappe det dag 9 luktet det rett og slett kloakk. Det så helt fint ut på farge og normalt med gjær i bunnen av gjæringskaret. Har lest at Hveteøl kan enkelte ganger lukte kloakk, uten at det trenger å være infeksjon. Dermed tappet jeg brygget på corneliusfat og håper noen her kan hjelpe meg. Brygget har gjæret på 17`C de første dagene og satt til gjæring på 20`C de siste 4 dagene etter tips om at det ville fremheve med bananpreg som damen jeg brygget dette til likte så godt. Brygget de 3 foregående brygg på samme måte uten problem. Noen som kan gi meg svar på hva som har skjedd? Kan dette bedre seg ved lagring, eventuelt hvor lenge vil det ta før det bedrer seg? Er det bare å karbonere fatet på vanlig måte? Eller er det bare å tappe rett i sluket?

Litt fortvilt nå, da jeg er nøye med desinfisering (Star San) og rutiner. Hadde gledet meg til lystig lag i kveld der dette skulle serveres... :help:
 
Kan ikke skade å prøve da

Denne tråden kan vere interesant http://www.homebrewtalk.com/f39/never-dump-your-beer-patience-virtue-time-heals-all-things-even-beer-73254/
 
Idag når jeg skulle sette min Wit på fat og åpner gjæringsspannet kjenner jeg også en ganske kraftig kloakk/råtten lukt.. (eller er det bare veldig kraftig Wit lukt?)
Gjæret fra 1048 til 1006.
Når jeg nå smaker på det ukarbonert og romtemperert smaker det Wit. Så etter hva jeg skjønner kjenner jeg ingen infisert smak.. men jeg er ingen trent øldommer!
Noen andre som har hatt tilsvarende erfaringer?
 
Det er ikke uvanlig at witbier-gjær utvikler en del svovel under gjæringen. vanligvis (hvis det ikke skyldes infeksjon) forsvinner den med lagring. Eventuelt kan du trykksette ølet og slippe ut kullsyren et par ganger (vil gjene ta en uke å gjennomføre skikkelig), dette vil drive ut svovel av ølet.
 
Jeg tappet ølet i sluken i går da det luktet dritt fremdeles. Men ikke like mye som opprinnelig. Lagret siden 14 mai. Hadde karbonert dette, men hadde jeg visst det du skriver i dag Gahr, kunne det muligens blitt presentabelt. Typisk! Men uten dette forum hadde jeg ikke hatt noe kunnskap...

Hadde iallefall mer hell med samme type brygg som ble brygget når lukten ble oppdaget 14 mai. Det ble drukket/ smakt for første gang i går. Litt mer heldig med det brygget.
 
Geir Ove skrev:
Jeg tappet ølet i sluken i går da det luktet dritt fremdeles. Men ikke like mye som opprinnelig. Lagret siden 14 mai. Hadde karbonert dette, men hadde jeg visst det du skriver i dag Gahr, kunne det muligens blitt presentabelt. Typisk! Men uten dette forum hadde jeg ikke hatt noe kunnskap...

Hadde iallefall mer hell med samme type brygg som ble brygget når lukten ble oppdaget 14 mai. Det ble drukket/ smakt for første gang i går. Litt mer heldig med det brygget.

Auda! Ser du lot ølet gjære på 17 °C de første dagene og lot det deretter stige til 20 °C. Min erfaring er at det er noe lav temperatur for WLP400/Wyeast3944. Jeg starter som regel gjæringen på 18 °C og lar den stige fritt. Er som regel oppe i over 20 °C i løpet av et døgn. Lar en gjære ut på rundt 22-23 °C. Selv da er det ofte tendenser til svovelproduksjon, men lavere temperaturer gir mer. Gjæren er også noe følsom for for rask nedkjøling.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Akkurat!
Mener du å trykksette fatet og slippe ut igjen gjennom sikkerhetsventilen? eller karbonere øllet for så å "riste" det ut igjen?
Lukter forsåvidt ikke så mye av det jeg tappet over på fat, men noe er det selvfølgelig..
 
Kyrre D K skrev:
Akkurat!
Mener du å trykksette fatet og slippe ut igjen gjennom sikkerhetsventilen? eller karbonere øllet for så å "riste" det ut igjen?
Lukter forsåvidt ikke så mye av det jeg tappet over på fat, men noe er det selvfølgelig..

Karbonere, fr så å slippe CO2 ut igjen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp