Geir Ove
Dommer
Har noen spørmål rundt dette med Hveteøl og infeksjon. Min 4 brygg med hveteøl var lovende med tanke på lukt under gjæring frem til dag 7. Når jeg nå skulle tappe det dag 9 luktet det rett og slett kloakk. Det så helt fint ut på farge og normalt med gjær i bunnen av gjæringskaret. Har lest at Hveteøl kan enkelte ganger lukte kloakk, uten at det trenger å være infeksjon. Dermed tappet jeg brygget på corneliusfat og håper noen her kan hjelpe meg. Brygget har gjæret på 17`C de første dagene og satt til gjæring på 20`C de siste 4 dagene etter tips om at det ville fremheve med bananpreg som damen jeg brygget dette til likte så godt. Brygget de 3 foregående brygg på samme måte uten problem. Noen som kan gi meg svar på hva som har skjedd? Kan dette bedre seg ved lagring, eventuelt hvor lenge vil det ta før det bedrer seg? Er det bare å karbonere fatet på vanlig måte? Eller er det bare å tappe rett i sluket?
Litt fortvilt nå, da jeg er nøye med desinfisering (Star San) og rutiner. Hadde gledet meg til lystig lag i kveld der dette skulle serveres... :help:
Litt fortvilt nå, da jeg er nøye med desinfisering (Star San) og rutiner. Hadde gledet meg til lystig lag i kveld der dette skulle serveres... :help: