Infeksjon i starter? Med bilde.

Jokis

 
Startet en ett år gammel WLP6788 ,
med en liter her om dagen for å se om det var mulig å få liv i den. Den stod på rører i 26t i ca 21 grader. Ikkeno tegn til liv overhodet. MEN når jeg skrudde av røreren kunne jeg se at det samla seg et lag gjær som var mer enn det som var i røret. Så da er det vel liv. Satte den i kjøleskapet igår for CC før neste step.
I dag så den slik ut:

IMG_0753.JPG

Er det der en infeksjon, eller er det gjæra som jobber videre (på 8 grader) fordi den var treg med å starte?
 
Ingen ekspert på feltet, men ser ut som gjæraktivitet. Et eller annet lager i hvert fall skum og vil vel tro at det er gjær. Hvilken OG hadde du på starteren? Du kan jo tappe ut en liten SG-prøve og se om det har skjedd noe.

Mener å ha lest at man bør ha en svakere vørter på sliten gammel gjær. Rett over 1020 ca, så heller steppe opp etterhvert.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det der ringer ingen varselbjeller hos meg heller, ser helt fint ut. WLP6788 er vel faktisk en saccharomyces pastorianus (lagergjær) så vidt jeg vet, så det er slettes ikke utenkelig at du kan se noe aktivitet på 8 celsius. Når jeg er usikker på starterne mine pleier jeg å lukte på dem! Pleier å lukte bolledeig, eventuelt ha noe særpreg fra gjæra avhengig av type. Lukter definitivt ikke vørter lenger i hvert fall!
 
Ingen ekspert på feltet, men ser ut som gjæraktivitet. Et eller annet lager i hvert fall skum og vil vel tro at det er gjær. Hvilken OG hadde du på starteren? Du kan jo tappe ut en liten SG-prøve og se om det har skjedd noe.

Mener å ha lest at man bør ha en svakere vørter på sliten gammel gjær. Rett over 1020 ca, så heller steppe opp etterhvert.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Starteren var vel 1,036 som den skal. Fjæra kommer rett fra forsegla vial.
 
Har prøvd meg med den gjæra der før, ølet mitt luktet svidd gummi, beskt eller absolutt ingenting. Ikke noen stor tilhenger selv, men jeg hører at andre har hatt bedre resultater. Du får ha lykke til!
 
Steppet den idag med 2 liter.
Etter to timer er det full øs i kolba og det lukter jo faktisk svidd gummi.
Konkluderer derfor at den var treg med å starte og ikke var ferdig utgjæret når den gikk i kjøleskapet. Røret var faktisk 12 mnd gammelt så det er vel trolig grunnen.
 
Hvis du jo har så gamle rør å jobbe med så er det ikke dumt å sette av fem dager. Fire av de er for å finne aktivitet, og siste er for at den skal få puste ut litt før den går i kjøla.
 
Tilbake
Topp