Infeksjon og rengjøring

Jeg har målt på 9 brygg etter flasking. Fra noen uker gammel til flere mnd. 7 av dem hadde sg 4 til 7 poeng lavere. 2 av disse skummet. De 2 som skummet fikk forskjellige gjærtyper. En slurry og den andre tørrgjær. Etter den første batchen vasket jeg ned baderommet og kloret det. Samme med alt utstyr. Så fikk jeg en batch senere som skummet. Fellesnevner for de 2 er samme øltype og tørrhumling. Men om det ligger noe der må gudene vite.
Kunne du merke noe dårligere smak på disse som hadde lavere sg?

Ingen fellesnevner der heller. Øltypen som skummet hadde en syrlig smak, men tror mer det har med humletypen å gjøre.

Skyller pumpene vi og..åpent tilfeldigvis en pumpe og det var mye gugge inni huset,så nå demont. vi de etter hver brygging..

Vi har brukt å demontere denne i det siste hvertfall. Har ikke vært noe i den. Forøvrig oppbevarer vi tappestav og heverter i en dunk med starsan hele tiden. Men vi blander som regel ny blanding som vi bruker ved hver flasking og brygging.

Du kan ikke se bakterien og starsan er ikke rengjøringsmiddel,prøv et desinfiseringsmiddel/vaskemiddel så skal dere se at ting går bedre.

Vasket med kaustiksoda og kloret alt.
Flasker en batch nettopp. Tappet rett fra gjæringskaret og tilsatte sukkerlake via sprøyte. Krysser fingrene for at det går bra.

Radikalt forslag, men hva med å gjøre deler av prosessen manuelt på alternativt utstyr? Hvis man f.eks. brygger en batch på enkelt BIAB-utstyr og bruker det fram til gjæring, men gjærer på samme tanker som før osv? Dersom man fortsatt har infeksjon kan man prøve det motsatte (bytte ut gjæringsutstyret og bruke det vanlige bryggeutstyret).

På denne måten kan man kanskje dele opp og eliminere deler av kjeden. På den annen side kan det hende man får infeksjon uansett, og da kan man se på andre faktorer (bakterier i rommet/lufta, hansker, klær, måleutstyr som er i kontakt med vørteren osv)

Grunnen til dette er at det er ting det kan være lett å overse. Jeg har f.eks. oppdaget at elektroniske vekter kan veie veldig feil, avhengig av hvor tung beholderen man Tara-innstiller med er. Det tyder på en ikke-lineær målekurve for slike vekter. Jeg har en batch som ga slike "gusher"-flasker, men jeg vet til dags dato ikke om det er infeksjon eller overkarbonering på grunn av feil i veiing av sukkeret til karbonering (i mitt tilfelle var det en split batch til gjæring, så feilen ble introdusert etter brygging).

Sist redigert:
For å prøve å finne det utstyret som ikke er ok tenker jeg å gjøre følgende. Koke opp noen liter vann med dme. Deretter fordele dette i gjæringsbøttene med for eksempel en halv liter i hver. Riste dette rundt i bøtta med lokket på. Så ta en prøve og fylle på sterile labglass og gjennomføre en forced wort test. Det samme kan man gjøre med de forskjellige heverter og fyllestaver. Kan det være en god ide?

Jeg likte det siste forslaget her, og er spent på resultatet. Gjæringsdunkene er en kandidat hos meg, også. Ellers begynner jeg å lure på oksygeneringsutstyret. Det skal kokes; det har jeg ikke tenkt på før.

Jeg vasker ALLTID gjæringsdunkene og resten av bryggeutstyret godt før de skal brukes og rett etter bruk ( klor og starsan )
Tappekran demonteres ALLTID og kokes på bryggedag .

Jeg brygger i vaskekjelleren så jeg spyler også murgulvet på bryggedagen noen timer før bryggingen begynner .
Kan det være bryggeromet ditt som er problemet ,støv osv som virvler opp og kommer i kontakt med vørteren ?

Jeg vasker ALLTID gjæringsdunkene og resten av bryggeutstyret godt før de skal brukes og rett etter bruk ( klor og starsan )
Tappekran demonteres ALLTID og kokes på bryggedag .

Jeg brygger i vaskekjelleren så jeg spyler også murgulvet på bryggedagen noen timer før bryggingen begynner .
Kan det være bryggeromet ditt som er problemet ,støv osv som virvler opp og kommer i kontakt med vørteren ?

Jeg gjør som deg - og lurer alvorlig på hvor sprekken i muren er.

En mulig kandidat kan være støv fra håndteringen av maltet. Maler du sjøl, får du mye nærkontakt med det, men også om du kjøper ferdigkvernet vil du vel vanskelig kunne unngå noe støving når du har malten oppi meskekaret/bryggemaskinen. Så hvis du har en god dose av det i hår, skjegg - hipstere bør vurdere særlige tiltak her:p! - eller klær, så kan jo det bli med videre, og drysse ned under kjølingen etter kok, eller sammen med gjærtilsetningen. Eller det kan sveve rundt i bryggerommet ditt, og stadig virvles opp på nytt.

En mulig kandidat kan være støv fra håndteringen av maltet. Maler du sjøl, får du mye nærkontakt med det, men også om du kjøper ferdigkvernet vil du vel vanskelig kunne unngå noe støving når du har malten oppi meskekaret/bryggemaskinen. Så hvis du har en god dose av det i hår, skjegg - hipstere bør vurdere særlige tiltak her:p! - eller klær, så kan jo det bli med videre, og drysse ned under kjølingen etter kok, eller sammen med gjærtilsetningen. Eller det kan sveve rundt i bryggerommet ditt, og stadig virvles opp på nytt.
Hvis du kjøler og gjærer med lokk ville jeg ikke bekymret meg overdrevent for det.

Jeg føler meg som DEN møkkamannen. Står i garasjen på relativt grovt murgulv som kostes i ny og ne (f.eks. etter brygging eller snekring) og masse rot rundt omkring med spindelvev her og der. MEN jeg er nøye med alt som skal i kontakt med vørteren uansett. Jeg har også åpen garasjedør under kokingen og det meste resten av prosessen, så det frisk luft kan ta med seg kan også havne i vørteren under kjøling (Kjølespiralen hindrer bruk av lokk). Jeg tenker at dette umulig kan være så farlig. Øl er blitt laget lenge før vi hadde StarSan, betonggulv og slanger å spyle med. Man gjør så godt man kan. Resten er kalkulert risiko.

Men jeg ser jo at det er noe annet når ting konsistent har begynt å oppføre seg feil. Da bør selvfølgelig et annet regime på plass til det som er feil er lokalisert og nøytralisert.

Sist redigert:
Jeg føler meg som DEN møkkamannen. Står i garasjen på relativt grovt murgulv som kostes i ny og ne (f.eks. etter brygging eller snekring) og masse rot rundt omkring med spindelvev her og der. MEN jeg er nøye med alt som skal i kontakt med vørteren uansett. Jeg har også åpen garasjedør under kokingen og det meste resten av prosessen, så det frisk luft kan ta med seg kan også havne i vørteren under kjøling (Kjølespiralen hindrer bruk av lokk). Jeg tenker at dette umulig kan være så farlig. Øl er blitt laget lenge før vi hadde StarSan, betongulv og slanger å spyle med. Man gjør så godt man kan. Resten er kalkulert risiko.

Men jeg ser jo at det er noe annet når ting konsistent har begynt å oppføre seg feil. Da bør selvfølgelig et annet regime på plass til det som er feil er lokalisert og nøytralisert.

Verden er urettferdig:(. Det er jo åpenbart at mye kan gå bra. Men så finnes det altså typer av dævelskap som er fryktelig vanskelig å bli kvitt når det først har kommet seg inn i systemet ditt.

Ellers var det vel så ymse med tidligere tiders øl. Og en fordel du har i forhold til de gamle hjemmebryggerne, er jo at du hver gang kan tilsette helt rein gjær fra pose;).

b58d4ca95a0d78a8643fad1c871fbf1a.jpg

Her er på id.NB det mest skjegg [emoji1]

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk

Det skulle vært morro å sett på deg Finn når du har brygge dag,sannsynlig er det fullt kaos vil jeg tro :) Det er da alle dine baskelusker kommer. For ved normal rengjøring så skal du ikke ha problem med infisert øl.
Alle jeg kjenner i bryggemiljøet nå og det begynner å bli en del,som har eller har hatt infeksjon sier det sannsynlig kom pga.for dårlige rengjøring eller feil rutine.
Dobbel sjekk rutinene og ha ting klart på bryggedagen:cool:
Og for all del har du dårlig gjær eller er i tvil om den er frisk og ren så hiv den ut så fort du kan og vask/kok alt......o_O:confused::D:p

b58d4ca95a0d78a8643fad1c871fbf1a.jpg

Her er på id.NB det mest skjegg [emoji1]

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk

Hvis det der er tappingen over i gjæringskaret, så illustrerer det poenget mitt ekstremt godt. Et skjegg er som kjent et helt lite økosystem for seg, og yter et verdifullt bidrag til det biologiske mangfoldet. Å sitte og vifte med det over gjæringskaret er å ta sjanser:p.

Hvis det der er tappingen over i gjæringskaret, så illustrerer det poenget mitt ekstremt godt. Et skjegg er som kjent et helt lite økosystem for seg, og yter et verdifullt bidrag til det biologiske mangfoldet. Å sitte og vifte med det over gjæringskaret er å ta sjanser:p.
Plutselig sitter man der med skjegget i postkassen. :)

Tilbake
Topp