Infeksjon og stopp i gjæring

gle1

Norbrygg-medlem
Åpnet gjæringskaret for første gang etter 2 uker, og har aldri sett lignende før. Spørsmålet er derfor, er dette normalt, eller er det infeksjon? Det heller ikke noe spesiell lukt.

12787118_10153266971546836_43201990_o.jpg

Gjæringen har i tillegg stoppet opp på 1022. Hvordan kan jeg få gang på gjæringen igjen? Den har stått i 2 uker på 19 grader i et kjøleskap. Det er en brown ale med 1,5kg av ulike typer spesialmalt, og 4,5kg maris otter. OG ca 1045, mesket på rundt 68 grader. Tilsatt 1pk hydrert Mangroves Newcastle Dark Ale #M03

Ser ut som en klar infeksjon. Kanskje pitche en belgisk blend passende for en oud bruin (brun flandersk surøl)? For eksempel denne. La den så sitte 6 måneder til et år før du smaker på den, kanskje har du med uhell lager en flott surøl. Smaker den fortsatt ikke godt så la den stå litt til. Har jo ikke så mye å tape hehe.

Skal du investere plass og forventninger i å oppbevare et øl i 12+ måneder vil jeg på det sterkeste anbefale et bedre og mer gjennomtenkt utgangspunkt enn en tilfeldig infisert batch. Sjansene for at du slumper til å lage strålende surøl er ikke store.

Det der appellerte til soppsankeren i meg:D! (Sorry, det kan ikke ha vært morsomt å oppdage den åkeren der.)

Kjipt, men den første infeksjonen kommer vel for alle en gang. Trodde egentlig renholdet var bra, men her må det gås igjennom rutiner.

Takk for tilbakemeldingene :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Kan likeså godt bruke denne tråden til spørsmål relatert til teamet også.

Er starsan like god etter 1mnd på flaske?
Vasker man, eller kaster man gjæringsbøtta?

Du kan alltids vaske den og prøve lykken, men om du ikke vet hvor infeksjonen kommer fra kan det jo like gjerne være riper e.l. i bøtta, noe vask og Star san ikke nødvendigvis hjelper deg ut av. Mitt råd: bruk bøtta til sur-/funkyøl, kjøp deg ny til cleane øl.

Kan likeså godt bruke denne tråden til spørsmål relatert til teamet også.

Er starsan like god etter 1mnd på flaske?
Vasker man, eller kaster man gjæringsbøtta?

Vi bruker spruteflaske med StarSan. Kan sikkert ta 2mnd før den blir fyllt opp..

Karet ditt kan du vaske. StarSan'e og klore. Bør vel gå greit

Skal du investere plass og forventninger i å oppbevare et øl i 12+ måneder vil jeg på det sterkeste anbefale et bedre og mer gjennomtenkt utgangspunkt enn en tilfeldig infisert batch. Sjansene for at du slumper til å lage strålende surøl er ikke store.

Du øker sannsynligheten for godt øl betraktelig hvis du pitcher en stamme med tam brett-gjær i det infiserte ølet. Brett spiser gjærskapte usmaker til frokost (som demonstrert i en Lambic - som smaker og lukter oppkast etter noen måneder med gjæring).

Tilbake
Topp