Infeksjon ved prøvetaking?

Hei,

Tok nettopp en prøve for å måle SG/FG etter 9 dager gjæringskaret. Har ikke bunnventil og brukte en delvis rengjort hevert. Det ble litt kløning der jeg fikk litt backflow fra den delen av heverten som ikke var rengjort...og nå sitter jeg og ergrer meg for at ølet kanskje har blitt infisert pga denne backflowen!? Lager en Pale Ale som jeg nå målte til å være på ca ABV 5.6%, er det lov å håpe at alkoholen tar knekken det som evt. skulle være av urenheter i heverten?

Takker for svar :)
 
Det er alltid lov å håpe og det går ofte godt også. Pale ale er vel heller ikke et øl som blir så gammet før det er konsumert.
-En annen gang kan du f eks bruke en ren og desinfisert ståløse. Enkelt å vaske slike.
 
Hei,

Tok nettopp en prøve for å måle SG/FG etter 9 dager gjæringskaret. Har ikke bunnventil og brukte en delvis rengjort hevert. Det ble litt kløning der jeg fikk litt backflow fra den delen av heverten som ikke var rengjort...og nå sitter jeg og ergrer meg for at ølet kanskje har blitt infisert pga denne backflowen!? Lager en Pale Ale som jeg nå målte til å være på ca ABV 5.6%, er det lov å håpe at alkoholen tar knekken det som evt. skulle være av urenheter i heverten?

Takker for svar :)
Du kan ta det helt med ro. Forøvrig ville jeg kjøpt meg en vintyv. Veldig enkel å holde ren, og enkel å bruke.
 
Takk for betryggende svar alle sammen., nå kan jeg sove godt igjen :)Det blir nok øse eller øltyv neste gang ja!!
 
Eg brukar eit heilt vanleg eingongs plastbeger - slike ein finn i kaffeautomatar og drikkevatnsautomatar. På med ein eingangshandske av vinyl. Dyppar plastbegeret og haanda med hansken i StarSan. ventar 1 minutt eller to og så hentar eg opp det eg treng for å måla / smaka. (ps. eingongshanskar av typen nitril stinkar svovel når dei kjem i kontakt med starsan - så det brukar eg ikkje..)
 
Gode tips her, setter pris på det!! Kjedelig om hele bryggeprosessen blir ødelagt på oppløpet av en sånn enkel feil.

Ps @katla; pumpa du solgte meg funker som snus!
 
Tilbake
Topp