Infeksjon?

Jeg skulle prøve en flaske av en godt humlet hveteøl jeg brygget nettopp, og som har stått på flaske i romtemperatur for karbonering i ca. en uke. Flasken skummet umiddelbart over, men det var ingen form for "ulukt" av brygget. Jeg smakte på det, og det var i overkant beskt.
Før denne bryggingen valgte jeg å måle opp sterkrens til desinfisering etter anbefalt maximalnivå (5 ml på 10 liter vant). Tidligere har jeg tilsatt sterkrens på slump, og har da, etter lukten å bedømme, brukt en langt sterkere blanding.
Brygget sto til gjæring over to uker, så da jeg var tilbake fra ferie målte jeg en en FG på 1,013, og regna med at det var lavt nok, så jeg flaska ølet og satte det til karbonering.
Kan det være andre grunner til at disse flaskene skummer over enn dårlig renhold?
 
Sist redigert:
Neivel? Det tror jeg selgerne på Bakke Brygg er uenige med deg i.

Tror nok Håvard Skjevling har blandet sterkrens og stoutrens. Sterkrens er 30-60% fosforsyre, altså noenlunde like sterkt som starsan som er 50%. 5ml per 10 liter vann høres alt for lite ut. Jeg ville gått for 20-30ml per 10l vann for å nå omtrent samme konsentrasjon av fosforsyre som man får med starsan.
 
Mulig jeg skyter litt fra hofta; jeg er bare vant med at ting som heter "rens" er vaskemidler. Finner ikke noe produktinfo, så jeg stoler på deg
Hva en er vant til, er vel strengt tatt et litt for tynt grunnlag til å uttale seg såpass bastant, syns jeg. Sterkrens markedsføres av selgerne som et produkt med samme egenskaper som Star San, og da forholder jeg meg til det. Den mest signifikante forskjellen er så vidt jeg har forstått at Sterkrens ikke skummer når det blandes ut med vann.
 
En uke er vel litt kort tid for en infeksjon å ha så store konsekvenser. Heller mer mot at du enten åpnet flaska varm, eller at du har fått i for mye karboneringssukker, enten pga regnefeil, eller dårlig blandet sukkerlake.
 
Men nok om at jeg er skråsikker.
Hvor mye sukker karbonerte du med, hva var OG, gjærtype og mesketemp?
Det kan, som Moi sier, være at blandingen var svak - i så fall kan det være bare noen av flaskene som er problematiske.
 
Neivel? Det tror jeg selgerne på Bakke Brygg er uenige med deg i.
Ja, de sier at det er det jeg skal bruke til desinfisering. Stoutrens er vel for rengjøring? Uansett, jeg åpnet et annen flaske, og den var helt fin. Litt rart mtp. at jeg er veldig nøye med rengjøring, men kan hende at jeg har slurvet med den ene.
Jeg brukte 6 g sukker pr liter til priming, og OG var 1,069. Gjærtypen er WLP 351 Bavarian. Dette var noe jeg kokte i hop på skyllevannet av en annen batch + en boks med ekstrakt.
Takk for tips om blandingsforhold. Skal prøve 30 ml/10 liter neste gang. Har forstått det slik at det ikke er farlig å bruke for mye sterkrens?
 
Sterkrens er som sagt fosforsyre. Det vil svi på huden om det er for sterkt, og jeg pleier å bruke oppvaskhansker hvis jeg vet jeg skal ha hendene i det lenge. Bare pass på å ikke få det i øynene.

Stoutrens er til rengjøring ja. Hovedkomponenten er kaliumhydroksid (KOH) hvis jeg husker riktig, som er omtrent det samme som lut (NaOH, altså sterk base). Dette skal du være mer forsiktig med å få på hendene i sterkere konsentrasjoner. Det vil ikke svi på hendene, men huden vil bli såpeglatt fordi den etses bort. Skyll godt og lenge i rennende vann hvis du opplever dette, og hold på helt til huden ikke lenger er glatt (det kan ta lengre enn du tror!). Jeg bruker alltid oppvaskhansker når jeg holder på med stoutrens eller andre sterkt basiske vaskemidler.
 
Tilbake
Topp