Infisert eller rester av Crystall malt ?

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Har 2 brygg stående på 8. dagen nå.
På det ene ligger det ingen ting i overflaten, men på det andre ligger det et lag på toppen (se bilder)

Forskjellen på de 2 bryggene (bortsett fra menge humle) er at jeg brukte Crystal malt i BH pose og litt tørrgjær i tillegg til flytende.

Mener selv jeg var ganske nøye med å vaske gjeringskarret etter forige brygg og steriliserte det nå med StarSan samt utstyret jeg brukte.
Når jeg åpner dunken lukter det jeg vil klassifisere som øl og humle..

Kan det være at maskene i BH posen var litt store så det er rester av spesialmalten? Knuste spesialmalten med kjevle så endel av det kan ha blitt litt vel knust..

Oppskriften:

Size: 12,0 L

Original Gravity: 1,052 (1,045 - 1,060)
Terminal Gravity: 1,013 (1,010 - 1,015)
Color: 11,06 (5,0 - 14,0)
Alcohol: 5,08% (4,5% - 6,2%)
Bitterness: 33,9 (30,0 - 45,0)

Ingredients:
2000,0 g Liquid Light Extract
1/3 vial White Labs California Ale + half a bag Safalue US-05
20,0 g Cascade (5,5%) - added during boil, boiled 60 min
20,0 g Cascade (5,5%) - added during boil, boiled 15 min
200 g Crystal Malt I

Kokte 10 liter inkludert maltekstrakt, fyllte opp med vann til 12 liter i gjæringskarret

Vedlegg

• Park_Dark_8_dager.JPG
    Park_Dark_8_dager.JPG
    2,4 MB · Sett: 208
  • Park_Dark_8_dager_CloseUp.JPG
    Park_Dark_8_dager_CloseUp.JPG
    2,5 MB · Sett: 208
Det ser da ut som gjær. Det var California Ale V du brukte? Den danner gjerne litt mer kompakt gjær enn WLP001, etter det jeg har forstått, og det er uansett ikke uvanlig at gjæren legger seg på toppen. Se også denne tråden fra tidligere i dag.

Du kan forresten godt bruke et helt rør med gjær på 12 liter vørter. Det er ikke på langt nær nok gjær i et sånt til 20 liter øl med normal styrke. Ellers er regelen for øl slik at om det smaker godt, så er det godt.

Det var California Ale V ja.

Hm.. jeg får nok prøve meg på å lage en starter neste gang, har lest gjennom artikkelen ang det i medlemsforumet og tenkte jeg skulle prøve det, men ble litt liten tid før påske.

Har du noen tips om hva jeg burde gjøre dersom dette laget ligger der fortsatt når jeg skal tappe på flaske? tapper uansett over på nytt kar for å blande med sukker, så er vel bare å stappe heverten mellom flakene og prøve å ikke få med noe av det?

Tilbake
Topp