Oppskrift Vanlig pils

Kommer til å følge oppskriften, men bytte ut pilsnermalt med pale malt. Det jeg lurer på er hvilken karakter ølet vil få, hva kan smaken sammenlignes med?
 
Saflager W34/70 bruker jeg når jeg ikke hsr WLP800/833 for hånden. Ryktes at denne skal være ganske lik ringnes sin husgjær.
 
Gahr skrev:
Her er min standardpilsner:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1050
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg Weyermann Bohemian pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g Best Münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.

Denne har jeg prøvd flere ganger og jeg vil anbefale den.  :ilike:
Nydelig.  : :biersmile:
 
Trond.A skrev:
Gahr skrev:
Her er min standardpilsner:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1050
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg Weyermann Bohemian pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g Best Münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.

Denne har jeg prøvd flere ganger og jeg vil anbefale den.  :ilike:
Nydelig.  : :biersmile:
Høres bra ut!  ;D
 
Frode Granli skrev:
Dette vil jeg prøve meg på :yes:
1,5 mill celler pr mililiter og så kommer det en p ? Hva betyr det for noe rart da?
P'en står for Plato, det er en måleenhet å beregne/måle sukkerinnholdet i vørteren. Correct me if i'm wrong  :jaha:
 
Tusen takk for hjelpen. Man lærer stadig noe nytt. Jeg har et slikt refraktometer som viser plato.
Da blir det å gå i helt fersk butikk og kjøpe fersk gjær i morgen. Det gleder jeg meg til.

Jeg surret en varmekabel rundt en gjæringsbøtte og isolerte med vintermatte. Teipet fast et trekkerør på et sted hvor det ikke var kabel.
Dytta  proben ned i rør og koblet kabelen til en stc 1000. Ser ut som jeg har full kontroll på tempen på den blonden som står og ulmer i et rom hvor det er 12 grader.

Tenkte denne måten måtte være perfekt til pils nå som det er kaldt. Setter den på loftet i garasjen som er et kaldtrom.
 
lassi skrev:
Noen som har noen innspill på hvor høyt en kan gå på gjæringstemperatur på pils. Ser at 8-10 grader er en utopi.
Burde det gå å kjøle ned til 8-10 grader og sette i et rom med 13-15 grader eller blir det for varmt?
Bruk Gahr sin oppskrift og bruk kölsch gjær hvis det er temperaturen du kan gjære på. Tror du vil få et bedre resultat da enn med lager gjær. Tror nok du vil få et øl med vesentlig mindre usmaker. Da blir jo ikke dette pils, men kölsch. Like godt og lettdrukket etter min smak.
 
Gahr skrev:
Her er min standardpilsner:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1050
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg Weyermann Bohemian pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g Best Münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.

Brygget denne for 13 dager siden og det ser foreløpig veldig bra ut. Men til å være en lager må jeg si den gjæret fort ned til 1.010. Det tok 11 dager fra 1.052. Selv med litt for lav temperatur de første dagene (temp sensor stod i øvre del av kjøleskapet  :roedme: og det var 2 grader diff på topp og bunn der gjæringskaret stod). Så gjæring  har foregått på 6 grader i 48 timer, 8 grader i 10 døgn. Jeg lagde en 2.5 liter starter av to rør gjær som fikk wlp1000 og stod på magnetrører i 2 døgn. 

Meskeskjemaet var ganske nøyaktig iht oppskriften. Vørteren fikk en tab servomyces slik at gjæren skulle få det koselig.

På lørdag var sg 1.010 og var det samme i dag. synes det gikk litt fort, noen kommentarer til det?
Jeg tenkte på å gi den en diacetyl rast nå på 15 grader er det lurt?
 
Det høres ut som om alt har gått helt perfekt. Skal ikke trenge noe diacetylsteg, men det skader heller ikke. Jeg pleier aldri å bruke det.
 
Det var det jeg ville høre, takker! Min første lager, så jeg hadde forventet mer motstand. Servomyces er i hvertfall en ingrediens jeg skal bruke igjen! La forøvrig merke til at ølet var ganske karbonert i gjæringskaret, mye mer enn noen av alesene (er dette en god betegnelse?) jeg har brygget tidligere. Gleder meg til å prøve sluttproduktet, og foreløpig så ser det ut til at denne blir en gjenganger!

Da er det bare å få det over på fat og ned på 2 grader. Så begynner/fortsetter ventetiden...
 
Mengden CO2 i ølet i gjæringskaret kan komme av at løseligheten til CO2 er høyere ved lavere temperaturer. Akkurat som med varm vs kald brus.
 
Tilbake
Topp