Ingefærøl

Sånn litt på planlagt impuls så endte jeg plutselig opp med et Ingefærøl sett, og med tilsetning på 1kg fersk ingefær så tror jeg det kommer til å smake...

Pilsnermalt: 5 kg
Gjær: Fermentis Safale S-04
Humle: 33g Fuggle

Er det noen som har prøvd å brygge noe sånt, med suksess?
Eller er det mulig å bruke det til en vanlig ale, eventuelt med noe god aromahumle?
 
Laget et fat med ingefærøl for litt siden der jeg brukte 500 g ingefær og en del citra humle, maltsamensetningen var vel som til en pils. Fatet forsvant ganske fort og jeg syntes det smakte bedre enn forventet. Jeg synes at det var passlig med ingefær preg, men er blitt oppfordret til å øke mengden litt. Kommer nok til å bruke 750 g på ca 20 liter neste gang.
 
Laget et fat med ingefærøl for litt siden der jeg brukte 500 g ingefær og en del citra humle, maltsamensetningen var vel som til en pils. Fatet forsvant ganske fort og jeg syntes det smakte bedre enn forventet. Jeg synes at det var passlig med ingefær preg, men er blitt oppfordret til å øke mengden litt. Kommer nok til å bruke 750 g på ca 20 liter neste gang.
Tilsatte du ingefær i kok eller mi gjæringskar?
 
Jeg har et "kjapt,billig,enkelt"-ekstraktbrygg (20L) jeg har brygget en del av i studietida.
Koker med bl.a. 800 g ingefær i 30 min.
Resulterer i omtrent "ingefær på flaske", med nesten brennende ettersmak.

Men nå i høst ble ei kasse stående lagret på 14-17 grader i 1-2 måneder og plutselig sitter jeg igjen med noe som jeg tror minner om "Crabbies ginger"(søtt, lite ingefærsmak foruten litt igjen av ettersmaken).

I denne tråden skriver @hallgeirbakken at ingefæra ikke burde koke, men trekkes som te. Har nytt brygg til gjæring nå hvor jeg har prøvd det. Både det og kald lagring tror jeg vil hjelpe på holdbarheta til smaken. Litt vel mye gjetning her, men dette er mine erfaringer.
 
Sist redigert:
I min oppskrift skal det tilsettes 5min før ferdig kok.

Hvordan er holdbarheten på smaken i slikt øl, hvor lenge kan/bør det lagres?
Mitt gikk i sluken.
Ble en litt ekkel rotsmak. Mye Ingefær, men en rå smak av roten tror jeg. Ikke sikkert den hadde blitt så ille etter litt lagring.
 
Sånn litt på planlagt impuls så endte jeg plutselig opp med et Ingefærøl sett, og med tilsetning på 1kg fersk ingefær så tror jeg det kommer til å smake...

Pilsnermalt: 5 kg
Gjær: Fermentis Safale S-04
Humle: 33g Fuggle

Er det noen som har prøvd å brygge noe sånt, med suksess?
Eller er det mulig å bruke det til en vanlig ale, eventuelt med noe god aromahumle?
Vi brygger den sånn. 100% pilsner med veldig mye ingefær. Vi liker at den har mye pepper og ikke smaker brus, hater brus.
For en 15L vørter på kok så har vi:
400g grovskrellet og kjørt i foodprocessor. Tilsatte på 15min.
Laget en sterk ingefærte med sukkerlaken for flasking og 200g rensket ingefær.
 
Sånn litt på planlagt impuls så endte jeg plutselig opp med et Ingefærøl sett, og med tilsetning på 1kg fersk ingefær så tror jeg det kommer til å smake...

Pilsnermalt: 5 kg
Gjær: Fermentis Safale S-04
Humle: 33g Fuggle

Er det noen som har prøvd å brygge noe sånt, med suksess?
Eller er det mulig å bruke det til en vanlig ale, eventuelt med noe god aromahumle?

Denne laget jeg med hell. Friskt godt med bra hale av ingefær. Biter litt i kinnene. Lagret på 4 grader i 6 mnd. Test personene har ulike meninger om mengde med ingefær, men deter bare til å ha i mer etter ønske.

Oppskrift av
Bjørn Even Karlsen
Kornbasert

Default

72% effektivitet
Bryggevolum: 23 L
Koketid: 60 min
Meskevann: 17 L
Skyllevann: 15.32 L
Total vannmengde: 32.32 L
Kokevolum: 28 L
Gravity før kok: 1.040

Vitale verdier​

Original Gravity: 1.045
Final Gravity: 1.010
IBU (Tinseth): 25
Farge: 6.1 EBC


Mesk​


Temperatur — 65 °C60 min

Malt (4.5 kg)

3.5 kg (77.8%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC
1 kg (22.2%) — BestMalz Wheat Malt — Korn — 4.8 EBC

Humle (54.9 g)

14.9 g (21 IBU) — Mosaic 12.4% — Kok — 60 min
20 g
(4 IBU) — Mandarina Bavaria 8.1% — Kok — 5 min
20 g
— Mandarina Bavaria 8.1% — Kok — 0 min

Gjær​

2 pkg — Mangrove Jack's M21 Belgian Wit 76.5%

Gjæring​

Primær — 20 °C14 dager
Karbonering: 2.4 CO2-vol

200g revet ingefær 5min koketid 1 delt lime 0min koketid
 
Tilbake
Topp