Ingen bitterhumle?

Hallgeir U

Norbrygg-medlem
Jeg har tenkt å brygge en american pale ale humlebombe til våren. I denne har jeg løse planer om å ha i en hel del sene humletilsetninger fra 20min og ut. Siden jeg har tenkt bruke amerikanske humler med alfasyre mellom 8 og 15%, vil disse bidra med tilstrekkelig bitterhet til å matche den relativt lyse malten jeg har tenkt å bruke. Går det an å droppe bitterhumle på 60 minutter? Bidrar denne til annen(renere) bitterhet enn det man får fra de senere tilsetningene? Har fraværet av bitterhumle noe å si for holdbarheten?
 
Takk for kjapt svar! Da får jeg følge opp med ett til: Går det an å ha for mye sene humletilsetninger? Kan dette gi noen usmaker? Min plan er på ca 120 g humle fra 20 min til 0 min, samt 40 g tørrhumle. Batch på ca 23 liter. Regner med å bruke mest Citra
 
Jeg hørte en gang en Basic Brewing-podcast der en fyr, jeg tror han het noe slikt som Kim Üdland, opptrådte med en IPA basert på 1 kg Nelson Sauvin, kun som sene tilsettinger og tørrhumle. Jeg mener dette var på en ~20 liters batch. Visstnok et godt øl, ifølge legenden.

Edit: Du trenger mer enn 120 gram humle.
 
Epic pale ale så veldig artig. Litt som jeg hadde tenkt humlemessig, men enda mer ekstremt. 1 kg sen humle på 20 liter hørtes spennende, men dyrt, ut. Noen som har prøvd epic pale ale med andre humler enn Cascade? Epic pale ale virker som en fin måte å teste ut forskjellige humler som single-hop
 
Hop savant av Crooked Stave. Masse humle, men bare i whirpool. Chad Yakobson (bryggeren) bruker vistnok nok sjelden humle tidligere enn whirlpool.
 
Interessant. Kan man beregne IBU på vanlig vis ved massiv sen humling? Jeg har tenkt å kun bruke pale+ ev. litt hvete som malt, og ønsker derfor kun ca 35-50 i IBU
 
De vanlige måtene å regne ut IBU sier lite om reell (altså opplevd) bitterhet i senhumlet øl. Min Epic Pale Ale-tilnærming ble beregnet til rundt 25 IBU (Tinseth), og smakte mer som jeg ville forventet fra et øl på 45 IBU. Det ble ganske bittert. En ting er at du får mange andre ting enn isomeriserte alfasyrer fra humle, og mye av dette smaker bittert, en annen er at det foregår en viss isomerisering også på lavere temperaturer, så en hop stand eller whirlpool på 80 grader gir en del bitterhet. Jeg aner ikke hvor mye.
 
Takk for svar. Oppleves bitterheten av slike tilsetninger annerledes enn ved konvensjonell bitterhumling? Kjennes den mer eller mindre "ren"?
 
Hallgeir U skrev:
Takk for svar. Oppleves bitterheten av slike tilsetninger annerledes enn ved konvensjonell bitterhumling? Kjennes den mer eller mindre "ren"?

Det hevdes av noen at sen humletilsetning bidrar til en mykere og mer behagelig bitterhet. Her er en spennende artikkel om sene humletilsetninger: http://www.mrmalty.com/late_hopping.php
Jeg kan si meg enig i dette, en mer behagelig bitterhet synes jeg. Det samme gjelder humle med lav alfasyre. Man må bruke mer, men ølet blir bedre. Det er nå min mening :)
 
Tilbake
Topp