Ingen gjæring.

E

Erling Arntzberg

Jeg er helt fersk i ølbryggings-gamet og trenger nå litt krisehjelp. Rigget til min nyinnkjøpte BB30 og kokte meg gjennom 2 sett (APA og belgisk dobbel) etter anvisningen og satt de til gjæring. Problemet nå er at begge dunkene er livløse (jepp-har hatt i gjær ). Hva kan jeg gjøre for å vekke de til livet? Er løpet kjørt?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
 
Henholdsvis ca 12 og 18 timer siden. Husker fra min "vintid" at gikk få timer før det begynte å skje noe.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
 
Kan nok drøye et døgn før det plopper i låsen. Drysset du gjæren rett i bøtta? Eller rehydrerte du først?
Hvilken temp hadde vørteren når du tilsatte gjæren?
 
Må kanskje smøre meg med litt tålmodighet :) Gjære drysset jeg rett i bøtta mens jeg tappet (tabbe?) Hadde en tanke og ide om god innblanding da.
 
Hørtes bra ut Btw: mesken holdt 24 grader og rommet dunkene står i, 22 grader.
 
D

Det blir nok øl skal du se. Hadde kanskje vært ideelt med litt lavere temp, ca 18-20 i bøtta under gjæringsforløpet. Men øl blir det :)
Får finne en svalere plass
Tusen takk for flotte og hjelpsomme svar Har mye å lære her, men gøy er det

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
 
Eg vil anbefale deg å sjå på muligheten med eit gjæringsskap med temperaturkontroll. Det er det du vinn mest på kvalitetsmessig nå I starten

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Eg vil anbefale deg å sjå på muligheten med eit gjæringsskap med temperaturkontroll. Det er det du vinn mest på kvalitetsmessig nå I starten

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
Jeg må kanskje vurdere det etter hvert. Akkurat nå har jeg avskrevet krisen (denne i alle fall :) ). Nå går begge dunker så det hyler. Satte dem i badekaret for det ser ut til å tyte ut av dem snart. Gjærlåsene rister og fryser :-D Vurderer å montere 17.maifløyte i dem for å sjekke trykket :-D Bikkja synes dette er skummelt. Knurrer og bjeffer til dem.
 
Tilbake
Topp