Ingen gjæring.

For 4 dager siden brygget jeg en pils. OG 1,060. Brukte w34/70 - best før 12/21. Etter et døgn, ingen gjæring. Kjøpte to nye pakker med w34/70 på Bryggselv. Etter 3 nye døgn, fremdeles ingen gjæring. OG holder seg på 1,060. Startet med temperatur på 10 gr og har økt temp til 12 gr. Hva har skjedd? Hvorfor ingen gjæring?
 
For 4 dager siden brygget jeg en pils. OG 1,060. Brukte w34/70 - best før 12/21. Etter et døgn, ingen gjæring. Kjøpte to nye pakker med w34/70 på Bryggselv. Etter 3 nye døgn, fremdeles ingen gjæring. OG holder seg på 1,060. Startet med temperatur på 10 gr og har økt temp til 12 gr. Hva har skjedd? Hvorfor ingen gjæring?
Det kan gå treigt med start på gjæringa ved så lav temperatur, men dette virker drøyt. Hvordan har du behandla gjæren? Jeg har en gang greidd å ta livet av tørrgjær ved å rehydrere i for varmt vann.
 
Jeg har laget flere brygg på samme måte. Gjæren er rehydrert i kaldt vann som jeg alltid gjør. I fjor høst laget jeg en tilsvarende julepils hvor gjæringen kom i gang etter et døgn. Hvis det ikke skjer noe snart, tilsetter jeg kveik og gjærer på 28 grader. Øl med kveik er alltid godt.
 
Jeg har laget flere brygg på samme måte. Gjæren er rehydrert i kaldt vann som jeg alltid gjør. I fjor høst laget jeg en tilsvarende julepils hvor gjæringen kom i gang etter et døgn. Hvis det ikke skjer noe snart, tilsetter jeg kveik og gjærer på 28 grader. Øl med kveik er alltid godt.
Vrient å se noen forklaring. Hvis du gjør det som har funka før, så bør det jo gjøre det nå, også. Det høres litt rart ut å rehydrere i kaldt vann, men funker det så funker det.

Du kan jo prøve å sette opp temperaturen. 34/70 har ingen problemer med det.
 
Jeg har laget flere brygg på samme måte. Gjæren er rehydrert i kaldt vann som jeg alltid gjør. I fjor høst laget jeg en tilsvarende julepils hvor gjæringen kom i gang etter et døgn. Hvis det ikke skjer noe snart, tilsetter jeg kveik og gjærer på 28 grader. Øl med kveik er alltid godt.
Som Finn sa: W-34/70 tåler ganske høy temp. Forsøk å sette opp til 16-17 grader og rugg litt på karet for å få litt gjær opp fra bunnfallet.
 
Tilbake
Topp