Inline beluftning av vørter

Jeg har lest endel på forumet om dette, men jeg syntes inleggene begynte å bli litt gamle.

Jeg vurderer 2 løsninger.

1.  Innkjøp av flaske med ren O2. Jeg har ingen ting å må derfor kjøpe flaske, regulator mm. Er det noes som har kjøpt dette i det siste? Isåfal hvor kjøpte du det og hvor mye kostet det?

2.  Her tenker jeg på å kjøre inn vanlig luft gjennom et steriltfilter. Hvor kjøper jeg isåfall det? og hvor får jeg kjøpt en bra pumpe?  Hva må jeg ut med om jeg går for denne løsningen ?

Fint om noen kunne hjelpe meg litt her ;-)
 
Du trenger noe sånt:
2571.jpg

Stainless_in-line_Oxygenation_Assembly
 
KnutT skrev:
Hei.... hva dere vet!
Hvorfor gjøres dette? :jaha: Er nybegynner og håper på svar.

Man gjør dette for å tilsette vørteren oksygen, alternativet er å riste kraftig på plastdunkene.

Grunnen til at jeg vil gjøre det er at jeg kommer til å kjøre vørteren rett fra bryggekjelen og over i gjæringstank, det blir litt for tungt å riste en 200liter gjæringstank.
 
Ramsvatn skrev:
Hvis jeg forstår dette riktig så skal man bruke denne når man tilsetter ren O₂, men vil den også funke om jeg bruker en luftpumpe? Isåfall hvilke pumpe er å anbefale?
Nå er jeg overhode ingen ekspert på området, men jeg antar at det vil fungere greit med vanlig luft og. Man vil nok ikke oppnå like høy O2 metning som med rein O2, men belufting blir det.

Du må nok ha en annen brusestein med større porer om du skal bruke pumpe, da den mest sannynlig ikke vil klare å levere høyt nok trykk til en 0.2 micron brusestein. Når det gjelder pumper så har jeg null peiling, men du vil ikke bare legge i litt ekstra og kjøre rein O2?

Du kan spør på et dykkersenter (/følge med på bruktforumet til dykkesiden.com) etter ei lita brukt flaske, så lenge den blir O2-vasket og trykktestet. I teorien kan du fint bruke et kassert kullsyreapparat som er godkjent for 200 bar, de egner seg på land, men ikke i forbindelse med teknisk dykking. Hvis du får tak i et slikt gratis må du bare ha en krane, få på O2-godkjente O-ringer og en vask på den sammen med flaska. Regulatoren koster en del, men hele pakken kan komme ned i rett over tusenlappen, vil jeg tro.
 
Kjøpte en slik også, men gadd ikke å bruke den siden alle sier den ikke har noen særlig effekt (samme effekt som å riste dunken?)

Men hvis den fungerer fint for deg, så mulig jeg må ta den i bruk også da.. hadde en dykkerflaske på hånden før jul, men tror prosjektet paja siden jeg måtte stikke av. :(
 
neslekkim skrev:
Kjøpte en slik også, men gadd ikke å bruke den siden alle sier den ikke har noen særlig effekt (samme effekt som å riste dunken?)

Men hvis den fungerer fint for deg, så mulig jeg må ta den i bruk også da.. hadde en dykkerflaske på hånden før jul, men tror prosjektet paja siden jeg måtte stikke av. :(

Foreløpig kunne jeg se at det var mye mer skum på vørteren enn jeg klarer å få til med risting, er også litt lat.

Som sagt gleder meg til å se på utgjæringsgraden og på smak. Samme oppskrift som jeg har brukt før.
 
har bare godt å si om den  fra vin&bar.
når luftesteinen tar kvelden, kan ny skaffes på nærmeste zoo for rund tier'n....
du skal være god til å riste for å få samme resultat tror jeg.....
 
Utfordringen min er at jeg skal kjøre 200liter fra koking og rett inn i gjæringskaret, jeg har ikke lyst til å først fylle det i 25literstønner for manuell risting. Grunnen til at jeg er litt redd for ren 02 er at jeg står i et lite rom med gassbrenner. Hadde vært lit kjedelig om garasjen flytta litt på seg mens jeg var inne i rommet :angel:.
 
Synes som det som er det beste er ei luftpumpe, filter og brusestein. Totalt uten brannfare og i skal i følge teorien fungere.
 
Ramsvatn skrev:
Utfordringen min er at jeg skal kjøre 200liter fra koking og rett inn i gjæringskaret, jeg har ikke lyst til å først fylle det i 25literstønner for manuell risting. Grunnen til at jeg er litt redd for ren 02 er at jeg står i et lite rom med gassbrenner. Hadde vært lit kjedelig om garasjen flytta litt på seg mens jeg var inne i rommet :angel:.

Jeg tror at du skal ha en ganske god lekkasje før O2 nivået i lufta blir så høyt at ting rundt antenner. Må du kjøre gassblusset samtidig som du belufter vørteren? Eller tenker du på oppbevaring?

Ellers kan du også bruke venturieffekten. Du lager da et rør med masse små hull/snitt på overføringslinjen. Det suges godt med luft inn i vørteren på denne måten, men det blir den luften du har i rommet, så det ligger et lite faremoment mtp. infeksjon der. Jeg bruker denne metoden og synes det fungerer godt, iallefall frem til julenissen leser brevene mine og kommer med en O2-kolbe ned pipa :D

Roger skrev:
Synes som det som er det beste er ei luftpumpe, filter og brusestein. Totalt uten brannfare og i skal i følge teorien fungere.
Skal fungere på linje med god risting, men du vil aldri oppnå den samme, optimale, metningen som med rein tilsetning. Da er det ikke snakk om nesten heller, og spesielt ved øl med høy OG.
 
Ramsvatn skrev:
Bjarte H skrev:

Hvis jeg forstår dette riktig så skal man bruke denne når man tilsetter ren O₂, men vil den også funke om jeg bruker en luftpumpe? Isåfall hvilke pumpe er å anbefale?

Jeg har kjøpte en sånn når jeg var i USA som jeg aldri har brukt, om du er interessert i kjøpe den må du bare sende meg en PM. Eneste forskjell er at jeg valgte å bruke Blichmann sine rustfrie quick disconnect som er 1/2-tommers nippel på, gjør det lettere å demontere.

Richard
 
Ramsvatn skrev:
Utfordringen min er at jeg skal kjøre 200liter fra koking og rett inn i gjæringskaret, jeg har ikke lyst til å først fylle det i 25literstønner for manuell risting. Grunnen til at jeg er litt redd for ren 02 er at jeg står i et lite rom med gassbrenner. Hadde vært lit kjedelig om garasjen flytta litt på seg mens jeg var inne i rommet :angel:.


Hi  jeg kommer fra tyskland og skriver dessverre ikke bra norsk men kanskje den http://www.hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=9829   ( svar 5 )  fra en tysk forum går bra

Matthias
 
Tilbake
Topp