Innspill? Brygging av "uekte" pilsner oppskrifts sjekk

:brygging:

[shadow=red,left]Pils[/shadow]

EZpils Style: Tjekkisk pilsner Brewer: endre bjorøy zaal

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1055
FG:
Alcohol: 5.5 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 30 IBU
BU/GU: 0.54
Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 3000 g
Cara Pils 37 EBC 4 EBC 1000 g
Munich Malt 20 EBC 17 EBC 750 g
Rye Malt 6 EBC 6 EBC 500 g
Flaked Rice 1 EBC 1000 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Saaz 2.8% alpha 80 g 60 minutes
Saaz 2.8% alpha 50 g 30 minutes
Saaz 2.8% alpha 40 g 5 minutes
Saaz 2.8% alpha 20 g dry hopped
Fermentation
Yeast: WLP800 Pilsner Lager
Fermented at 8 degrees C for 14 days.
Fermented at 8 degrees C for 14 days.
Lagered at 3-4 degrees C for 40 days.
Comments:
mulig tilleg av kalsiumkarbonat for mykere vann

irish moss

ph stabilizer ??

husk å sjekke vann ph

prøve stegmesk??

Setter pris på innspill på gjære temp, tørrhumling, malt og humlevalg. det blir mange slike tråder her på forumet , beklager å være en av dem men om noen har råd så lytter jeg gjerne  ;D

For høy OG for pils, og for mange ulike malttyper. Du trenger bare pilsnermalt, og kan bruke munich til å gi mer maltsødme, carapils (og rug, men det hører normalt ikke hjemme i en pilsner) til å gi mer fylde, og ris til å gi mindre av begge deler. Uansett altfor mye carapils, minst dobbelt så mye som du bør ha. Jeg ville siktet mot 1048 og kuttet ned malten til pilsnermalt og maks 500 gram carapils. Eller erstattet carapilsen med rugmalt, om dette er noe du vil eksperimentere med.

Jeg har hørt litt forskjellig om tørrhumling med Saaz (noen mener det er forferdelig), men ville ikke gjort det i en pilsner.

OG er grei nok, men i en tsjekkisk pils hører hverken ris eller rug hjemme. Kjetil S har ellers kommentert maltet fornuftig.

Kalsiumkarbonat vil gjøre vannet hardere, og heve pH-en i mesken. Det er akkurat det motsatte av hva du bør gjøre. Hvis du skal bruke mineraltilsetninger bør du heller bruke litt kalsiumklorid, og ev. litt kalsiumsulfat. Dette vil justere pH-en ned, hvilket er det du antakelig ønsker i et lyst øl. pH i selve vannet har forøvrig lite å si, det er pH i mesken som er det viktige.

Gjæring på 10 °C er relativt standard for lagerøl. Lagringstemperaturen kan gjerne være et par grader lavere enn du skriver.

Pass på å bruke nok gjær. Lager trenger gjerne dobbelt så mye gjær som en ale.

:skitbra: godt med gode svar ..  ang kalsium :roedme: der tok jeg feil gitt , ang og sikter jeg etter 4,5 vol ca.

så på en oversikt over modifisert malt , der det ble anvist max bruk av carapils 20 % derav bruken,  tenkte mer kropp og bedre skum , er i utgangspunktet ikke noe hund etter pils selv ..

Jeg setter stor pris på innspill og god hjelp..  :amen:

her er den redigerte versjonen jeg tenker å følge, takker alle for hjelp..  jeg skal bruke denne "Bergenpilsen" til å lokke skeptiske venner og kjente med over på hjemme brygg :yes: , når isen er brutt med noe de kjenner igjen fra butikken er de nok klare for en ale eller 10 >:D ..  

som min onkel sa "- nei hjemme brygg!, Nei takk du , DET har jeg smakt før.."

Jeg er rimelig sikker på at teknikken og råvarene har forandret seg de siste 30 år :fyflate:
så det gikk en liten  >:D i meg og jeg bestemte meg for å redde de fra ensformig tylling av noe de aldri tar seg tid til å smake på.. :brygging:

EZpils Style: Tjekkisk pilsner Brewer: endre bjorøy zaal

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1048
FG:
Alcohol: 4.7 % by vol.
Colour: 10 EBC (Golden)
Bitterness: 38 IBU
BU/GU: 0.79
Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 3000 g
Cara Pils 37 EBC 4 EBC 500 g
Munich Malt 20 EBC 17 EBC 1000 g
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 1000 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Saaz 2.8% alpha 80 g 90 minutes
Saaz 2.8% alpha 50 g 30 minutes
Saaz 2.8% alpha 40 g 5 minutes
Fermentation
Yeast: WLP800 Pilsner Lager      PS jeg lager en starter på 3 l og pitcher den etter 24 timer laget av helt fersk gjær ankom birger på tirsdag..  har ikke dato forran meg..
Fermented at 10 degrees C for 14 days.
Fermented at 10 degrees C for 14 days.
Lagered at 1-2 degrees C for 40 days.
Comments:
irish moss 2 ts

pH stabilizer 5,2 1 ts i innmesk

prøve stegmesk?? 45 i 15 min 60 i 20 min , 66 i 30 min, 76c i 5 min før utmesk ved 78celcius

Tilbake
Topp