Innspill ønskes - beregne mengde malt

Hei

Jeg holder på å beregne hvor mye malt jeg trenger til en oppskrift som oppgir mengde i prosent.
I boka "moderne hjemmebrygging" har jeg funnet en formel for vørterens potensielle verdi dersom utbyttet hadde vært 100% (ref. side 70, for de som måtte ha boka):

SGpot = (SGmalt * 8,3333 * m)/v

SGpot =  vørterens potensielle verdi dersom utbyttet hadde vært 100%
SGmalt = maltens potensielle utbytte i SG points/pound/gallon
m = maltens masse i kg
v = vørterens volum i liter.

Tidligere har jeg benyttet denne formelen og regnet med en ukjent (m=maltens mengde) for å finne ut hvor mye malt jeg trenger. Det har fungert helt fint - men lurer litt på dette med SGmalt . Dette er jo en verdi som varierer for de forskjellige malttypene og det er jo vanlig å benytte flere typer malt i et øl, og ikke minst, forskjellig mengde av de forskjellige maltsortene . Hvordan forholder man seg da til SGmalt ?

Sist jeg regnet ut mengde malt, brukte jeg gjennomsnittet av SGpot malttypene som ble benyttet (f.eks (1.035 + 1.037 + 1.038) / 3 = 1.036), men er det egentlig tilstrekkelig? Hvis man opererer med malttyper som varierer relativt mye, samt at mengden har stor variasjon: 75% PaleAle (1.036) + 20% Crystal 10L (1.031) + 5% Roasted Barley (1.029). Holder det å si at SGpot er snittet av disse (1.032)?

Hvordan gjør dere andre det når dere skal bestemme mengde malt (div øl-kalkulatorer gjelder ikke her ;) )?

Jeg vet ikke helt hvordan det kommes frem til disse SGmalt-verdiene, men regner at de henger sammen med 'yield', som du kan finne i tabellen [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,731.0.html]her[/iurl].

Det stemmer altså at det varierer per malttype. Og ja, SGpot er veid snitt av disse verdiene. Altså ( 75*1.036 + 20*1.031 + 5*1.029 ) / 100 = 1.034,65.

Dessverre så har jeg ikke adgang til nettsiden her, men prøv ellers gjerne kalkulatoren på www.beercalc.dk, den tar også denne 'yielden' i betraktning når den beregner verdiene.

Eduard skrev:
Jeg vet ikke helt hvordan det kommes frem til disse SGmalt-verdiene, men regner at de henger sammen med 'yield', som du kan finne i tabellen [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,731.0.html]her[/iurl].

Der er du inne på noe som forvirrer meg litt - SGmalt er iflg boken maltets potensielle utbytte i SG points/pound/gallon, altså den SG som fremkommer ved å meske 1 pund av malten i 1 gallon vann under ideelle forhold. Utbyttet i tabellen du refererer til, opererer med andre verdier enn de jeg har i boken. kanskje det er 1 kg av malten i 1 liter vann el.l.? Dette er nemlig litt forvirrende fordi resten av formelen jeg nevner opererer med kg og liter

Tipper at du kan regne rundt fra det ene til det andre ved å anta at 100% Yield tilsvarer sukker, som har en points/pound/gallon på 46. Denne tabellen lister både ppg og yield for endel malttyper.

Den formelen du bruker tar både amerikanske og metriske enheter som input, omregningsfaktoren er tallet 8,3333, som kommer fra

(3.785 l/gal)/(0.454 lbs/kg)=8.33

Dalaker skrev:
Den formelen du bruker tar både amerikanske og metriske enheter som input, omregningsfaktoren er tallet 8,3333, som kommer fra

(3.785 l/gal)/(0.454 lbs/kg)=8.33

Aha! godt å vite.
Men tilbake til det jeg egentlig lurer på - blir det veldig feil å ta et snitt av SGmalt for de forskjellige malttypene, jeg ønsker å benytte, som utgangspunkt for å beregne hvor mye malt jeg trenger til et brygg?

Som sagt, det må være et veid snitt du bruker. Det har jo å gjøre med hvor stor andel av malten som har en SGmalt på 1.036 eller 1.029 som er med i beregningen. I ditt tilfelle er, som beregnet, 1.034,65 snittet, og ikke 1.032 (som ville vært snittet hvis du hadde brukt 33% av hver av de av deg nevnte malttyper). ;)

Ok - den er god! Ser nå at jeg leste det første svaret ditt feil.
Takker for gode innspill  :skitbra:

Hvist du ikke er veldig interesert i å regne ut alt dete selv, finnes det noen fine programmer som kan hjelpe deg med det.
Som nevnt over har du  beercalc som er nettbasert.
Ellers kan du søke på Beer Smith, som jeg selv bruker å er meget fornøyd med, eller beertools pro.

Ja, som Dalaker sier er 8,3333 omregningsfaktoren slik at den amerikanske enheten PPG kan blandes med metriske enheter. PPG (SG points/pound/gallon) er vanlig oppgitt i amerikansk litteratur/bryggebutikker, og var vanligst å bruke på den tiden vi skrev boken. Se forøvrig tabellen over maltspesifikasjoner på side 120. Fra europeiske maltleverandører er utbyttet i SG-points ofte oppgitt i metriske enheter, som f.eks. ca 300 points/kg/liter = 36 PPG for lys malt (36*8,333=300) (da i tillegg til %yield-verdiene, som vel er det bryggeriene baserer seg på når de regner utbyttet).

Til det opprinnelige spørsmålet, som Ed sier så blir det bare korrekt å bruke gjennomsnittet av SG-verdiene hvis det brukes like mye malt av hver sort. For å få det helt korrekt, kan du enten regne ut et veid gjennomsnitt som Ed foreslår og så putte inn i formelen, eller du kan skrive formelen på følgende måte (på samme vis som formelen for farge på s. 118):

SGpot = 8,3333*(SGmalt_1*m_1 + SGmalt_2*m_2 + ...etc) / V

der SGmalt_1, m_1 er verdier for malt nr 1
SGmalt_2, m_2 er verdier for malt nr 2, etc.

Det blir to måter å komme frem til samme svar på. Burde kanskje nevnt i boka hvordan man gjør det for flere maltsorter.... :besserwisser:

Lars Bjørnstad skrev:
du kan skrive formelen på følgende måte (på samme vis som formelen for farge på s. 118):

SGpot = 8,3333*(SGmalt_1*m_1 + SGmalt_2*m_2 + ...etc) / V

der SGmalt_1, m_1 er verdier for malt nr 1
SGmalt_2, m_2 er verdier for malt nr 2, etc.

Det var denne fremgangsmåten jeg kanskje regnet med at jeg ville være nødt til å benytte, men å bruke et veid snitt er egentlig greiere :)

Lars Bjørnstad skrev:
Det blir to måter å komme frem til samme svar på. Burde kanskje nevnt i boka hvordan man gjør det for flere maltsorter.... :besserwisser:

Vel, det er jo det som er så fint med dette forumet - her får man svar og folk er veldig hyggelige og hjelper til  :biersmile:

Tilbake
Topp