Innspill på IPA-oppskrift?

Aasberg

Norbrygg-medlem
Skal brygge en IPA om ikke så lenge. Har tatt utgangspunkt i Brewdog Punk IPA, men lagd den med men humle og høyere OG. Ser dette ok ut, eller bør noe forandres. Innspill mottas med takk:)


Style: Amerikansk IPA  

Statistics
Volume: 35 liters
Boil Volume: 39 liters
OG: 1069
BG: 1062
FG:  
Alcohol: 6.8 % by vol.
Colour: 13 EBC (Amber)
Bitterness: 47 IBU
BU/GU: 0.75


Fermentables
Maris Otter Pale Malt   5 EBC   8000 g
Dark Crystal   400 EBC   50 g
Crystal Malt   150 EBC   100 g
Kandis (light)   0 EBC   500 g

Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes, 78 degrees for 15 minutes.

Hops
Chinook 12.6% alpha   17 g   60 minutes
Ahtanum 5.8% alpha   45 g   15 minutes
Nelson Sauvin 12% alpha   45 g   15 minutes
Simcoe 13.2% alpha   24 g   10 minutes
Ahtanum 5.8% alpha   35 g   5 minutes

Humling ved kokeslutt +5:
25g Chinook
25g Nelson Sauvin
15g Simcoe

Tørrhumling etter 3 dager:
30g Chinook
20g Ahtanum
30g Nelson Sauvin
10g Simcoe

Fermentation
Yeast:  2pk Safale US-05
Fermented at 18 degrees C for 10 days.
Fermented at 21 degrees C for 4 days.
Lagered at 21 degrees C for 14 days.

Comments:

Kandis tilsettes på 15 min.
 
Smaken er som baken, men jeg er veldig forsiktig med simcoe. Den tar lett over og gir etter min mening en smak som får meg til å tenke på kattepiss (selv om jeg aldri har smakt kattepiss).
Har best erfaring med å tilsette den på 0 minutt.
 
Har selv lest dette på flere forum, og når jeg åpnet pakken med simcoe kjente jeg hvorfor. Synes lukten har et snev av kattepiss, så jeg er veldig skeptisk selv, derfor har jeg kuttet ned på simcoe i forhold til clone-oppskrifta jeg fant. Men Punk IPA er humlet med simcoe, og jeg kjenner ingen eim av kattepiss der...
 
Aasbrygg skrev:
Har selv lest dette på flere forum, og når jeg åpnet pakken med simcoe kjente jeg hvorfor. Synes lukten har et snev av kattepiss, så jeg er veldig skeptisk selv, derfor har jeg kuttet ned på simcoe i forhold til clone-oppskrifta jeg fant. Men Punk IPA er humlet med simcoe, og jeg kjenner ingen eim av kattepiss der...

Jeg drakk en single hop IPA med Simcoe fra Brew dog på puben deres i Camden, London. Den var fantastisk.
 
Tilbake
Topp