Innspill på oppskrift (nybegynner)

Hei, jeg driver å eksprimenterer litt med oppskriftsbyggeren på brewersfriend.com og lurer på om oppskriften jeg har laget er noe
som jeg bør prøve, eller om det er helt bortkastet. Setter veldig stor pris på eventuelle forslag til endringer.

Det er 2kg pale ale byggmalt og 2kg pale hvetemalt. Dette pga. at leverandør er utsolgt for pale ale byggmalt. Kan det fungere med så
mye hvetemalt i en IPA?

Kode:
Method: 	All Grain
Style: 		American IPA
Boil Time: 	60 min
Batch Size: 	21 liters
Boil Size: 	26.5 liters
Efficiency: 	75%

Original Gravity:	1.062
Final Gravity:		1.017
ABV (standard):		5.84%
IBU (tinseth):		58.14
SRM (mosher):		8.91

Fermentables
Amount 	Fermentable 		PPG 	*L 	Bill %
1 kg	Caramel / Crystal 15L	35	15	17.9%
0.1 kg	Acidulated Malt 	27	3.4	1.8%
0.5 kg	Aromatic Malt		35	20	8.9%
2 kg	Pale Ale		37	3.5	35.7%
2 kg	Pale Wheat		39	1.5	35.7%

Hops
Amount 	Variety 	Time 	AA 	Type 	Use
30 g	Target	60 min	10.5	Pellet	Boil
30 g	Cascade	15 min	6.5	Pellet	Boil
50 g	Cascade	5 min	6.5	Pellet	Boil

Mash Steps
Amount 		Description 	Type 		Temp 	Time
20 L				Fly Sparge	67 C	90 min

Other Ingredients
Amount 		Name 		Time 	Type 	Use
0.5 each	Portafloc	15 min	Other	Boil

Yeast
Safale - Safbrew - Specialty Ale Yeast T-58

På forhånd takk for svar av alle slag!  :amen:

Gjæra du har vald vil gi eit veldig belgisk preg på IPAen din. Om det ikkje er det du er på jakt etter, må du bytte gjær til t.d. Safale US-05.

Vil tru at det går greitt med så mykje kveitemalt sjølv om det nok ikkje er ønskeleg med denne mengda til vanleg. Acidulated og aromatic malt har eg ikkje brukt.

Elles var nok andelen krystallmalt i overkant. Du kan nok med fordel minst halvere denne, kanskje ned til 5 % av total maltmengde, alt etter preferansar. Sjølv føretrekk eg nok ikkje så mykje, men du kan kompensere noko ved å meske lavare, t.d. 64 grader.

Ville minket mengden Crystal til under 10%, byttet gjæra med en nøytral type; f.eks WLP001/US-05/1056
Hvorfor har du tatt med aromatisk malt? Om du er ute etter en amerikansk IPA ville jeg byttet ut Target med en amerikansk bitterhumle.

gustaf08 skrev:
jeg hadde brukt ca 30-50g humle til tørrhummling. Cascade, amarillo eller citra.

Tørrhumling er bra, men eg vil tipse om å bruke citra med varsemd. Det er kanskje berre meg - for eg har ikkje sett andre med slike advarslar - men eg synes denne humla gir eit ubehageleg preg til både lyse og mørke ale. Sur / søt / syrleg, faktisk ganske kvalmande. Vi trudde at brown alen min hadde ein infeksjon. Det seier kanskje noko om meg, men eg kjem ikkje til å bruke den meir i alle fall.
Cascade og Amarillo er kanongodt  :sikle

Hei igjen, og tusen takk for flotte svar!
Det virker som at alle er enige i at mengde Crystal må ned og gjæra må byttes.

gustaf08 skrev:
jeg hadde brukt ca 30-50g humle til tørrhummling. Cascade, amarillo eller citra.
gustaf08 skrev:
har bruke en blanding av amarillo/citra 25g/25g i tørrhumling, nydelig aroma
Takk for tips! Og takk for advarsel fra FrodeSy. Vurderer sterkt å tørrhumle.

mikslen skrev:
Hvorfor har du tatt med aromatisk malt?
Jeg er ikke helt sikker, men håpet at den kunne gi litt maltsmak. Det er vel kanskje ikke veldig typisk for en IPA?
Og etter å ha lest litt mer, har jeg gått ned på mengden (150g/3%). Hva tror du, bør jeg kutte den helt eller tror du
det kan fungere med såpass lite?

mikslen skrev:
Om du er ute etter en amerikansk IPA ville jeg byttet ut Target med en amerikansk bitterhumle.
Takk for tips! Hadde en del target i fryseren så tenkte jeg kunne fått brukt opp de.
Men det får jeg vel gjort før eller siden uansett  :biersmile:

Hittil har jeg da gjort følgende endringer:
  • Byttet gjær til US-05
  • Gått ned til 0.5kg/10.1% på Crystal (Vurderer å kutte litt mer)
  • Gått ned til 150g/3% på Aromatic

Kode:
Boil Time: 	60 min
Batch Size: 	21 liters
Boil Size: 	26.5 liters
Efficiency: 	75%

Original Gravity:	1.055
Final Gravity:		1.015
ABV (standard):		5.21%
IBU (tinseth):		60.94
SRM (mosher):		7.24

Fermentables
Amount 	Fermentable 		PPG 	°L 	Bill %
0.5 kg	Caramel / Crystal 15L	35	15	10.1%
0.1 kg	Acidulated Malt 	27	3.4	2%
0.15 kg	Aromatic Malt		35	20	3%
2.1 kg	Pale Ale		37	3.5	42.4%
2.1 kg	Pale Wheat		39	1.5	42.4%

Hops
Amount 	Variety 	Time 	AA 	Type 	Use
30 g	Target		60 min	10.5	Pellet	Boil
30 g	Cascade		15 min	6.5	Pellet	Boil
50 g	Cascade		5 min	6.5	Pellet	Boil

Mash Steps
Amount 	Description 	Type 		Temp 	Time
20 L			Fly Sparge	67 C	90 min

Other Ingredients
Amount 		Name 		Time 	Type 	Use
0.5 each	Portafloc	15 min	Other	Boil

Yeast
Fermentis / Safale - Safale - American Ale Yeast US-05

odinhg skrev:
Takk for tips! Og takk for advarsel fra FrodeSy. Vurderer sterkt å tørrhumle.

Ang tørrhumling har eg ingen advarslar. Snarare påbod  ;)

odinhg skrev:
Takk for tips! Hadde en del target i fryseren så tenkte jeg kunne fått brukt opp de.

Kor gamal er denne? Sjølv brygga eg ein bitter i går med Target frå 2010. Denne har vore oppbevart i frysar sidan eg fekk den. Har lest at Target taper 50 % av "effekten" ved 6 mnd lagring, men dette er då ved oppbevaring i romtemperatur. Ved frysing vert tapet mykje mindre. Kompenserte for dette ved å doble humlemengden. Effekt: vørteren var like bitter som ein lett amerikansk IPA  :mad:  Target toler m.a.o. (veldig) godt lagring i frys.

Target er heavy shit.

Passer som bittering i små mengder til engelske ales, men ville ikke brukt den i en amerikansk IPA.

Og OG-en bør opp hvis det skal være er ipa. Med 1055 er du i pale ale-territorium.;)

Tilbake
Topp