Intertap vs vent-matic?

Finner ikke mye info på dette og lurte på om noen som har eller har hatt begge deler kunne gi litt info på det? Det jeg ser er at begge kranene ser veldig like ut, jeg lurer på hva som er forskjellen. Jeg tror jo selv at intertap krana er en billigere variant/kopi kanskje i.o.m at den er såpass mye rimeligere. Fint om noen kunne bekreftet/avkreftet dette :)

Forskjellen er hovedsakelig hvordan de er maskinert innvendig. Det utgjør forskjellen på bra og strålende.
Jeg ville heller hatt Perlic eller andre kjente, men rimelige kraner enn Intertap.
Disclaimer: jeg har Vent-Matic

Du ville heller hatt rimeligere kraner enn Intertap? du skriver ikke feil her da? Intertap er jo utrolig rimelige. Derfor jeg er redd for å kjøpe de :) jeg hadde egentlig mest lyst til å gå for Vent-Matic uansett, måtte høre fra noen som vet mer. Dessuten vil jeg støtte de som har originalpatenten.

Hvis du synes Vent-Matic er 3 ganger bedre til 3 ganger prisen ville jeg gått for Vent-Matic. Hvis ikke ville jeg lagt på en hundrelapp og gått for Intertap med flow control. Har selv gått fra Perlick 650SS til Intertap. Angrer ikke et sekund.

Vedlegg

• DSC_0761.JPG
    DSC_0761.JPG
    92 KB · Sett: 141
Det finnes litt info og tester av Vent-matic og Intertap på brulosophy.com. Vent-matic produseres ikke lenger, og Intertap er "nye" Vent-matic (Det er en connection mellom disse...). Har selv 4 stk Intertap med flowcontrol, og er veldig fornøyd med disse så langt. Det sies at de ikke skal ha samme tendens til å begynne å dryppe som noen Perlick kraner visstnok skal ha.

Gikk for Intertap selv (SS, uten Flow Control). Er vanvittig fornøyde med dem, men det er de første kranene jeg har hatt selv, så jeg har ikke noe særlig å sammenligne dem med.

Er det mye jobb å alltid ha lengden korrekt på tappeslange mot for å legge mer penger i flow control?

Er det mye jobb å alltid ha lengden korrekt på tappeslange mot for å legge mer penger i flow control?

Jeg ville kjørt flow control, men dette kommer fra en som ganske nylig har kjøpt sine første tappekraner. Min erfaring er at slangelengden har ganske mye å si i forhold til hvor mye skum du får. Jeg har fire kraner hvor jeg har 1,6 meter 3/16" slange på to av kranene og 3 meter på de to andre. Jeg har servert en øl på 1 bar på kranen med 3 meter slange og da tapper den veldig fint med helt åpen flow. Når jeg serverte øl på snaue 1 bar med slangen på 1,6 meter måtte jeg strupe flowen litt, men da fungerte det helt utmerket. Hadde jeg ikke hatt flow control på denne hadde jeg nok måtte stå en stund :) Neste batch jeg skal brygge er en hefe som skal karboneres på et betydelig høyere trykk enn 1 bar, og jeg tipper nok jeg må bruke flow control på slangen på 3 meter for å ikke få alt for mye skum.

Flow control gir definitivt mer fleksibilitet og man må ikke ha perfekte balanserte linjer for å tappe en øl med perfekt skum. Brygger man mye forskjellig type øl som krever ulik karbonering ville jeg anskaffet flow control. Dersom man stort sett kun brygger øl med en gitt karbonering så kommer du nok langt med å tilpasse slangelengden til det trykket du vanligvis serverer på.

Det er nå i hvert fall den erfaringen jeg har opparbeidet meg på min begrensede tid i tappekranenes verden :)

Det finnes litt info og tester av Vent-matic og Intertap på brulosophy.com. Vent-matic produseres ikke lenger, og Intertap er "nye" Vent-matic (Det er en connection mellom disse...). Har selv 4 stk Intertap med flowcontrol, og er veldig fornøyd med disse så langt. Det sies at de ikke skal ha samme tendens til å begynne å dryppe som noen Perlick kraner visstnok skal ha.
Vent-Matic produseres det.
Jeg har kjøpt mine her:
http://tapcooler.no/no/vent-matic-c-3/vent-matic-ultra-flo-v5-kran-p-2

Spørs om ikke det er et restparti de har der. Ifølge Brülosophy, som har testet begge deler, så er Intertap kranene som leveres av Keg King, resultat av en avtale inngått mellom mannen bak Vent-matic og Keg King.

Jeg har også stilt meg svært undrende til at de leverer Vent-Matic kraner. Det er jo over et år siden det firmaet forsvant helt, og det ble klart at Keg King kunne selge sine Intertap kraner.

Det stemmer at vi selger originale Vent-Matic Ultra Flo kraner. Vi sikret oss et betydelig antall kraner fra Vent-Matic i fjor, fordi det er de kranene vi aller helst vil levere på kegeratorene våre. Vent-Matic Company LCC består, men det ligger vel an til at det ikke blir mer egen produksjon av kraner der.

Det er to selskaper som produserer kraner på lisens fra Vent-Matic. Autstralske Keg King produserer Intertap i Kina. Amerikanske Beverage Equiment Company produserer i USA kraner som de tidligere kalte Ventmatic, nå bare "Forward sealing faucet". Begge disse produserer kraner basert på det opprinnelige patentet, men kranene er ikke like originalen Ultra Flo. Kranene til Beverage Equipment Company ser omtrent ut som Ultra Flo, men de er litt smalere i ventilhuset. Intertap har mye mindre skyttel enn Ultra Flo, og innfestingen til krantuppene er grovere.

Tidligere produksjon av kraner på patentet er Perlick 425, Vent-Matic Ultra Flo fra Shirron og Ventmatic fra CHI company. Og muligens en eller to til, litt vanskelig å skaffe full oversikt over dette.

Tilbake
Topp