IPA, hvilken FG kan man forvente?

Har brygget en IPA som endte med en OG på 1070. Har brukt wlp 001 gjær, satte en gjærstarter på magnetrører. Den ble mesket på 66C i 60 minutter. Har brukt 6 kg MO palemalt, 300 gram cara 30 og 100 gram crystal 120. Virker som den har stoppet på 1017, har ligget stabilt der i noen dager nå. Er 1017 en grei FG eller burde den gå enda lavere? Er fortsatt noen dager til flasking, jeg håper jo den faller litt før det. Ønsker jo ikke overkarbonering eller flaskebomber:)
 
Det spørs på mange faktorer egentlig, vanskelig å si for andre hva du bør forvente..

Selv liker jeg IPAene enda tørrere, men det er smak og behag. Spørs jo hva du vil.
 
Har brygget en IPA som endte med en OG på 1070. Har brukt wlp 001 gjær, satte en gjærstarter på magnetrører. Den ble mesket på 66C i 60 minutter. Har brukt 6 kg MO palemalt, 300 gram cara 30 og 100 gram crystal 120. Virker som den har stoppet på 1017, har ligget stabilt der i noen dager nå. Er 1017 en grei FG eller burde den gå enda lavere? Er fortsatt noen dager til flasking, jeg håper jo den faller litt før det. Ønsker jo ikke overkarbonering eller flaskebomber:)

I dag flasket jeg nesten tre kasser IPA som gikk fra 1.073 til FG: 1.017. Ved prøvesmaking er den helt perfekt. Vanligvis lager jeg IPA som går ned til ca. 1.013, men litt mer kropp er helt ok.
 
Har tenkt å eksperimentere litt med god body IPA'er selv. Min siste DIPA gikk fra nesten 1.090 ned til 1.008. Fant ut at neste gang driter jeg i sukkeret, selv om FG var forventet. Men smaken bak humla syntes jeg ikke noe særlig om.
 
Tilbake
Topp