IPA som gjærer tregt

Jeg har en IPA som nå har stått i to uker, OG var 1062 og SG er fortsatt så høy som 1025, for 4-5 dager siden var SG ca. 1028. Det er svært lite skum nå, etter god gjæring de aller første dagene. Er det noe som bør/kan gjøres for å lande også denne IPAen trygt?

Vørtermengde: 15 l, mesketemperatur: 67 gr., ca 300 g spesialmalt, gjør: en pose Safale 05, gjæringstemperatur: 20-21 grader.
Etter at jeg ristet vørteren forsiktig nå sist helg, ser det ut til at det er liv igjen, måler SG på nytt til helga.

Kan hende alt den "aktiviteten" du ser er bare er kullsyre som løses ut av vørteren. En sånn pose inneholder ca 110 milliarder gjærsceller. De, fleste overlever om du hyrerer gjæren før du har den i vørteren. Gjorde du det? Du bør nok ha 170 milliarder gjærceller for 1.062 og 15L. Neste gang prøv å sikre at du har nok gjær, vørteren får oxygen, pitch på 17-18 grader. Du kan eventuelt i tillegg vurdere å senke mesketemperaturen til 65-66 grader for å få ut mere gjærbare sukkertyper.

Du kan jo eventuelt sette den et litt varmere sted. Det kan hende det vil produsere en del smaker du ikke vil ha, men det gjør underverker for utgjæringen.

Vurder å flaske slik den er. Om du har tørrhumlet den vil du snart få for lang tid på disse og ølen vil få en grønnsak/gress-aktig smak. Siden du har gjæret på 21-22 grader er det ikke så nye høyere du kan gå. Vil gjæren ikke mere så er det bare å flaske før ølen din blir oxidert (reagerer med oxygen).

Vurder å flaske slik den er. Om du har tørrhumlet den vil du snart få for lang tid på disse og ølen vil få en grønnsak/gress-aktig smak. Siden du har gjæret på 21-22 grader er det ikke så nye høyere du kan gå. Vil gjæren ikke mere så er det bare å flaske før ølen din blir oxidert (reagerer med oxygen).
OK, ingen fare for at flaskene skal sprenges altså?

Siden det har gått så tregt ville jeg hatt minst tre dager mellom to prøver som viser at gravity ikke går videre nedover.

Gravity stod uendret i flere dager før jeg tappet ølet på flasker. Det smaker godt, fin bitterhet og humlearoma, og skal få godgjøre seg og utvikle litt kullsyre før jeg prøvesmaker. Da skal også konklusjonen publiseres her.:)

Tilbake
Topp