Irish Moss, Super Moss eller Protafloc

Hva er best ?

Har lagt merke til at vørteren var veldi klar etter at jeg begynte å bruke protafloc, innbilning fordi jeg ikke har lagt spesielt merke til dette før ?
jeg har jo samtidig ny flatbunnet kokekjel for wielpooling.

Irish Moss er egentilg noe bal i forhold til å slippe oppi noen tabletter protafloc.

Sypermossen ligger å venter på å bli prøvd.
 
Oddvar Demmo skrev:
Sypermossen ligger å venter på å bli prøvd.

For nokre veker sida brygga eg to nesten identiske batcher med tjekkisk pils (brygga med ein dags mellomrom). Hadde 1/3 ts Super Moss i den eine, og det har gjort underverker. Den med super moss er nesten heilt klar nedkjølt, mens den andre er veldig tåkete. Begge batcher har kun stått ei veke til karbonering i romtemp, så eg må sei meg veldig fornøgd.
 
Og jeg har femti liter pils som jeg kommer til å helle ut :graate: grunnet tang og taresmak.

Brukte maksdose i forhold til anbefalingen på pakken med Irish Moss 30 gram på 50 liter ble alt for mye. Kun et par teskjeer neste gang.

Mvh

35 VRM
 
Takk for opplysning. Har faktisk ikke tenkt på det at irish moss o.l. setter smak. Har vel bare brukt det i et par brygg, og med måte. Men at det kan ta over selve smaken på ølet visste jeg ikke.
 
30 gram til 50 liter ?????  Jeg bruker 2 gram på 125 liter.  Klart øl uten antydning til hverken sjø- eller landplanter.  BYO hadde nylig en artikkel med test av av klarningsmiddel. Med fare for at hukommelsen ikke er helt på plass, menr jeg at midlene ikke hadde avgjørende betydning.  Konklusjonen tror jeg var et ølet ble tidligere klart med enn uten, but that was it!!  Så - som med så mye annet innen denne edle hobbyen:  Føkg prosedyren, og det går bra på alle måter. Med lurium 2000, og uten lurium 2000! (Jeg kommer til å fortsette med 2gram til 125 liter)
 
902.jpg


Her er doseringen som står på pakken.

Mvh

35 VRM
 
Ser at jeg er alt for gniten med min Irish Moss. Tar en t-skje jeg på 20 liter. Gjerrig rogalending.
 
Har lært at jeg skal bruke 1 g irish moss til 1 Kg malt. Dette vil da bli omtrent minimumsdoseringen. Men har forsåvidt ikke prøvd uten, dette er liksom standard prosedyre.
 
Bildet er hentet fra nettet. Den spesifikke pakken jeg har brukt er av nyere dato og godt innenfor datostemplingen. Bildet var kun for å vise anbefalt dosering fra produsenten.

Mvh

35 VRM
 
Tilbake
Topp