Isolere bryggekjele?

kar44

Brygger mye BIAB, og er da avhengig av å ha en bryggekjele som holder godt på varmen. Tenker å bestille meg en helt vanlig 36 L sak med tappekran, så trenger ingen innspill om andre type kjeler. Saken er:

Jeg snublet over en tråd for en stund tilbake, der noen hadde isolert hele bryggekjelen sin med en form for folie / termoteip, som resulterte i at den klarte å koke opp vann raskere, og holde på temperaturen lengre.

Jeg har ikke sjans til å finne noe slikt. Har sett noen har brukt det på eksosrør på motorsykler, slik at man ikke brenner seg på låret hvis man kommer borti røret... Det ligner på en form for sølv folie, med en form for isolasjon på innsiden.

Skulle helst hatt noe som kan gjøre samme jobben, eventuelt navnet på dette materialet.

Det må kunne klistres på kjelen, og tåle 100* kokende vann opp til 90 minutter...

Biltema selger isolasjonsmateriale for motorrom, med lim på ene siden.

Selv bruker jeg liggeunderlag fra Biltema og spennbånd forbi holde det på plass.
Dette gjør at jeg kan ta av isolasjonen etter kok, for raskere nedkjøling, og enklere renhold. Dette bruker jeg på hlt og kokekjele, samt flere her på forumet bruker det også til meskekjele.

Tomas

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Matten fra Biltema bør ikke brukes med limen inn mot kjelen. Det er siden med folie på som bør ligge mot varmen.

Ø

Jeg har isolert kjelen med matter fra biltema. Monterte gaffa med borrelås i to striper rundt, så det er enkelt å ta på/av. Fungerer ennå bra etter 20+ brygg.

Dersom du ikke skal bruke gass til oppvarming, fungerer vanlig liggeunderlag med strammebånd ypperlig.

Mr Speidel har en slik frakk som kan tas av når kjøling og rengjøring pågår.

oysts skrev:
Biltema har matter som er ment for å isolere motorrom. Jeg har pakket en slik inn i aluminiumsfolie, skjært hull til håndtakene og lagt den rundt kjelen. Setter den fast med stropper fra samme butikk. Har også skjært til matte som ligger på lokket.

http://Biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/
Øystein

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
[/quote]
oysts skrev:
Matten fra Biltema bør ikke brukes med limen inn mot kjelen. Det er siden med folie på som bør ligge mot varmen.

Ø

Jeg har isolert alt utstyr med disse mattene. Dette limet løser seg ikke opp ved høye temperaturer og er bare å klistre de på. Men det kan være lurt å armere avsluttninger og skjøter med aluminiumsteip. Det er blir også helt tett så renhold er ikke noe problem. Jeg forstår prinsippet med at det blanke skal inn mot varmen, med det blir så mye penere med blingen ut ;D

Vedlegg

• Bilde0095.jpg
    Bilde0095.jpg
    49,9 KB · Sett: 926
  • Bilde0096.jpg
    Bilde0096.jpg
    52,8 KB · Sett: 1.033
  • Bilde0118.jpg
    Bilde0118.jpg
    67,2 KB · Sett: 933
Eg ville aldri ha brukt noko som var limt fast i kjelen. Brukar du vanleg liggeunderlag kan du felle inn og lime fast små neodymagnetar i matta. Lett å ta av og på for reingjering, og liggeunderlagene har ein lukka cellestruktur som gjer at dei ikkje trekker veske.

Jaja, jeg er nå happy med løsningen. Har forseglet det som er av sprekker nøye, så det kommer ingenting inn bak isolasjonen. Selv ikke ved overkoking.

Jeg bruker en vanlig 39l kjele setter den på et sammenbretta hånkle og pakker den inn i ei vanlig dyne. Mister ikke mer enn 0,8 grader pr time  :skitbra:

Jeg bruker liggeunderlag fra biltema. Billig å bra. :)

- Dan Ove

Vedlegg

• WP_20121117_006.jpg
    WP_20121117_006.jpg
    204,6 KB · Sett: 797
Ja hvorfor ikke  ;D

Tekte med meg selv at man måtte ha noe som var spesialbygget til slikt, at ting som liggeunderlag muligens ville smelte ved temp rundt 100* over lengre tid.

Det blir nok noen sitteunderlag og strammestropper på meg da  :ilike:

Takker for svar!

ThomasRS skrev:
Jaja, jeg er nå happy med løsningen. Har forseglet det som er av sprekker nøye, så det kommer ingenting inn bak isolasjonen. Selv ikke ved overkoking.

Me to!
Har tapet godt med alutape slik at den er "forseglet" på toppen også. Har fungert utmerket på ca 15 brygg. Vasker med hageslange gjør jeg også.
Dvs, kokekjelen har jeg ikke isolert i det hele tatt. Der ville jeg nok tatt noe som enklere kan fjernes hvis jeg finner på å isolere den også

Tilbake
Topp