Isolering av gassfyrt kjele

Har en 44 liters kjele som jeg bruker gass til å varme opp. Har tenkt å isolere kjelen, men hvilket stoff er egnet når kjele varmes med gass? Finnes det noe egnet materiale som isolerer ute å smelte?
Har også tenkt å lage et vindskjold. Hvor stor glippe er det ideelt å ha mellom kjele og vinsdkjold?
 
Har prøvd dette. Isolasjon av kjele som står på gass fungerer ikke så bra. Sparte ingen oppkok-tid på det heller. Etter hvert forstod jeg hvorfor:
En stor del av energien fra gassflammen går langs sidene av kjelen, så man er faktisk avhengig av at metallet er bart her for at energien skal gå igjennom kjeleveggen til vørteren. 
Tror varmeskjold er veien å gå hvis man skal bruke gass. Ellers er isolasjon kjempebra hvis man bruker strøm.
 
Jeg har ikke gjort samme erfaringen som Erlendso. Vi brukte alltid en "frakk" på kjelen på gamlebryggeriet vårt.  Den besto av to 20 millimeters matter med motorromsisolasjon fra Biltema, og med et vanlig krabbekokerbluss og en 2 bars regulator - så ble koketiden vesentlig redusert på 75 literen vår.  Frakken startet snaue 10 cm over bunn, og gikk helt til topps.  Med tiden ble den godt svidd nederst, men tok ikke fyr.

Nå har vi et 45 kw gasskraftverk, og får 150 liter på kok - men en gassflaske varer ikke til stort mer enn 2 brygg.  Det var med et varmeskjold da vi kjøpte utstyret, men vi så ikke at det gikk veldig mye langsommere da vi tok det vekk.  Men når jeg tenker meg om, så var det skjoldet nokså romslig - og åpent oppe.  Tror ikke det var ment som et varmeskjold, men mer som vindskjerming. Går iallefall helt ned til bakken.

Så for en uke siden bestemte jeg meg for å prøve å isolere storekjelen, og skaffet meg 2 nye biltemamatter.  Men nå har de tydeligvis byttet materiale - driten tok fyr etter 20 sekunder.
Tror jeg skal prøve å modifisere vindskjermen til et varmeskjold.  Virker ikke det, får jeg finne et annet isolasjonsmateriale. Kan si mye om rockwool, men brenner gjør det ikke! Og det fås i 20 mm tjukke matter med folie utenpå.  Blank og fin!
 
Hei!
Jeg anbefaler å surre aluminiumstape utenpå isolasjonen (eks selvklebende matter fra biltema). Aluminiumstapen er mer varmebestandig enn det meste annet du får tak i. Kan også kjøpes på Biltema.
Svein Erik
 
Hei!
Jeg anbefaler å surre aluminiumstape utenpå isolasjonen (eks selvklebende matter fra biltema). Aluminiumstapen er mer varmebestandig enn det meste annet du får tak i. Kan også kjøpes på Biltema.
Svein Erik


vett dette er en gammel tråd. Men jeg leter etter svar for å isolere kjelen min. Du nevner her selvklebende isolasjonmatter.
jeg vurdere lydddempende matter fra biltema, Lyddempingsplate
bør jeg ha den aluminiums siden inn mot kjelen eller den andre siden inn på kjelen? mvh johannes
 
Tilbake
Topp