Italiensk pils

Kold Brygg

Moderator
Stilen er en del diskutert i Ereclea-tråden.

Hva er italiensk pils?
Enkelt forklart en klassisk pils, tørrhumlet med typiske kontinentale humler.

Tipopils regnes som starten


Mer utfyllende

Mitt neste brygg blir en italiensk pils, fint å ha en tråd hvor erfaringer med stilen diskuteres.
 
Har aldri smakt noen av de kommersielle eksemplene men jeg ble inspirert av Eracleatråden og har lest et par av de artiklene du linker til. Etter det jeg har lest bør dette være øl jeg liker så har gått til innkjøp av Eracleamalt og Saphir humle. Skal sette sammen en oppskrift snart :)
 
Jeg brygga en med 100% Eraclea og w-34/70, og dette humleskjemaet til et brygg på 30 liter (i kjelen før tapping):

20 gr Perle @60
50 gr Perle @30
30 gr Tettnanger @2
40 gr Tettnanger som tørrhumle, tilsatt etter at gjæringa var ferdig. Sto i tre dager før jeg flaska.

Brukte 1 ts kalsiumklorid og 1 ts magnesiumsulfat. Vanlig meskeskjema (63+72), og gjæring på 9-10 grader => 14 mot slutten.

Dette er blitt en favoritt i heimen, og jeg må snarest få brygga mer:). I prinsippet er det vel ikke så ulikt en IPL, som jeg har brygga et par ganger og likt godt, men med et tysk preg i stedet for et amerikansk - om det gir mening:). Nydelig blanding av krydder (fra Perle, antakelig) og noe floralt. Lett tåkete. Maltet bidrar nok også, det er vrient å si hva som er hva, men ølet er både rikt på smak og friskt.

Dette blei litt sterkere enn beregna; det endte på 5,6% (jeg greidde å surra med veiinga). Men det merkes egentlig ikke - bortsett fra at det sjølsagt henter noe av smaksfylden fra mengden malt. Mye mulig jeg brygger neste til samme styrke, faktisk (1.052 =>1.009).

Det finnes vel ikke noen streng typedefinisjon her, men denne er sikkert litt på den tunge sida? Uten at det plager meg veldig mye:).
 
Veldig usikker på mengden tørrhumle, ellers ser jeg utkastene mine er rimelig like Finn sine. Står her nå. Siden jeg ikke har Eraclea blir det 20% Vienna og noen prosent CaraHell.

74% Best Pils
20% Best Vienna
6% Best Caramel Hell

OG 1.044
Diamond 3. gen

@60 Merkur 15 IBU
@40 Smaragd 15 IBU
@2 Saphir 1 g/l
@2 Saaz 1 g/l
Tørrhumle Saphir 1,5 g/l

 
Prøvesmakte denne Italopilsen for første gang i dag. 2 g/l tørrhumle (Saaz og Saphir): Tydelig humlearoma, og passe bitterhet. Teoretisk rundt 30 IBU, men kjennes mer ut som 35-40. Har lagt merke til at de tørrhumlede lagerølene mine blir ganske tåkete. Denne ga mersmak, men jeg foretrekker nok allikevel mer tropiske smaker i et tørrhumlet øl.

Har en annen Eraclea-oppskrift også, Middelhavspilsner. Det er basert på Peroni Blå Bånd, og det er blitt en favoritt i familien. Selv om oppskriften inneholder en del mais, er det meget smakfullt – og skummet holder seg uvanlig godt.

IMG_1752.jpg
 
Sist redigert:
Prøvesmakte denne Italopilsen for første gang i dag. 2 g/l tørrhumle (Saaz og Saphir): Tydelig humlearoma, og passe bitterhet. Teoretisk rundt 30 IBU, men kjennes mer ut som 35-40. Har lagt merke til at de tørrhumlede lagerølene mine blir ganske tåkete. Denne ga mersmak, men jeg foretrekker nok allikevel mer tropiske smaker i et tørrhumlet øl.

Har en annen Eraclea-oppskrift også, Middelhavspilsner. Det er basert på Peroni Blå Bånd, og det er blitt en favoritt i familien. Selv om oppskriften inneholder en del mais, er det meget smakfullt – og skummet holder seg uvanlig godt.
Jeg synes faktisk det er forfriskende med en annen tørrhumle-opplevelse. Og så vil jeg tru at forskjellen mellom humlene blir tydeligere når du tørrhumler. Tettnanger mener jeg har spesielt godt rykte som tørrhumle-humle?

Jeg har liggende Opal og Smaragd, som jeg ikke har testa før. Tenker neste italienske blir med en av dem. Kanskje helst Smaragd. Opal ser vel mer ut som en utmerka kandidat til en tysk pils.
 
Sist redigert:
Prøvesmakte denne Italopilsen for første gang i dag. 2 g/l tørrhumle (Saaz og Saphir): Tydelig humlearoma, og passe bitterhet. Teoretisk rundt 30 IBU, men kjennes mer ut som 35-40. Har lagt merke til at de tørrhumlede lagerølene mine blir ganske tåkete. Denne ga mersmak, men jeg foretrekker nok allikevel mer tropiske smaker i et tørrhumlet øl.

Har en annen Eraclea-oppskrift også, Middelhavspilsner. Det er basert på Peroni Blå Bånd, og det er blitt en favoritt i familien. Selv om oppskriften inneholder en del mais, er det meget smakfullt – og skummet holder seg uvanlig godt.

Vis vedlegget 55824
Hvor lenge har den stått?
 
Som erstatning for Ereclea så burde vel Bonsak Fairytale Pils være et greit alternativ?
1648072396148.png
1648072415664.png
Tenker på en 25L batch (5.5% og 35 IBU)
6kg Fairytale
100g Caramunich

10g Northern Brewer FWH
10g Northern Brewer 15min
20g Cascade 15min
10g Northern Brewer 5min
20g Cascade 5min
10g Northern Brewer 5d
20g Cascade 5d

Vet ikke om gjær, men mest sannsynlig W34/70 hvis jeg går for tørrgjær.
Ser det ut som en grei Italiapils?
 
Som erstatning for Ereclea så burde vel Bonsak Fairytale Pils være et greit alternativ?
Vis vedlegget 56200
Vis vedlegget 56201
Tenker på en 25L batch (5.5% og 35 IBU)
6kg Fairytale
100g Caramunich

10g Northern Brewer FWH
10g Northern Brewer 15min
20g Cascade 15min
10g Northern Brewer 5min
20g Cascade 5min
10g Northern Brewer 5d
20g Cascade 5d

Vet ikke om gjær, men mest sannsynlig W34/70 hvis jeg går for tørrgjær.
Ser det ut som en grei Italiapils?
Hvilket malt du bruker, er neppe så fryktelig viktig. Jeg tenker at en kanskje kan legge inn litt wienermalt om en bruker "vanlig" pilsnermalt - om en føler en vil ha litt mer tyngde.
1648101736899.png

Jeg ville ikke brukt noen av de humlene der - sjøl om du helt sikkert får et godt øl. Det "skal" være tysk edelhumle. Jeg brukte Perle og Tettnanger, og blei veldig fornøyd. Tettnanger mener jeg har ord på seg for å være godt egna for tørrhumling, så jeg komponerte sånn (32 liter før tapping):

20 gr Perle @ 60
50 gr Perle @ 30
30 gr Tettnanger @ 2
40 gr Tettnanger @ dryhop
 
Takk for tips :)
Wiener malt har de dessverre ikke på Brewshop så holder på det jeg har satt opp på maltsammensetning.
Har Saaz og Mittelfruh i frysen så kunne evt. brukt dette også....

M84 Bohemian Lager burde vel forresten vært en bedre match enn W32/70 for tørrgjær?
 
Hvilket malt du bruker, er neppe så fryktelig viktig. Jeg tenker at en kanskje kan legge inn litt wienermalt om en bruker "vanlig" pilsnermalt - om en føler en vil ha litt mer tyngde.
Synes Bonsak er et godt innspill til de som ønsker å bruke et norsk alternativ.

Jeg har forøvrig brukt ca 25% Vienna i min italiener.
Jeg ville ikke brukt noen av de humlene der - sjøl om du helt sikkert får et godt øl. Det "skal" være tysk edelhumle. Jeg brukte Perle og Tettnanger, og blei veldig fornøyd. Tettnanger mener jeg har ord på seg for å være godt egna for tørrhumling, så jeg komponerte sånn (32 liter før tapping):

20 gr Perle @ 60
50 gr Perle @ 30
30 gr Tettnanger @ 2
40 gr Tettnanger @ dryhop
Enig i å bruke Cascade diskvalifiserer denne som italiensk pils. Det blir kanskje det som kalles Amerikansk pils (tørrhumlet med amerikanske humler, men ikke like tungt humlet som IPL), men det er en annen diskusjon som fortjener en egen tråd.

Har inntrykk av at Saphir er den mest populære tørrhumla i Italiensk Pils.

Agostino Arioli selv har endt på Spalter Select.

“To be honest, I’ve tried almost every Noble hop from Germany,” Arioli says. He says he tried dry hopping with Hersbrucker, Spalter, Tettnanger, Hallertauer Mittelfrüh..., “then finally I ended up with Spalter Select. And I’ve been using it at least 15 years now. … It’s a hop that I really appreciate because it keeps a special citrusy, lemon-zest touch. I think it’s a very modern hop—despite that it’s an old one.”

Poenget er at mulighetene er mange og det er greit å prøve seg fram til det en liker best selv.
 
Takk for tips :)
Wiener malt har de dessverre ikke på Brewshop så holder på det jeg har satt opp på maltsammensetning.
Har Saaz og Mittelfruh i frysen så kunne evt. brukt dette også....

M84 Bohemian Lager burde vel forresten vært en bedre match enn W32/70 for tørrgjær?
Jeg ville ikke brukt krystallmalt, men de 100 grammene vil du kanskje merke lite til. Brewshop har wienermalt: https://brewshop.no/produkt/ravarer/malt/basemalt/vienna-malt-1kg-castle-malting

På grunnlag av dårlige erfaringer mange har gitt uttrykk for at de har hatt med MJ-gjær, er jeg rimelig skeptisk til gjær fra dem generelt - uten at jeg skal si noe om akkurat den der. Men 34/70 er en knallgod gjær, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke den skulle være grei. Hørte akkurat en beersmithpodcast med Mitch Steele - som nå driver bryggeriet New Realm - om lagerbrygging, og han sa at w-34/70 var den beste. Og de brygger visst italopils, også.
 
Synes Bonsak er et godt innspill til de som ønsker å bruke et norsk alternativ.

Jeg har forøvrig brukt ca 25% Vienna i min italiener.

Enig i å bruke Cascade diskvalifiserer denne som italiensk pils. Det blir kanskje det som kalles Amerikansk pils (tørrhumlet med amerikanske humler, men ikke like tungt humlet som IPL), men det er en annen diskusjon som fortjener en egen tråd.

Har inntrykk av at Saphir er den mest populære tørrhumla i Italiensk Pils.

Agostino Arioli selv har endt på Spalter Select.

“To be honest, I’ve tried almost every Noble hop from Germany,” Arioli says. He says he tried dry hopping with Hersbrucker, Spalter, Tettnanger, Hallertauer Mittelfrüh..., “then finally I ended up with Spalter Select. And I’ve been using it at least 15 years now. … It’s a hop that I really appreciate because it keeps a special citrusy, lemon-zest touch. I think it’s a very modern hop—despite that it’s an old one.”

Poenget er at mulighetene er mange og det er greit å prøve seg fram til det en liker best selv.
Ikke noe gæ'ernt med Fairytale; synes jeg fikk en fin pils fra den nå nylig.

Tenker også å prøve meg fram, men som sagt så blei jeg veldig fornøyd med Tettnanger. Saphir har jeg liggende klar til neste brygg, faktisk:).
 
Har verken erfaring med Fairytale eller Ereclea før så har dårlig referanser der, men å legge til 5-10% Vienna er sikkert innafor
Caramunich ble valgt ut herifra(Tipopils) https://homebrewingdiy.beer/index.php/2021/07/06/deep-dive-on-brewing-italian-pilsners/

Eller mange gode forslag til humler. Regner med det blir Mittelfruh som bitterhumle og evt Saaz eller Tettnang.

Har brukt MJ gjør en del og aldri hatt noe problem med det, men W34/70 har vært flittig brukt og gjort en god jobb hver gang :)
 
Tilbake
Topp