Kremaktig skum, ja! Det er viktig for ale-følelsen.
Jeg bruker den helt billigste tappekranen fra Petit (den uten skumdemper) som jeg først åpner (raskt) en god del, og så minsker til kun bittebittebittelitt. Med litt øvelse - og godt trøkk på fatet! - kommer det da bare "krem" i glasset. Kan nok ta litt tid å tappe en pint på den måten, men godt (og veltappet!) øl, er jo som kjent verd å vente på. ;D
Jeg bruker altså temmelig høyt trykk på fatet, og fortrinnsvis naturlig CO
2 (fordi jeg pleier å tappe ale'n over på fatet litt før den er helt utgjæret). Innbiller meg at dette med naturlig CO
2 har noe å si for boblestørrelsen, men det har jeg altså intet akademisk-vitenskapelig-intersubjektivt-og-så-videre belegg for.
Så, som Eduard antyder, kan det se ut til at det hele er et spørsmål om små nok hull.
I mangel av små hull er det vel at man må ty til nitrogen.
Bruker også godt med EKG- eller Fugglesblomster til tørrhumling på selve fatet, ca 50-100 g til et 19-liters fat. NAM! Men det blir vel litt feil om du altså skal lage en Boddington-kloning.
Skjønner nok litt av hva du er ute etter, Erlend: Det er noe med frukt og mykhet? Har selv vært hekta på Boddingtons en gang, ganske lenge faktisk, men det var før jeg fant ut at jeg kunne brygge MYE bedre øl - eller ale - selv. :godtoel:
Hvis du har Corneliusfat kan jeg varmt anbefale følgende oppskrift:
Til ca 40 liter vørter:
1 x Muntons XL spraymalt a 500g
4-5 x Muntons Pils a 1500g
Wyeast 1968 London ESB, gjæres ved ca 19 ºC i 6.5 døgn, eller tilsvarende ved høyere/lavere temperatur
Humle: 2 x 100-120g East Kent Goldings eller Fuggles
blomst (
blomst, mind you, ikke pellets!!!) til tørrhumling på fatet
Til halv porsjon, altså ca 20 liter, ville jeg beholdt hele posen med spraymalt, men gått ned på antallet Muntons Pils til 3.
Dette burde holde godt mål, selv for trøndere ... ;D :biersmile:
Muntons Pils (et billig, men bra ølsett) er for tiden på tilbud hos Petit for kr 39,- pr stk (kanskje dumt av meg å si dette, men ... :
)