Jeg elsker Boddingtons Pub Ale

Erlendso

Dommer
Noen som har en god oppskrift på et tilsvarende brygg i samme stil? Gjerne med litt mer fylde.

Mvh.
Erlend

Google hjalp meg med å finne denne oppskriften:

Ingredients: (for 19 litres)

* 2720 g English 2-row pale malt
* 28 g black patent malt
* 85 g Cane (white table) Sugar
* 3/8 Cup (packed) soft dark brown sugar for priming
* 28 g Fuggles hop pellets (4.5 alpha acid)
* 38 1/2 g E.K. Goldings hop pellets (4.6 alpha acid)
* 3.5 g Northern Brewer hop pellets (7.6 alpha acid)
* 1 tsp gypsum added to mash water
* 1 tsp gypsum added to sparge water
* 1/4 tsp Epsom Salts added to kettle
* Wyeast #1968 Special London Ale (or other suitable ale yeast) made up to a 1 litre starter

Procedure:
Crush all grains and mash into 9 litres of brewing water preheated to 54 °C. When grist is thoroughly mixed in with no dry spots, add 4 litres of boiling brewing water and increase mash heat to 66-67 °C. Hold for two hours, stirring and returning to proper heat every 20 minutes or so. Mash out at 76 °C for 5 minutes. Sparge with 14 litres of 77 °C brewing water. Top up kettle to 24 litres for full length boil.

Bring the wort to a boil along with the Fuggles hops and 21 g of the E.K. Goldings hops. Boil 1 1/2 hours, adding the cane sugar during the boil. Add the balance of the hops for the last 15 minutes of the boil. If you use Irish moss, add 1 1/2 tsp. for the last 20 minutes of the boil.

Force chill the wort, rack it off of the trub into the fermenter being sure to aerate well, pitch the yeast starter and ferment to completion. Estimated FG of 1014.

Make up the dark brown sugar with a pint of water for priming, and bottle the brew. Sample after two weeks.

Malt Extract Recipe:

Substitute 2270 g of amber dry malt extract (not Laaglander's, too dextrinous) for the pale malt. No grains are needed. Bring 8 litres of brewing water to a full boil. As soon as the water boils, remove it from the heat and add sugar and DME. Stir until they are completely dissolved. Only then can you return the wort to the heat, add the hops as above, and return to a boil. Boil 1 hour, adding the last batch of hop pellets for the final 15 minutes. Again, Irish moss is optional.

Force chill and make up to the full 19 litres with brewing water, aerate well and follow the directions for all grain for fermentation and bottling.

Kilde: http://www.grumpys.com.au/read.php3?id=55786
Han som har brygget dette mener bare at ølet ble litt for søtt, men det er kanskje noe du ønsker. I tillegg så ville ølet ha godt av litt mere humle, skrev han.

Når det gjelder valg av maltekstrakt: jeg ville da valgt medium maltekstrakt (uten farvemalten).

Lykke til!  :brygging:

Boddingtongs er et så lyst øl at jeg klarer ikke å se hvilken plass Black Patent skal ha i dette ølet... Eller mørkt sukker for den saks skyld.

Mye av det som gjør inntrykket til Boddingtons er nitrokapselen i boksen, akkurat som med irske stouter. I fravær av en sånn vil ølet naturlig fremstå som ganske annerledes enn det du får i butikken.

Dessuten: 2,7 kg malt til 19 liter øl? Vel er Boddingtons et lett øl, men det skal ikke være nede på to (kanskje tre) prosent!! Problemene trer skarpt frem når personen anbefaler samme mengde spraymalt som hel malt, noe som vil gi to fundamentalt forskjellige (og forskjellig sterke) øl.

Humleskjemaet kan vel sikkert være greit nok, men jeg blir alltid skeptisk når hjemmebryggere skal bruke mest mulig forskjellige humlesorter, "bare for å gjøre det". Det vitner om at man ikke nødvendigvis har noen klar formening om hva de ulike humlesortene gjør for ølet. Jeg ville åpnet med å bruke feks 100 % Pale Malt (3,5-4 kg), bare EKG, og se hvordan resultatet blir.

Den oppskriften fremstår i det hele tatt som svært tvilsom i mine øyne. Man kan finne mye rart på Google, og ikke alt er kosher ;) 

Mye av det som gjør inntrykket til Boddingtons er nitrokapselen i boksen, akkurat som med irske stouter. I fravær av en sånn vil ølet naturlig fremstå som ganske annerledes enn det du får i butikken.

Vi snakker om den krem-aktige "bitter" konsistensen, ikke sant? Trodde dette var standard for engelske øltyper brygget med bitter-gjærtyper? Man vil vel få samme konsistensen selv om man ikke har den klinkekula med gass??

Satt og tenkte litt på denne oppskriften selv, og ser kanskje at det kan bli et noe sterkt brygg; selv for en 90 kilos trønder en varm sommerdag.

Hva tror du om å bruke (til 23 liter):
- 3 kg medium spraymalt
- 30 g Crystal malt
- 20 g Chocolate malt
- 50 g Lyles Golden Sirup (Kjøpes på Meny)
- 50 g Saaz (pellets), kokes i 60 min
- 20 g Saaz (pellets) kokes i 15 min
- 20 g Saaz (pellets) Kokes i 1 min
-Gjær: WYeast 1335, British Ale II

Erlend

Må si meg enig med joques.
Den klinkekula med gass inneholder nitrogen.
Dette gir mye mindre bobler enn Co2, å resultatet er et mye tykkere skum å en mye mer kremaktig munnfølelse.

Når jeg tilsetter humle, prøver jeg å benytte en sort til smak og aroma om gangen, da er det lettere å lære seg forskjellene på de forskjellige sortene.

Unnskyld at eg spør en del nybegynnerpørsmål her;

Betyr det at det er vanskelig, nesten umulig å få til slik "creamy texture"? Jeg kan aldri tro at pubene i England har en stor nitrogentank stående på bakrommet isedenfor CO2??

Kort spurt: Hvordan får jeg til en slik "smooth creamy bitter/ stout texture" på mitt hjemmebrygg? ???

Mvh.
Erlend

Det er bra at Joques har sett litt nøyere på oppskriften. Må innerømme at jeg kanskje ikke var helt klart i topplokket så sent på kvelden etter utmattende oppgaveskriving...

Men ja, akkurat dette kremaktige skummet får du ved å tappe ølet gjennom en tappekran som er nesten helt stengt, med unntak av ca 10 bittesmå hull. Man trenger ikke nødvendigvis ha denne gassblandingen, det går også med vanlig (lavt) CO2-trykk. Men hvis du bare skjenker ølet fra en flaske så vil det være ganske likt det meste ander øl. Bare én ting: mye humle gir litt mer 'head retention', så sånt sett er noen britiske øl i fordel.

Jeg tror den oppskriften nevnt ovenfor er relativt spot on, hvis man er ute etter å lage en kloning av Boddingtons Bitter, slik den var for noen år siden. Ølet (i real ale fatversjon) hadde da en OG på 1035, 3,8 % og holdt 14 EBC. Grøppen besstod av 95 % pale malt, 2 % black patent og 3 % sukker. Humlen var Fuggles, Goldings og Whitbread Goldings. Alt i følge Roger Protz' "The Real Ale Almanac". Høsten 2003 siden ble oppskriften endret, OG ble høyere, og den holder nå 4,1%. Caskversjonen heter nå originalt nok Boddingtons Cask, mens den på boks altså kalles Pub Ale. Hvorvidt den fortsatt inneholder black malt vet jeg ikke, men jeg vil egentlig anta det. Uansett er ølet fryktelig mye bedre som cask-øl enn fra boks!

Vel, Boddington's Pub Ale per i dag er iallfall et veldig lyst øl, nesten lysere (tror jeg) enn 100 % pale malt.

joques skrev:
Vel, Boddington's Pub Ale per i dag er iallfall et veldig lyst øl, nesten lysere (tror jeg) enn 100 % pale malt.

Hvis hukommelsen står meg bi (hvilket den sjelden gjør) så stemmer det ganske bra. Hvis det er black patent i det må det være forsvinnende lite... Hvor mye farge vil 2% gi?

Jeg syns å huske en merkbar smak av diacetyl også, men det kan ha vært innbilning/hukommelsessvikt.

Jo, det aner nok også meg at det er den "kremige" munnfølelsen i Boddingtons Pub Ale som tiltaler deg, mer enn selve smaken, som jo er nokså "tam" (men ikke vond). Britiske real ale fans påstår at "Bodd" i sin tid var et ganske anstendig øl, men har blitt forflatet i nyere utgaver.
Anyway, her er oppskriften på 25 liter Boddingtons Bitter, hentet fra boka Brew Your Own British Real Ale at Home, av Graham Wheeler og Roger Protz:

Original gravity: 1035
Racking (final) gravity: 1007

Pale ale malt: 3,510 kg
Krystallmalt: 190 gram
Hvitt sukker: 125 gram

Humle, fra starten av kokinga: Whitbread Goldings Variety (WGV): 77 gram
Siste 15 minutter av kokinga:  (vanlig = East Kent) Goldings: 10 gram
                                            Fuggles: 5 gram
                                            Irish Moss (klaringsmiddel): 10 gram

Mesking ved 66 ºC, mesketid: 90 minutter.
Koketid: 90 minutter

Ølet skal da få 3,7% alkohol og en bitterhet på 37 IBU.

Når det gjelder "kremig" skum uten bruk av nitrogen, så vil du erfare at øltyper med høyt maltinnhold vil gi slikt tett skum (fra flaske med passe mengde karboneringssukker, som altså gir naturlig kullsyre). I lysere og lettere øltyper brukes gjerne litt hvetemalt eller umaltet "flaked torrefied wheat" for å få bedre skum.

Jeg tror det må være forskjell på dette "Boddingtons Bitter" som alle trekker fram, og "Boddingtons Pub Ale", som du får kjøpt på butikken i gul boks, og som trådstarteren spør etter. Jeg står på at Boddingtons Pub Ale må du bruke omtrent 100 % pale malt og ikek noe krystall.

Begge oppskriftene såg jo gode ut, men får å få til det karakteristiske "skummet" må jeg vel gå til anskaffelse av nitrogen og en slik spesial-tappekran for stouts og bitter?

Synes forresten alko-nivået var litt for lavt i den ene.. Må ihvertfall ha 4,5% som trønder...  :klovn:

-Erlend

Erlendso skrev:
men får å få til det karakteristiske "skummet" må jeg vel gå til anskaffelse av nitrogen og en slik spesial-tappekran for stouts og bitter?

En spesial (eller tilpasset) tappekran trenger man nok, men nitrogengas er ikke nødvendig. Det holder med å karbonere ølet lett og bruke CO2 for å presse ølet ut av tanken gjennom tappekranen. Det kan hende at man må sette opp trykket under tapping for å ha nok trykk, men mer skal i prinsipp ikke til. Avhengig av hvilken tappekran man har så kan det være mulig å sette på en spesiell 'dusj' for å få skummet.

Kremaktig skum, ja! Det er viktig for ale-følelsen.

Jeg bruker den helt billigste tappekranen fra Petit (den uten skumdemper) som jeg først åpner (raskt) en god del, og så minsker til kun bittebittebittelitt. Med litt øvelse - og godt trøkk på fatet! - kommer det da bare "krem" i glasset. Kan nok ta litt tid å tappe en pint på den måten, men godt (og veltappet!) øl, er jo som kjent verd å vente på.  ;D

Jeg bruker altså temmelig høyt trykk på fatet, og fortrinnsvis naturlig CO2 (fordi jeg pleier å tappe ale'n over på fatet litt før den er helt utgjæret). Innbiller meg at dette med naturlig CO2 har noe å si for boblestørrelsen, men det har jeg altså intet akademisk-vitenskapelig-intersubjektivt-og-så-videre belegg for.

Så, som Eduard antyder, kan det se ut til at det hele er et spørsmål om små nok hull.

I mangel av små hull er det vel at man må ty til nitrogen.

Bruker også godt med EKG- eller Fugglesblomster til tørrhumling på selve fatet, ca 50-100 g til et 19-liters fat. NAM! Men det blir vel litt feil om du altså skal lage en Boddington-kloning.

Skjønner nok litt av hva du er ute etter, Erlend: Det er noe med frukt og mykhet? Har selv vært hekta på Boddingtons en gang, ganske lenge faktisk, men det var før jeg fant ut at jeg kunne brygge MYE bedre øl - eller ale - selv.  :godtoel:

Hvis du har Corneliusfat kan jeg varmt anbefale følgende oppskrift:
Til ca 40 liter vørter:

1 x Muntons XL spraymalt a 500g
4-5 x Muntons Pils a 1500g
Wyeast 1968 London ESB, gjæres ved ca 19 ºC i 6.5 døgn, eller tilsvarende ved høyere/lavere temperatur
Humle: 2 x 100-120g East Kent Goldings eller Fuggles blomst (blomst, mind you, ikke pellets!!!) til tørrhumling på fatet

Til halv porsjon, altså ca 20 liter, ville jeg beholdt hele posen med spraymalt, men gått ned på antallet Muntons Pils til 3.

Dette burde holde godt mål, selv for trøndere ...  ;D  :biersmile:

Muntons Pils (et billig, men bra ølsett) er for tiden på tilbud hos Petit for kr 39,- pr stk (kanskje dumt av meg å si dette, men ...  ::) )

Nei, det hjelper ikke å ty til nitrogen for å 'erstatte' små hull. De små hullene (eller noe tilsvarende f eks en kran som bare såvidt åpnes slik du gjør) må til uansett for den type skum. Nitrogenblandingen bruker man bare for å ha nok trykk bak ølet for at det skal komme opp til og ut av kranen mens ølet ikke blir overkarbonisert slik at det kun blir skum med denne behandlingsmåte.
Måtte bare si dette  :samenvol:

Men Eduard, hva er det da som skjer i blikkboksen (med stort hull i toppen) fra Boddingtons?  ???
Nedi boksen ligger det jo en ball med nitrogen og hull i. Hva skjer?
Vet jo at du har litt peiling på dette, så jeg er meget interessert i et eventuelt svar!
:amen:

Tilbake
Topp