Jegerpils

Monsterkokk

Norbrygg-medlem
Heisann :) Har brygget 5 brygg nå og ønsker og prøve og lage en pils i anledning høstens jakt, gjerne en med mye smak på. Kikket på følgende oppskrift; Jegerpils ;

Er ikke gjæringa litt vel simpel i denne oppskriften? 14 dager ved 12-14 grader.

Har fryser tilkoblet temperaturkonteoll så kan programmere hva slags gjæringsløp det skulle være, alternative gjæringa temperaturer og trinn tas imot med takk. Tar også gjerne imot andre forslag til brygget :)

Målet er 50Liter på gjæringskar.
 
Enig i at oppskriften ser bra ut. Men lurer på om det er et alternativt gjæringsprogram man kan kjøre. Dette virker for og være et program mer tilpasset gjæring der man ikke har temperaturkontroll.
34/70 er ganske tilgivende da, sånn sett. Kan vel strengt tatt brukes opp mot 20 grader. Ser ingen problemer med å kjøre den flatt på 12C og øke til 16-17C helt mot slutten for diacetylrest.
 
34/70 er ganske tilgivende da, sånn sett. Kan vel strengt tatt brukes opp mot 20 grader. Ser ingen problemer med å kjøre den flatt på 12C og øke til 16-17C helt mot slutten for diacetylrest.

Enig. Brygget denne i vinter (og i fjor) og fulgte denne prosedyren. Det blir et meget bra produkt uten antydning til bismak etter lagring .
 
Er jo en stund til jakta. Opplever at 34/70 blir bra på 12 grader, men at den taper seg fortere. Ved å gå ned til 10 grader mener jeg at du vil ha et øl som står seg lenger og godt øl til jakta?? Hva jakter du?
 
Er jo en stund til jakta. Opplever at 34/70 blir bra på 12 grader, men at den taper seg fortere. Ved å gå ned til 10 grader mener jeg at du vil ha et øl som står seg lenger og godt øl til jakta?? Hva jakter du?
Er elgjakta jeg håper ølet er klart til :)
Da lager jeg jegerpilsen, men gjærer den på en noe lavere temperatur tror jeg :)
 
Tilbake
Topp