Jevn temperatur under mesking/lage simpelt kokekar?

Skyller ved å løfte posen, lar den renne av litt og over i en balje. Skyller ved å helle over skyllevann, og så løfter og senker jeg posen noen ganger før jeg heller mesteparten over i kjelen (som nå er på vei mot kok) og gjentar til jeg har nesten nok vørter i kjelen. Så renner jeg av mesteparten over balja, slenger resten av kornet og heller resten fra balja over i kokekjelen.

Masserer ikke meskeposen noe, mesken kommer nok under press når jeg løfter posen (For øvrig litt workout, det der, siden meskeposen er ganske tung. Burde nok bygge stativ, men det går med så små batcher som jeg brygger).
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
I forhold til den vannpumpa på Biltema; er den gradert til bruk av mat/drikke? Hvor plasserer man pumpa/må den være nedsenket i vann, eller kan jeg kjøre en slange fra kranen på bryggemaskinen min inn i pumpa og slange videre til mesken?

Samt; tåler den temperatur opp til 80 grader?
 
Med nok vann trenger du ikke (vann)pumpe. Men for all del, kjekt å ha
Samt; tåler den temperatur opp til 80 grader?
Samt; tåler den temperatur opp til 80 grader?
I forhold til den vannpumpa på Biltema; er den gradert til bruk av mat/drikke? Hvor plasserer man pumpa/må den være nedsenket i vann, eller kan jeg kjøre en slange fra kranen på bryggemaskinen min inn i pumpa og slange videre til mesken?
 
Skyller ved å løfte posen, lar den renne av litt og over i en balje. Skyller ved å helle over skyllevann, og så løfter og senker jeg posen noen ganger før jeg heller mesteparten over i kjelen (som nå er på vei mot kok) og gjentar til jeg har nesten nok vørter i kjelen. Så renner jeg av mesteparten over balja, slenger resten av kornet og heller resten fra balja over i kokekjelen.

Masserer ikke meskeposen noe, mesken kommer nok under press når jeg løfter posen (For øvrig litt workout, det der, siden meskeposen er ganske tung. Burde nok bygge stativ, men det går med så små batcher som jeg brygger).
Brukte tidligere å henge posen opp i en krok på veggen. Blir litt tungt i lengden.
Hvor stort utbytte får du i vørter til kok?
Jeg ligger på 67 %. Bortsett fra sist gang. Da ble det 86 %. Muligens fordi jeg brukte litt mer skyllevann.
3.3 kg malt. 10 liter meskevann og 8.5 liter skyllevann. SG 1054
 
Jeg ligger på rundt 74-75%. Har vært nede på 71% og nærmere 80%, men noe av dette kan skyldes volumvariasjoner etter kok også.

Med refraktometer vil jeg kunne styre OG bedre og også måle pre-boil SG (noe jeg ikke har gjort før).
 
Regnet utbytte satt til gjæring og havnet på 74 %.
Nogenlunde det samme som deg.
Bruker denne formelen.
U=P*V/(296*M1)+(268*M2)
 
Med nok vann trenger du ikke (vann)pumpe. Men for all del, kjekt å ha
Hva mener du med at man ikke tre
Samt; tåler den temperatur opp til 80 grader?
Nei fungerer dårlig med temp over 70 grader. Når det gjelder hvor foodsafe den er har jeg ikke sjekket veldig mye rundt det, den er laget i et plastmateriale som er av samme type som man finner mye av på kjøkkenet. Men pga templimit har jeg nå gått over til å bruke disse små pumpene man får kjøpt på ebay til solpanel osv de er og påstått foodsafe og tåler 110 grader
 
Tilbake
Topp