Joakims 100-bryggs-jubileums-skrytealbum :)

joques

Dommer
Ok, her kommer et lite skrytealbum. Det har vært tre veldig interessante bryggeår, og jeg er faktisk ganske fornøyd med hva jeg har fått ut av dem  :angel:

1.  bilde: Et ekstremt low-tech bryggeri, pakket inn i skapet sitt. Meskekaret er en kjølebag, kjøleren ser ikke ut, i det hele tatt. Men jeg er litt sånn at jeg synes det er mye kulere å få et bra produkt ut av billig utstyr enn av et dyrt et. Iallfall på produksjonssiden, på serverings/presentasjonssiden er det selvsagt noe helt annet!

2. bilde: Med ballonger.

3. bilde: Pop-quiz: Hvilket av disse to er Hansa Pils, og hvilket er min pils?

4. Fasit. Denne pilsen brygget jeg altså uten noen form for trubfjerning, jeg dumpet bare (omtrent) alt i ballongen. Det turde være klart (haha) for hvem som helst at å gjære med eller uten trub ikke har noen innvirkning på det ferdige ølets klarhet. Min er en tanke mørkere, siden jeg brukte hele 20 % münchenmalt. Den skal jeg dra litt  ned på i framtida.

5. Tappeanlegget. My pride and joy. Så skal det sies at det er selvsagt vanskeligere å få helt klart øl fra et fat enn fra flaske. Dette er noe jeg har planer om å få gjort noe med, kanskje med gelatin/isinglass el. lignende. Vi får se hva 2008 bringer av aha-opplevelser.

6. Innmat. Viktig å ha CO2-trykk på fatene kontinuerlig, så de ikke blir flatere og flatere etter hvert som de tømmes, så en CO2-manifold synes jeg er helt essensielt.

7. ...så er det selvsagt kult å ha egenflasket øl også, spess når det er snakk om flotte svingtoppflasker fra München, og enda mer spess når man har investert i fargeprinter så man får kule etiketter!  :)  Så er det jo også viktig å til enhver tid ha en full hylle med kommersielle kvalitetsøl!

Hmm, får se om jeg får lastet inn disse bildene da, jeg er litt usikker på åssen systemet funker her...
 

Vedlegg

  • 126_bryggeriet.JPG
    126_bryggeriet.JPG
    78,7 KB · Sett: 583
  • 132_flasker_i_kjoleskap.JPG
    73,3 KB · Sett: 556
  • 131_inni_tappeanleget.JPG
    131_inni_tappeanleget.JPG
    65,4 KB · Sett: 578
  • 130_tappeanlegg.JPG
    130_tappeanlegg.JPG
    76,4 KB · Sett: 580
  • 129_fasit.JPG
    129_fasit.JPG
    79,3 KB · Sett: 577
  • 128_pilsklar.JPG
    82,8 KB · Sett: 557
  • 127_ballonger.JPG
    79,8 KB · Sett: 551
...måtte dele opp i to deler her, siden jeg ikke kunne legge til mer enn 7 vedlegg per innlegg :)

1: Skal man brygge lager, må man ha et kjøleskap (eller lignende) der du har muligheten til å kontrollere temperaturen helt presist. En kjeller som fluktuerer mellom 8 og 12 grader holder ikke. Da blir gjæren stressa, og lager bismaker. Legg merke til at jeg liker å gjære lagerne mine ordentlig kaldt til å begynne med, og lar den heller gå litt opp mot slutten, for å få ut siste rest av utgjæring. En god og frisk lagergjær tåler enda kaldere temperatur enn 6-7 grader, det tar bare enda lengre tid. Urquell-bryggeriet starter gjæringen sin ved 4 grader.

2: Jeg har ingen som helst intensjoner om å la meg påvirke av humletørken :)

3: Begynner å slippe opp for malt. Noen som har planer om å fellesbestille en pall med Maris Otter-malt igjen snart? :)

4: Jomfruelige flasker rett fra München som står og venter på sitt første øl...

5: Jeg har to kjøleskap i kjelleren også, siden det blir så varmt der om sommeren. Her lagrer jeg de ølene som skal stå i mange år. Her er det primært old ale og barleywine som ble brygget rett over nyåret ...

6: ...og her er det enda eldre ting. Jeg er usikker på om disse holder en kvalitet som gjør at de er verd å spare på i mange år, men de kommer iallfall ikke til å gå i sluket før jeg slipper opp for kjøleskapplass! (Har planer om å skaffe meg et tredje kjøleskap til kjelleren uansett, det er plass og brukte kjøleksp koster ikke stort...)

...da takker jeg for oppmerksomheten, og håper ikke det ble for mye selvskryt her. Jeg er bare veldig glad i forbindelse med det lille jubileet mitt  :samenvol:
 

Vedlegg

  • 138_kjoleskap_2_i_kjelleren.JPG
    138_kjoleskap_2_i_kjelleren.JPG
    74,6 KB · Sett: 563
  • 137_kjoleskap_1_i_kjelleren.JPG
    77,5 KB · Sett: 557
  • 136_flasker.JPG
    81,3 KB · Sett: 551
  • 135_malt.JPG
    75,2 KB · Sett: 543
  • 134_humle.JPG
    81,2 KB · Sett: 546
  • 133_gjaeringskjoleskap.JPG
    133_gjaeringskjoleskap.JPG
    74,9 KB · Sett: 554
  • 141_flasker_i_koleskap.JPG
    73,3 KB · Sett: 543
Her er det bare en ting å gjøre  :amen:

Dette viser vel i klartekst at det definitivt ikke står på bekostet utstyr for å få sin fortjente halve :beersmiley:

I Salute You  :ilike:
 
:amen:  :amen:  :amen:  :amen:  :amen:  :amen:

Dette schvære lageret i kjelleren hadde jeg ikke sett ennå  :eek:

Se, sånn skal det gjøres  :biersmile:
 
joques skrev:
Low-tech ruler  :besserwisser:

Skjønner ikke hvorfor du da ville ha så fine flasker .. Det finnes mange kule flasker rundt omkring  :p

Må si jeg er imponert over hva du har oppnådd i løpet av tre år, selv har jeg brukt alt for lang tid til å nå 50 brygg....
'
 
Du kan med god samvittighet synge Jokke's "I Kjøleskapene hjemme er det øl"  :muzik:
Gratulerer :clap:. Får vi smake på varene dine i NM?
 
Tilbake
Topp