Jording av Camco element

Der minnet du meg på en ting jeg har hatt litt dårlig samvittighet for. Jeg har heller ikke sett noen jordingsskrue på disse elementene, men kjelen (ikke elementet) bør definitivt jordes ved bruk. Jeg hadde planlagt å sveise på en skrue som Thorgrim har gjort, men det vil også gå greit å jorde det med en kobberleder eller en skive som klemmes fast rundt festemutteren til varmeelementet. Må bare festes godt så det ikke knekker under bruk.

Bakparten av elementene er stort sett laget av messing. Jeg brukte bare en kraftig loddebolt og loddet på jordingen på undersiden av tilkoblingene. Skrap vekk oksid først, så blir det lettere å lodde.
Problem løst:)

Bakparten av elementene er stort sett laget av messing. Jeg brukte bare en kraftig loddebolt og loddet på jordingen på undersiden av tilkoblingene. Skrap vekk oksid først, så blir det lettere å lodde.
Problem løst:)
Jeg tenker på det som er omkring tilkoblingene til elementet. Eller har dere ingenting som dekker til kontaktene på elementet?

ref to siste poster, ja takk begge deler Billig strøm & Billig forsikring. Skal faktisk reise til et land på neste tirsdag hvor mannen i masta er standardmåten å gjøre det på. Ulempen er da daglige strømutkoplinger fordi everket ikke får inn penga sine... ja ja, en avsporing.

Får komme inn på rett track igjen og si at jeg alltid kopler bryggeutstyret på en kurs med jordfeil bryter. Mitt sikringsskap er gammelt så jeg kjøpte portabel jordfeilbryter på clas'ern og koplet inn i stikk kontakten. Fikk støt en gang i forsvaret, stod svett på et stålgulv, besvimte og var borte noen sekunder, vet ikke hvor lenge. Vil ikke dit igjen.

Sikkerheten er selvsagt viktig når vi brygger og vi må tenkte ekstra godt på dette når vi bygger utstyret selv.
- Alltid jording av utstyret som er tilkoblet nettstrøm og jordfeilbryter slik at ikke armen er enkleste vei for jordstrømmen hvis/når det er feil på utstyret. De av oss som har prøvd dette før vet at det er vondt og kan være farlig.
- Alle koblinger skal være berøringssikre. Kan løses med boks, silikon, tape eller hva man har for hånden. Når utstyret kun brukes under oppsyn ser jeg ikke behovet for å alltid gjøre ting like omstendelig som for en permanent installasjon. Men jeg er alltid nøye med at det er trygt.
- Alle kabler skal ha strekkavlasting så ledningene ikke blir røsket ut hvis du trekker litt i kabelen.

Tilbake
Topp