Juciy session ipa

Hei , satt en ipa mandag den 20 juni under trykk mitt første på 20 grader.
Måler med hydrometer men den har ikke endret seg noe. Men trykket blir høyere for den slipper ut trykk og det blir skumdannelse i gjæringskaret. Noen som har no erfaring ?
 
Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Har ikke sg endret seg siden du satte brygget?

men trykket øker? Det første jeg ville gjort er å lette på trykket
Du trenger ikke det hvis du gjærer ale på 20 C
 
Nei SG har ikke endret seg siden jeg satte brygget, ekstrakt sett .
Jeg har fått satt den sånn så at den slipper ut trykket over 1 bar.
Fulgte oppskrift også
 
Da må det være no galt med gjæren
Jeg ville uansett sluppet trykket.. og tilsatt ny frisk gjær
 
men hvis det faktisk er slik at den produserer gass så betyr jo det også at no skjer
Avgasser du prøven før du leser av? Ellers kan det bli feil
 
Jeg oppfatta det som om ølet var ferdig i følge målingene, men at det likevel skjedde noe. Og hopcreep kan være en langsom affære.

Men om det ikke har skjedd noe på ei uke med SG, samtidig som det nå åpenbart skjer noe nedi der, ville jeg mistenke at det er uønska organismer som har fått utvikle seg. Det skal noe til at det ikke hender noe når vørter får stå ei uke på 20 grader.

Vørteren er jo aldri steril, men de bakteriene som finnes, blir normalt fort utkonkurrert av gjær som kommer fort i gang med jobben sin, og som produserer alkohol. Men hvis gjæren ikke kommer i gang, er det fritt fram for andre.
 
Ja som sagt så er jeg helt fersk på dette så jeg veit ikke, fulgte bare oppskrift å satt den på :) når jeg måler sg bruker jeg bare piknik krana å sjekker på den måten
 
men lar du den stå så den blir "stille"? Er det CO2 i prøven blir avlesningen feil. Gassen vil feste seg til hydrometeret og løfte det opp
 
Okei da kan du slå ølet igjennom kaffefiltret og rett i prøverøret for sg måling ?
Noe sier meg at du enten ikke vet fasongen på et kaffefilter eller hvordan målerøret til hydrometeret ser ut. Jeg bruker et målebeger eller et glass som passer slik at jeg kan brette kaffefiltret over kanten, så går det fort et kvarters tid før en desiliter reint øl har dryppet gjennom
 
Tilbake
Topp