Jule-Ale med hint av pepperkake?

Vil lage en jule-øl med hint av pepperkake. Dette er hva jeg utarbeidet til nå.

20 liter

malt

Flytende briess munchen ekstrakt 1500 gram
Tørr pilsner malt ekstrakt 1350 gram
hvetemalt ekstrakt 450 gram
Carafa II 40 gram
Crystal 120 EB 200 gram
Aromatic malt 300 gram
Amber malt 300 gram

OG: 1,059

humle:

Magnum 10 gram 60 min
EKG 18 gram 15 min
EKG 12 gram 5 min

IBU 29

Gjær: danstar nottingham ale yeast

Andre ting:

10 gram fersk ingefær 5 min kok
1 ts kanel 5 min kok
1 nellik spire 5 min kok

Gjæring: 18 grader , 14 dager.

Noen innspill? Spesielt kryddermengde og malt-typer har jeg lite greie på.

Sist redigert:
Tja, har ikke mye peiling, men hadde flyttet krydderiene til f eks 15min.
-Er alltid redd for infeksjon.
Nelliken hadde jeg tatt bort. Ser det skrives at 1 spiker er for mye i en std bøtte.
Hva med å bytte den ut med pepper?
Tror også du kan øke mengde Victory. Brukte en gang 12% i en old ale. Ble ikke for mye det i det ølet.

Det er vel (paradoksalt nok) ingefær som setter hovedsmaken på pepperkake. En klype pepper skader sikkert ikke heller. Kanel er sikkert også godt, men det bør spille annenfiolin ift. Ingefær. En annen sak er at det ikke bør være for tørt. Jeg ville mesket litt høyt (ca mellom 67 og 70 grader) for en "pepperkakeøl".

Edit: Jeg så nå at det er en ekstraktoppskrift. Da handler det vel mer om å velge riktig ekstrakt enn mesketemp.

Kan halvere kanel mengden fra en ss til en ts? Ja det er ekstrakt så her er gjær valg pluss mengden krystal malt avgjørende for mengden rest sukker:)

Ift pepper vil jeg helst unngå det for jeg har en god kompis som er allergisk og jeg trenger antageligvis litt hjelp med å drikke ølet ;)

Pepperallergi er det første gang jeg har hørt om. Er du sikker på at det ikke kan være problemer med andre krydder eller ingredienser også?

Takk for tips men tror jeg dropper pepperet. Er flere oppskrifter på pepperkaker Som ikke engang har pepper i seg og det er nok ingefæren som er stjernen i showet ;).

Har oppdatert oppskriften litt ift valg av malt.

Er det noen som kan gi meg tips ift valg av gjær? Tenker på en ale-gjær som fremhever malt først og fremst :)

Noe belgisk med relativt normal utgjæring for litt restsødme, kanskje? Driver og planlegger flere oppskrifter med Safbrew T-58 her, men jeg har ikke egenerfaring ennå.

Tilbake
Topp