Juleale

Har lyst til å brygge ein juleale snart men trenger innspill til kva som burde vera med i eit slikt brygg.

Råvarer eg har for tida er:
Malt: Maris otter, pale ,crystal pale, crystal, dark crystal, munich, røykje m, amber, hvete, choclate og svart malt.
Humle: Columbus, cacade, chinook, simcoe, amarillo og litt EK Golding.
Gjær: Wlp 001.

Vanskelig å si.
En juleale kan være så mangt.
Men selv ville jeg gått for en forholdsvis kraftig øl med mye fylde, gjærne en spennende kryddertilsettning som hører julen til også.
Kanskje en snev røykmalt så den passer godt til peiskosen.

Selv kunne jeg tengt meg å prøve meg på en weizenbock, men blir nokk ikke å få tid til det innen jul :noway:

Jeg ville brukt en del basismalt, her ville Maris Otter vært bra, og så en god del Münchener. Litt kristallmalt dersom ølet ikke blir i det sterkeste laget, og litt chocolate for å gi det ønsket farge. Noe røykmalt, som Steinarja sier, kan gjøre det godt i juleøl.

Kanskje man kunne bytte ut en del av Münchener ut med Ambermalt?

Det kommer vel an på hva du skal drikke det til. Jeg ville ikke hatt et krydret øl til pinnekjøtt, iallfall, men kanskje til svineribbe. Og til dessert vil du uansett ha noe annet. En porter kan være fantastisk til karamellpudding, men sikkert forferdelig til fruktdesserter. Tenk på hva du skal spise, og brygg noe du tror vil passe. Standard juleøl kjøper du uansett på polet.

Kjetil S skrev:
Det kommer vel an på hva du skal drikke det til. Jeg ville ikke hatt et krydret øl til pinnekjøtt, iallfall, men kanskje til svineribbe. Og til dessert vil du uansett ha noe annet. En porter kan være fantastisk til karamellpudding, men sikkert forferdelig til fruktdesserter. Tenk på hva du skal spise, og brygg noe du tror vil passe. Standard juleøl kjøper du uansett på polet.

Helt enig med Kjetil S i at du bør tenke litt på hva du tenker å "bruke" juleølet til. Personlig må jeg alltid ha flere forskjellige juleøl, hvert til sitt bruk, middag, dessert, peiskos, julebrunsj osv. Men så brygger jeg ikke selv da, litt mindre arbeid å fylle opp kjelleren med en tur på polet ;). Jeg tar veldig gjerne røyk i øl, og tror bruk av røykmalt kommer til å bli den neste hypen på verdens ølnerde-marked, men forskjellige øl krever forskjellige mengder for å være bra.

PS: Porter kan være fantastisk til fruktdesserter, men det kommer selvfølgelig an på hva. En fruktsalat med krem eller vaniljekrem gjør seg veldig bra til porter. Porter og jordbær er himmelsk, om enn ikke så veldig julete.

Kjetil S skrev:
Vil ha ein øl som passer til seinkvelden,etter at ein har spist middag og dessert.
Den må vere kraftig og fyldig,litt søtleg preg men ikkje for mykje.Kan tenke meg bitterhet på rundt 40-50 IBU.
Eduard skrev:
Jeg ville brukt en del basismalt, her ville Maris Otter vært bra, og så en god del Münchener. Litt kristallmalt dersom ølet ikke blir i det sterkeste laget, og litt chocolate for å gi det ønsket farge. Noe røykmalt, som Steinarja sier, kan gjøre det godt i juleøl.

Kanskje man kunne bytte ut en del av Münchener ut med Ambermalt?
Ser dette greit ut?
Har satt opp følgende:

70% Maris otter 5,6 EBC
13% Münchener 25 EBC
6.3% Amber 137,5 EBC
5% Røykje M 4-8 EBC
5% Crystal M 150 EBC
1.3% Chocolate 1175 EBC

Har nesten bare amerikanske humlesorter nå.
Kva vil passe i ein slik øl?  

Merk at det ikke er IBU-en som er viktig, men balansen mellom gravity (OG-FG), dvs. restsukkerinnhold, og IBU som definerer hvordan ølet fremstår. Antallet IBU betyr nødvendigvis ikke noe.

Jeg synes fordelingen av malttyper ser bra ut. Den ender opp relativt lys, men det er kanskje det du er ute etter. Fylden vil ellers variere utifra hvor mye malt du totalt ønsker å ha i mesken. Det kan virke som om du er ute etter en øl som er relativt alkoholsterk (over 6.5%).

Amerikanske humletyper passer sikkert bra, men i en typisk juleøl er det maltet som dominerer. Om det er det du ønsker bør du begrense mengden humle du benytter. Dette gjelder både bitter-, smaks- og aromahumle.

Grove skrev:
Jeg synes fordelingen av malttyper ser bra ut. Den ender opp relativt lys, men det er kanskje det du er ute etter.

Og derfor ville jeg nok heller bruke mere Münchener (og dermed mindre pale malt). Men det er bare en personlig smakspreferanse. Man kan jo også justere fargen og maltsmaken med Ambermalt, bare at det gir en annen smak enn når man bruker mere Münchener. Litt vanskelig egentlig...

Eduard skrev:
Grove skrev:
Jeg synes fordelingen av malttyper ser bra ut. Den ender opp relativt lys, men det er kanskje det du er ute etter.

Og derfor ville jeg nok heller bruke mere Münchener (og dermed mindre pale malt). Men det er bare en personlig smakspreferanse. Man kan jo også justere fargen og maltsmaken med Ambermalt, bare at det gir en annen smak enn når man bruker mere Münchener. Litt vanskelig egentlig...
Må sjå litt nærmare på dette når eg kjem heim til helga og legge det inn i BeerTools.
Men eg har justert litt på maltmengdene og bytta ut Crystal Malt med Dark Crystal Malt 287,5 EBC.

63% Maris otter 5,6 EBC
16% Münchener 25 EBC
9% Amber 137,5 EBC
5% Røykje M 4-8 EBC
5% Crystal M 287.5EBC
2% Chocolate 1175 EBC

Humlesammensetningen trur eg blir slik.

Columbus 60 min
Cascade 15 min
Cascade 2 min

I helga blei det bygga ein Juleale.

Svart jol:
OG:1.082
IBU:36 

Malt:
56,6% Maris otter 5,6 EBC 10,2 kg
17,9% Münchener 25 EBC 3,23kg
7,6% Amber 137,5 EBC 1,36kg
4,7% Røykje M 4-8 EBC 0,85kg
4,7% Crystal M 287.5EBC 0,85kg
2,8% Chocolate 1175 EBC 0,51kg
5,5% Brunt sukker 1,0kg

2,5 l pr.kg malt.Meske Temp 67,5`c Meske Tid 100min
Tillsatte 27 gr med  5,2 PH Stabilizer i meskevatnet.(PH 5,6)

Kontinuerlig skylling 78`C 53L
Koke tid 90 min.Før kok 63L.Etter endt koking 55L

Humlesammensetningen:

55gr.Columbus 14.2% 60 min
55gr.Cascade 5,1% 15 min
55gr.Cascade5,1%  2 min

Wyeast gjærnæring 6gr 10min
Klar urt 17gr 10min.

3,5L gjærstarter,3stk rør med wlp 001

Målte FG i dag,1.022,har gjært i 16 dager.Har og vugga på dunken den siste veka.
Hadde håpa på å komme under 1.020 men det ser vanskeleg ut.
Attenuation ligger på 73% nå.

Burde eg tappe nå eller vente?

Hvilken gjæringstemperatur har du brukt?

Ser at gjæra trives best fra 20-22°C. Kansje du kan tjene litt på å sette ølet varmere noen dager. 73% utgjæring er i nedre grense for denne gjæra (oppgitt 73-80%).

Ser man bort fra sukkeret som vel er 100% gjærbart så hadde du en OG på ca 75. Vårt juleøl hadde en OG på ca 80 med bare malt, mesket på samme temperatur som du og kom ned i en FG på 18. Dette med ei lagergjær som har en utgjæring på 73-78% og en lavere alkoholtoleranse enn den gjæra du har brukt (Wyeast 2042). Så rent teoretisk mener jeg det bør la seg gjøre å komme lavere.

Du kan prøve å øke tempen litt, men tror ikke du vil få gjæret den noe serlig mer ut.
Hvist du ønser lavere FG bør du satse litt på lavere mesketemp.
Selv mesker jeg for det meste på 65C.

OT: Ønsker att folk benytter seg av forskjellig logo.
Er ikk altids jeg leser navnet på posten men kjenner igjen hvem det er p.g.a. logoen.
Trodde først OlavE svarte segselv:p

Beant skrev:
Hvilken gjæringstemperatur har du brukt?

Ser at gjæra trives best fra 20-22°C. kanskje du kan tjene litt på å sette ølet varmere noen dager. 73% utgjæring er i nedre grense for denne gjæra (oppgitt 73-80%).

Ser man bort fra sukkeret som vel er 100% gjærbart så hadde du en OG på ca 75. Vårt juleøl hadde en OG på ca 80 med bare malt, mesket på samme temperatur som du og kom ned i en FG på 18. Dette med ei lagergjær som har en utgjæring på 73-78% og en lavere alkoholtoleranse enn den gjæra du har brukt (Wyeast 2042). Så rent teoretisk mener jeg det bør la seg gjøre å komme lavere.

Hadde litt trøbbel med gjæingstempraturen i starten (16-22 grader) før eg fekk satt på ein UT-200 (20 grader)
Lar den stå nokon dagar til, i håp om at den gjærer litt lenger ned.

Tilbake
Topp